Glenn
Ja, dette var flott. Skal du se en så sjelden pardosa som P.lugubris må du nok til Rogaland, de finnes ikke på Sørlandet, he-he.
Men nå ble jeg i tvil, ser heldigvis at jeg har noen belegg her heime, så da får jeg sjekke ut dette på mandag. Skulle det vise seg å være P.lugubris har dere litt av en lekkerbisk å glede dere til når dere kommer til Rogaland.
Fra spøk til alvor det blir spennende å se hvor grensen går for utbredelsen til disse to artene.
Gratulere, er den bekreftet?
-Harald
Det er ikke usannsynlig at det kan være tilfelle, Harald!

Du skal se vi må vestover for å finne den.

Takker for hyggelige gratulasjoner.
Når det gjelder funnet, er den bekreftet av Aloys Staudt som er en særs god aroknolog. Han jobber mye med kartlegging i Tyskland, bla for
Arachnologische Gesellschaft, mfl. Han er også drifter av
SpinnenMitteleuropas.. Han har erfaring med denne arten, og sier den ikke kan forveksles med andre her nord, med sin lange flate palp.
Har også sendt mail til Torbjørn Krohnestedt angående saken, og håper på en vurdering derfra også.
Dette er iallefall ikke en
P. lugubris, og da må det være noe nytt.

Fikk tips av Kjetil å lete etter lugubris inne i tjukkskauen, og tenkte jeg ville prøve det.
Uansett, dette gjør hele lugubrisgreiene ganske delikat, og vil påføre oss endel ekstraarbeid, hehe..
Tidligere bestemte jeg lugubrisen ut fra utseende og epigyn, og da må jeg nok bytte ut endel bilder med usikker id på Edderkoppkroken. Siden vi nå har to arter innen gruppen å forvirres over, kan de ikke fastsettes ved hjelp av disse metodene. Man må ha en palp.

Hvis du vil, kan jeg sende en hann av dem til deg, slik at du har noe å sammenligne med?
Mvh Glenn.