Author Topic: FINNMARK Lokalitet 7, Jarfjordfjellet, Sydvaranger kommune  (Read 3205 times)

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
FINNMARK Lokalitet 7, Jarfjordfjellet, Sydvaranger kommune
« on: August 23, 2011, 08:12:07 PM »
Denne lokaliteten lå på 190 m.o.h, men det både så og føltes ut som om vi var på over 1000 m.o.h. Jordsmonnet var skrint, bestående av fjellbjørk, spaghnum, kreklinglyng, reinlav og bjørk. Det var som å befinne seg på en flate hvor alt var laget av stein, vakkert og vilt. Jeg fant meg også et lite nydelig vann hvor stillheten rådde og hvor fjellet bak strakk seg mot himmelen, vakkert!

Når det kom til edderkopper måtte de ha stukket av da vi gjorde entre'...Eller nei. Det var en som fant et lite edderkopparadis litt oppunder noen større steiner og med et underlag som føltes som en deilig, myk matte (Var det ikke slik du beskrev det Kjetil?  ;D
Kjetil var nemlig den som fant edderkopper i mengder på den lille avgjemte plassen han fant, og der var det visstnok også vindstille og varmt, og han koste seg der oppe i solskinnet. Det var sågar så flott der han satt at han helt glemte tid og sted..Da han kom ned igjen var han så blid som ei sol! Og det skjønner jeg godt og unner ham det av hele mitt hjerte :)

Martin og jeg ble stående å prate og da jeg spurte ham om han hadde funnet mye var svaret: 3 eller 4 stykker! Jeg fant 3, så artsrikt var det ikke på de plassene vi håvet iallefall.

Slik er en edderkoppjegers hverdag, og det er slik det skal være. Vi lærer mye av å ikke finne noe heller, fordi det forteller oss en god del om biotopen og ikke minst setter det igang diskusjoner, konstruktive sådanne.

Annies funn ved håving:

-Meioneta similis 1♀
-Tenuiphantes sp.(juvenile) 2♀

Lokalietet 7, Jarfjordfjellet, Sydvaranger kommune
27.07.2011
N 69.71603
E 030.72333

Glenns funn ved solding og plukking:

-Gonatium rubens 2♀
-Mecynargus morulus 1♀
-Meioneta nigripes 6♀ 2♂
-Tenuiphantes mengei 1♀
-Walckenaeria karpinskii 1♀

Lokalitet 7, Jarfjordfjellet, Sydvaranger kommune
27.07.2011
N 69.71603
E 030.72333

Martin Lemkes funn i strø:

-Tapinocyba pallens (O. P. Cambridge, 1872)
-Tenuiphantes alacris   (Ohlert, 1865)

Lokalitet 7, Jarfjordfjellet, Sydvaranger kommune
27.07.2011
N 69.71603
E 030.72333

Her er noen bilder tatt av undertegnede der oppe på Jarfjordfjellet.

Jarfjordfjellet, 190 m.o.h

Vakkert, ikke sant?

Stillhet...

I tillegg noen fotos av Meioneta similis.

Meioneta similis hunn. Habitus

Meioneta similis hunn. Epigyn

Meioneta similis hunn. Vulva

« Last Edit: September 03, 2011, 05:20:46 PM by Glenn H. Morka »
"One Act Of Kindness Can Change The World."

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Re: FINNMARK Lokalitet 7, Jarfjordfjellet, Sydvaranger kommune
« Reply #1 on: August 29, 2011, 03:07:28 PM »
Sånn da var funnene fra denne lokaliteten sjekket ut. Artslista blir snart lagt ut øverst i hovedstykket.

Har først noen fotos å dele.
Først ut er Walckenaeria karpinskii.
« Last Edit: August 29, 2011, 03:09:41 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #2 on: August 29, 2011, 03:11:20 PM »
Og deretter Mecynargus morulus.
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: August 29, 2011, 03:15:40 PM »
Nydelige bilder, Glenn. Lurer på om det er tydelige vulvaforskjeller mellom W. karpinskii og W. clavicornis? Det har vel ingen egentlig udnersøkt så langt?

Kjetil
« Last Edit: August 29, 2011, 04:52:46 PM by Kjetil Åkra »
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #4 on: August 29, 2011, 03:32:11 PM »
Og så kunne jeg ikke dy meg...

Bare for å vise hvor liten vulva er på enkelte linyphiider, har jeg lagt et hårstrå på tvers over vulvaen til Mecynargus morulus.
Som vi ser, -er dette smått! Hårstrået ser ut som en tømmerstokk i forhold! :)

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #5 on: August 29, 2011, 03:49:22 PM »
Den var god, Glenn!! Skulle nok demonstrere størrelsen godt!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #6 on: August 29, 2011, 03:57:37 PM »
Den var god, Glenn!! Skulle nok demonstrere størrelsen godt!

Kjetil

Hehe, har tenkt på denne en stund, men det først nå jeg fikk anledning til å prøve det ut ved å legge et hårstrå sammen med vulvaen.
Blir nesten litt redd jeg, når en forstår hvor smått det er. :)

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #7 on: August 29, 2011, 04:01:32 PM »
Nydelige bilder, Glenn. Lurer på om det er tydelige vulvaforskjeller mellom W. karpinskii og W. corniculans? Det har vel ingen egentlig udnersøkt så langt?

Kjetil

Takker!

Det blir spennende å se! har en mistanke om at det kan være en forskjell i formen på de to "løkkene" helt nederst på tungenes innside.

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #8 on: August 29, 2011, 04:37:33 PM »
-Glenn og Kjetil

Når det gjelder forskjeller på epigynet til W. karpinsii og W.clavicornis så var også jeg spent på om det var forskjeller i vulvaen. Jeg har tegnet epigyn og vulva av W. karpinskii som ligger ute på forumet, nå fant jeg nettopp et par av W. clavicornis og har også tegnet epigyn og vulva på denne. Disse artene var mer forskjellig enn jeg hadde trodd, spesiellt formen på kanintennene. Men det kan også se ut for at der er forskjeller i disse løkkene, men jeg må se flere ind. før en kan konkludere med dette.

Epigyn og vulva av W. clavicornis vil jeg legge ut her ved neste scanningsrunde, blir ikke helt ennå, da kan jeg sette disse ved siden av hverandre for sammenligning.

Fant dere W. clavicornis i Nord Norge?

-Harald
« Last Edit: August 29, 2011, 04:39:06 PM by H. Løvbrekke »

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #9 on: August 29, 2011, 04:48:47 PM »
-Glenn og Kjetil

Når det gjelder forskjeller på epigynet til W. karpinsii og W.clavicornis så var også jeg spent på om det var forskjeller i vulvaen. Jeg har tegnet epigyn og vulva av W. karpinskii som ligger ute på forumet, nå fant jeg nettopp et par av W. clavicornis og har også tegnet epigyn og vulva på denne. Disse artene var mer forskjellig enn jeg hadde trodd, spesiellt formen på kanintennene. Men det kan også se ut for at der er forskjeller i disse løkkene, men jeg må se flere ind. før en kan konkludere med dette.

Epigyn og vulva av W. clavicornis vil jeg legge ut her ved neste scanningsrunde, blir ikke helt ennå, da kan jeg sette disse ved siden av hverandre for sammenligning.

Fant dere W. clavicornis i Nord Norge?

-Harald

Interressant det du også legger merke til med disse løkkene på innsiden av tennene/tungene. Den løkkekonturen bør mest sannsynlig bli annerledes hos clavicornis siden den også har forskjellig form på disse. Gleder meg til å se tegningene dine av clavicornis.

Jeg vet ikke om jeg har funnet sistnevnte art i Finnmark enda, siden jeg kun har gått igjennom en brøkdel av samlingen enda. Det er uhorvelig mye vanskelig materiale å gå igjennom, så det vil nok ta en stund dette her... Men, det kan bli mye underholdning på Finnmarkstråden utover høsten! :)

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #10 on: August 29, 2011, 04:59:23 PM »

-Glenn

Hvis du ser på tegning av vulvaen som jeg har laget i forhold til det du har fotografert så er denne løkken lik så det ser ut for at dette er noe som er artstypisk for denne arten, disse løkkene står noe på skrå mot hverandre.

Hos W. clavicornis er disse løkkene litt breder, ikke mye, og sidene går mer loddrett opp.

-Harald

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #11 on: August 29, 2011, 05:36:50 PM »

-Glenn

Hvis du ser på tegning av vulvaen som jeg har laget i forhold til det du har fotografert så er denne løkken lik så det ser ut for at dette er noe som er artstypisk for denne arten, disse løkkene står noe på skrå mot hverandre.

Hos W. clavicornis er disse løkkene litt breder, ikke mye, og sidene går mer loddrett opp.

-Harald

Flott! Da har vi enda et skilletegn på disse to søsterartene. :)

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Martin Lemke

• Nytt forummedlem
  • *
« Reply #12 on: September 03, 2011, 01:46:46 PM »
For the Norwegian readers my very poor findings on this place:

Tapinocyba pallens (O. P. Cambridge, 1872)
Tenuiphantes alacris   (Ohlert, 1865)

Both male in leaf litter beneath the water, Annie has photographed.

Martin
Northern Germany