Author Topic: Pardosa lugubris, eller P. saltans? => Pardosa saltans. (Ny art for Norge)  (Read 17180 times)

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **

Glenn
Nå har jeg sjekket ut mine lugubre lik av Pardosa lugubris og det er  tydelig denne arten. Vanlig her, men sjelden hos dere. Det kommer vel snart fullastede busser med edderkoppentusiaster fra andre deler av landet for å studere den sjeldne P.lugubrisen her i Rogaland, kan kanskje brødfø meg som guide fremover.

Du nevner at du kan sende en hann til meg , hadde vært fint det. Vis jeg skulle sende flere edderkopper til deg kan jeg legge med en ekte P.lugubris.

Mvh
Harald.

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
@ Harald

Hehe, du skal se den bare finnes rundt husene hos deg! :D

Flott at du fikk bekreftet forskjellene. Det gledet!
Det er mye nå som tyder på at vi har to forskjellige arter i lugubrisgruppen her til lands. Skal pakke ned noen saltanser til deg, sammen med de jeg "lånte" for fotografering. Grunnen til at det tok litt tid, var at jeg måtte ta nye bilder av dem, siden det har vært en viss progress i fotoresultatene etter jeg fikk litt trening. Vil gjerne ha best mulig kvalitet på bildene.

Prøver nå å leite på nordsiden av knausene her etter lugubrisen. Hvis jeg ikke finner den i vår, tror jeg nesten du må sende meg en av disse sjeldenhetene. :)

Mvh Glenn.
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Litt merkelig dette her, om jeg forstår dere rett. Pardosa lugbris skal ikke være sjelden i noen deler av landet, selv ikke der P. saltans eventuelt finnes! Jeg er sikker på at P. lugbris vil dukke opp i en eller annen skogslokalitet hos deg Glenn. Sjekk gjerne litt åpne steder i skogen, med ikke før høyt gress og langs kanten av myrer og langs grusveier.

Uansett et luksusproblem, for det er jo mye artigere å finne saltans:)

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Litt merkelig dette her, om jeg forstår dere rett. Pardosa lugbris skal ikke være sjelden i noen deler av landet, selv ikke der P. saltans eventuelt finnes! Jeg er sikker på at P. lugbris vil dukke opp i en eller annen skogslokalitet hos deg Glenn. Sjekk gjerne litt åpne steder i skogen, med ikke før høyt gress og langs kanten av myrer og langs grusveier.

Uansett et luksusproblem, for det er jo mye artigere å finne saltans:)

Kjetil

Jeg kan ta en tur å sjekke ut en myrlokalitet i nærheten, Kjetil. Må bare en tur på do først... ;D

"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
I ettermiddag tok jeg turen inn på ei myr ca 2 km unna her. Fant kun subadulte individer av lugubrisgruppa. Samlet 15 stk. Dette var egentlig pussig. Kan det være mulig at saltans og lugubris har forskjellige parringstider?

Tok iallefall nye bilder av palpen på et annet eksemplar av "saltans" jeg fant i går.
Den er enda mer lodden på palpetibiaen, men like lang og tynn i cymbiumet.

"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Jøss, den palpen var sannelig lang og tynn. Jeg kan jo ikke se at det er noe annet enn saltans.

Kjetil

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Jøss, den palpen var sannelig lang og tynn. Jeg kan jo ikke se at det er noe annet enn saltans.

Kjetil

Ja, den er veldig lang. Har enkelte individer her som har enda lengre også.
Tok bilder i natt av palpen på et tredje eksemplar. Et bilde ble tatt forfra, slik at man ser tannkroken i bunnen av "tegular aphophysis" som Almquist nevner. (Hva heter den på norsk tro?)

Har også tatt bilder av palpen, sett ovenfra. Her ser man den flate ytterste halvdelen på cymbium. Den har ikke "kjøl" som lugubrisen.

"Langpalpet skogulvedderkopp" Eller "Langpalpet ulveedderkopp" må vel være et passende navn for denne, Kjetil?

« Last Edit: May 05, 2010, 11:52:12 AM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
Er det slik at denne nå er i boks, som P. saltans, eller venter man på bekreftelse fra Khronestedt?

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Vi regner denne som sikker i og med at Aloys i Tyskland går god for den, og bildene til Glenn demonstrerer jo artens karaktertrekk tydelig.

Kjetil

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Ja, det kan ikke være andre arter i gruppen. Da må det iallefall være en helt nyoppdaget art, hehe.. Neida, den her er rimelig sikker.
Det må nok rotes i P. lugubris-samlinger land og strand rundt nå, hehe... Godt å få stelt istand litt rabalder! ;D

-Glenn.
"Sykemeldt"

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
Guhjelpemeg for et rabalder du skaper Glenn! Et herlig rabalder, mind you! :)

"One Act Of Kindness Can Change The World."

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Guhjelpemeg for et rabalder du skaper Glenn! Et herlig rabalder, mind you! :)

Hehe, har en egen evne til å usse meg opp i underlige situasjoner. :D
-Glenn
"Sykemeldt"

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **

Glenn

I dag mottok jeg edderkoppen du sendte. Det var lærerikt å se forskjellen på disse to artene. Målte ytterste del på cymbium på P.saltans og denne var 0,46 mens lugubrisen hadde målet 0.28.
Håper at du også finner en P. lugubris som du kan sammenligne med.
Takk for bryderiet.

-Harald

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken

Glenn

I dag mottok jeg edderkoppen du sendte. Det var lærerikt å se forskjellen på disse to artene. Målte ytterste del på cymbium på P.saltans og denne var 0,46 mens lugubrisen hadde målet 0.28.
Håper at du også finner en P. lugubris som du kan sammenligne med.
Takk for bryderiet.

-Harald

Flott at den kom til nytte, og at du så stor forskjell på dem, Harald! :)
Lugubrisen tror jeg faktisk ikke er kjønnsmoden her enda. Har lett etter den inni skauen her og i myrkantene, men bare funnet subadulte.

Mvh Glenn.
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Da har jeg også funnet Pardosa lugubris ved et myrområde 2-3 km herfra.
Har nå sammenlignet disse to artene på habitus, og det er faktisk betydelige forskjeller hvis man ser etter.
Legg merke til tykkelsen på palper, samt palpetibiaene.
P. lugubris har også mer hvite hår rundt ytterkanten av forkroppen. P. saltans virker mer hard i kontrastene, og fremstår mer knallsvart og hvit i kulørene. Nesten skinnende i det svarte.

Noen små forskjeller er det også i fargetoner på ben.

Når man sammenligner palpene under lupa, er det også meget store forskjeller. Bortsett fra lengdeforskjellene på palpene, er det også lett å se at P. lugubris har en mye mer kraftig og synlig krok på palpespissen.

Legger ved bilder slik at dere også kan ta del i "skuet". :)

-Glenn

« Last Edit: May 17, 2010, 06:55:42 AM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"