Denne lokaliteten lå på 190 m.o.h, men det både så og føltes ut som om vi var på over 1000 m.o.h. Jordsmonnet var skrint, bestående av fjellbjørk, spaghnum, kreklinglyng, reinlav og bjørk. Det var som å befinne seg på en flate hvor alt var laget av stein, vakkert og vilt. Jeg fant meg også et lite nydelig vann hvor stillheten rådde og hvor fjellet bak strakk seg mot himmelen, vakkert!
Når det kom til edderkopper måtte de ha stukket av da vi gjorde entre'...Eller nei. Det var en som fant et lite edderkopparadis litt oppunder noen større steiner og med et underlag som føltes som en deilig, myk matte (Var det ikke slik du beskrev det Kjetil?

Kjetil var nemlig den som fant edderkopper i mengder på den lille avgjemte plassen han fant, og der var det visstnok også vindstille og varmt, og han koste seg der oppe i solskinnet. Det var sågar så flott der han satt at han helt glemte tid og sted..Da han kom ned igjen var han så blid som ei sol! Og det skjønner jeg godt og unner ham det av hele mitt hjerte

Martin og jeg ble stående å prate og da jeg spurte ham om han hadde funnet mye var svaret: 3 eller 4 stykker! Jeg fant 3, så artsrikt var det ikke på de plassene vi håvet iallefall.
Slik er en edderkoppjegers hverdag, og det er slik det skal være. Vi lærer mye av å ikke finne noe heller, fordi det forteller oss en god del om biotopen og ikke minst setter det igang diskusjoner, konstruktive sådanne.
Annies funn ved håving:
-
Meioneta similis 1♀
-Tenuiphantes sp.(juvenile) 2♀
Lokalietet 7, Jarfjordfjellet, Sydvaranger kommune
27.07.2011
N 69.71603
E 030.72333
Glenns funn ved solding og plukking:
-Gonatium rubens 2♀
-Mecynargus morulus 1♀
-
Meioneta nigripes 6♀ 2♂
-Tenuiphantes mengei 1♀
-Walckenaeria karpinskii 1♀
Lokalitet 7, Jarfjordfjellet, Sydvaranger kommune
27.07.2011
N 69.71603
E 030.72333
Martin Lemkes funn i strø:
-Tapinocyba pallens (O. P. Cambridge, 1872)
-Tenuiphantes alacris (Ohlert, 1865)
Lokalitet 7, Jarfjordfjellet, Sydvaranger kommune
27.07.2011
N 69.71603
E 030.72333
Her er noen bilder tatt av undertegnede der oppe på Jarfjordfjellet.

Jarfjordfjellet, 190 m.o.h

Vakkert, ikke sant?

Stillhet...
I tillegg noen fotos av
Meioneta similis.
Meioneta similis hunn. Habitus
Meioneta similis hunn. Epigyn
Meioneta similis hunn. Vulva