Author Topic: Pardosa lugubris, eller P. saltans? => Pardosa saltans. (Ny art for Norge)  (Read 17156 times)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
-Og her er palpene til Pardosa lugubris til sammenligning. :)
Legg merke til hvor korte og lubne de er i forhold til palpen på P. saltans.

Ser det ble lagt til en ny side her (3). Det er enda mer om forskjellene i bunnen av side 2 i en ny kommentar. Se her:

Mvh Glenn.

« Last Edit: May 17, 2010, 06:44:16 AM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
@Glenn

Supert illustrert! Flotte bilder som alltid. Selv om fargetegningene skulle variere, bør ulikhetene i overhenget på palpen være en god måte å skille dem på. Ser nå at forskjellen er markant. Nå har du løst en gåte - topp!

Ha en god 17. mai  8)

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Takk, Magne!

Det var godt å få gjort dette..
Nå kan jeg slappe av med ei pølse eller fem utover dagen, hehe..

Ha en flott nasjonaldag oppi Bø også! :)

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Her er et closeupfoto av begge artene ved siden av hverandre. P. lugubris har tydelig hvit hårrand på forkroppskanten.

Palpenes tibiaer, og forskjellene i tykkelse er godt synlig. Palpens "tibialknokkel" hos P. saltans har tilnærmet samme tykkelse som fremre femur. Hos P. lugubris er tibialknokkelen ca. halvparten av tykkelsen på fremre femur.

Coxa er mye mørkere på Pardosa saltans enn sin nære slektning, P. lugubris.

-Glenn

« Last Edit: May 17, 2010, 05:09:14 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Glenn, disse illustrasjonene er gull verd! Må si at forskjellene nå blir meget tydelige, men slik er det jo når man har sett en edderkoppart - da vet man hva man skal se etter.

Dette må prompte inn i boka, kan du imidlertd si hvor mange individer du har udnersøkt av hver art? Det hadde vært veldig godt å få sett at disse forskjellen var konstante over et større antall individer.

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
@ Takker, Kjetil

Har sjekket 20 saltanser og 5 lugubriser fra forskjellige lokaliteter. Forskjellene mellom artene, er ens fjøla over. Har enda flere liggende på sprit som skal kontrolleres, og skulle det dukke opp avvik fra dette jeg har skrevet her, så opplyser jeg om det. (Kommer til å sjekke mange fler) Foreløpig holder disse observerte forskjellene mål. :)

-Glenn
« Last Edit: May 18, 2010, 11:53:57 AM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Det holder i massevis, Glenn. Var bare ikke sikker på hvor mange lugubriser du hadde funnet.

Sett i ettertid er det jo litt rart at disse to artene har blitt behandlet som en og samme art, men det viser jo hvor vanskelig identifisering kan være! Kanskje finnes det andre kryptiske arter der ute?

Kjetil
« Last Edit: May 18, 2010, 01:01:56 PM by Kjetil Åkra »
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Det holder i massevis, Glenn. Var bare ikke sikker på hvor mange lugubriser du hadde funnet.

Sett i ettertid er det jo litt rart at disse to artene har blirr behandlet esom en og samme, men det viser jo hvor vanskelig indetifisring kan være! Kanskje finnes det andre rkyptiske arter der ute?

Kjetil

Ja, det er underlig dette her.

Nå samler jeg eksemplarer fra flere steder i bygda, fra forskjellige habitater og sammenligner. Hadde vært nyttig med opplysniger fra andre distrikter også i denne sammenheng! :)
Dette er jo svært interessant! :D
"Sykemeldt"

Offline TcT 93.

• Nytt forummedlem
  • *
Jeg er ganske sikker på at jeg fant en Pardosa saltans på rommet mitt i dag. Det jeg reagerte på når jeg så den var hvor sort det sorte var. Etter jeg slapp den ut, søkte jeg på internett, og synes Pardosa saltans ligner mest. Jeg fikk dessverre ikke tatt noen bilder av den, fordi jeg slapp den ut (noe jeg pleier å gjøre med edderkopper jeg finner på rommet). Bor i Bærum, Akershus hvis det har noe å si.

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
Heia tct93 og velkommen til forumet, haaper du vil trives her blant oss :)

Saa flott at du ikke dreper edderkopper som kommer inn i huset, slikt liker vi vet du :) Dersom du faar en slik krabat paa besoek en annen gang, kan du proeve aa faa tatt et bilde av den og legge den inn her saa kan vi se om vi kan hjelpe deg :) Du ma bare ta bilder av andre edderkopper ogsaa og legge inn, slikt er bare morsomt :)

Mvh
Annie
"One Act Of Kindness Can Change The World."