Author Topic: Pardosa lugubris, eller P. saltans? => Pardosa saltans. (Ny art for Norge)  (Read 13484 times)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Har i dag lagt inn dette spørsmålet på Spinnen Mitteleuropas sitt forum.
Det blir spennende å se hva de kommer frem til. :)

Flere av brukerne der nede har erfaring med P. saltans, og det skal bli gildt å lese svarene.

Følg gjerne med på tråden her:

Mvh Glenn.
« Last Edit: April 30, 2010, 08:58:50 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Re: Pardosa lugubris, eller P. saltans?
« Reply #1 on: April 30, 2010, 08:40:34 AM »
Dæven, å finne saltans hadde virkelig vært noe. Om det viser seg å være den arten, Glenn, insisterer jeg på at du ringer lokalavisa, for det funnet er ganske viktig!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #2 on: April 30, 2010, 11:23:27 AM »
Dæven, å finne saltans hadde virkelig vært noe. Om det viser seg å være den arten, Glenn, insisterer jeg på at du ringer lokalavisa, for det funnet er ganske viktig!

Kjetil

Dette begynner å bli uhyre interessant! :)
Husker vi snakket om dette ifjor oppi Storsteinnes om mulighetene for flere arter innen lugubrisgruppen her til lands.

Siden dette definitivt ikke er P. lugubris, - er det vel saltans og alacris det står imellom?
Har studert tegninger og bilder av alacris halve natta, og det er mange ting som tyder på at dette ikke er den arten. Vi får se hva det ender opp med! :)
Uansett, det er noe nytt noe, og veeeldig spennende! Hadde vært snadder for media det, ja!

Mvh Glenn.
« Last Edit: April 30, 2010, 11:40:30 AM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: April 30, 2010, 12:26:38 PM »
Ja, dette kan bli gøy. Jeg har selv sjekket endel lgubris s. str. eksemplarer fra ulike samlinger, men har aldri funnet noe som jeg tør si er saltans (eller alacris). Jeg har selvsagt aldri sett dem og synes det er vanskelig å definitivt se de forskjellene på palpene ulike forfattere hevder skal være der. Det vil utvilsomt bli lettere dersom denne kan identifiseres 100 %.

Jeg vil tippe at saltans er mer sannsynlig enn alacris.

Kanskje du også kan sende en liten mail til torbjorn.kronestedt@nrm.se og spørre ham? Han har bl.a. beskrevet en annen art i denne artsgruppa og kjenner utvilsom veldig godt til dem. Om han går god for den så er det ikke mer å si!

Kjetil

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #4 on: April 30, 2010, 12:48:39 PM »
Hei igjen Kjetil.

Interessant svar i kommentaren din!
Skal sende en mail og spørre om dette delikate greiene. :)

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #5 on: April 30, 2010, 01:24:45 PM »
@Kjetil

Da er mail sendt! :)
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #6 on: April 30, 2010, 01:38:50 PM »
Glimrende, er temmelig sikker på at Torbjørn kan hjelpe til her. Han er tross alt Europas fremste ekspert på lycosider.

Kjetil

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #7 on: April 30, 2010, 03:55:07 PM »
@Glenn

Gratulerer med spennende funn. Blir artig å følge med på denne  :)
Nå er det omtrent nøyaktig 10 mnd siden jeg begynte med edderkopper, og når jeg kikker over skulderen så har det skjedd utrolig mye interessant allerede. Her blir det mye å glede seg over framover for ivrige jegere  ;)

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #8 on: April 30, 2010, 05:18:46 PM »
Glimrende, er temmelig sikker på at Torbjørn kan hjelpe til her. Han er tross alt Europas fremste ekspert på lycosider.

Kjetil

Gleder meg til svaret eventuelt foreligger fra Torbjørn, og om den kan artes. Dette er ulidelig spennende! :D
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #9 on: April 30, 2010, 05:20:26 PM »
@Glenn

Gratulerer med spennende funn. Blir artig å følge med på denne  :)
Nå er det omtrent nøyaktig 10 mnd siden jeg begynte med edderkopper, og når jeg kikker over skulderen så har det skjedd utrolig mye interessant allerede. Her blir det mye å glede seg over framover for ivrige jegere  ;)

Magne.

Takker, Magne!
Håper vi får et artsnavn på denne etterhvert.
Har sett på hva du har oppnådd på disse 10 månedene i edderkoppsammenheng, og det er formidabelt! All honnør for godt arbeid! :)

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
@Kjetil

Da har vi samlet beleggsmateriale av P. saltans til deg. Holder 5-6 stk hanner til deg, pluss en hunn (iddet gjennom lek med en av hannene), eller trenger du flere? :)

Vi har utvidet søket her i området til ca 1 km i diameter, og det er bare denne langpalpede typen vi finner.

Mvh Glenn.
"Sykemeldt"

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
@Glenn, Annie

Kjempeartig! Gratulerer igjen, dette var stas  :)
Har selv vært ute og samlet fire "lugubris"-hanner i dag for å sjekke. Nå skal du se det kryr av saltans her mens lugubris mangler  :D

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
@Glenn, Annie

Kjempeartig! Gratulerer igjen, dette var stas  :)
Har selv vært ute og samlet fire "lugubris"-hanner i dag for å sjekke. Nå skal du se det kryr av saltans her mens lugubris mangler  :D

Magne.

Hehe, jeg har faktisk tenkt samme tanken! :D
Vi lette etter lugubris i dag, og fant ikke en eneste en!

Her er forøvrig en god pdf for nedlasting ang disse artene:
http://www.european-arachnology.org/proceedings/12th/Topfer-Hofmann.pdf

Takker også for grattisen! :)
-Glenn
"Sykemeldt"

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
Glenn
Ja, dette var flott. Skal du se en så sjelden pardosa som P.lugubris må du nok til Rogaland, de finnes ikke på Sørlandet, he-he.

Men nå ble jeg i tvil, ser heldigvis at jeg har noen belegg her heime, så da får jeg sjekke ut dette på mandag. Skulle det vise seg å være P.lugubris har dere litt av en lekkerbisk å glede dere til når dere kommer til Rogaland.

Fra spøk til alvor det blir spennende å se hvor grensen går for utbredelsen til disse to artene.

Gratulere, er den bekreftet?

-Harald

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Glenn
Ja, dette var flott. Skal du se en så sjelden pardosa som P.lugubris må du nok til Rogaland, de finnes ikke på Sørlandet, he-he.

Men nå ble jeg i tvil, ser heldigvis at jeg har noen belegg her heime, så da får jeg sjekke ut dette på mandag. Skulle det vise seg å være P.lugubris har dere litt av en lekkerbisk å glede dere til når dere kommer til Rogaland.

Fra spøk til alvor det blir spennende å se hvor grensen går for utbredelsen til disse to artene.

Gratulere, er den bekreftet?

-Harald

Det er ikke usannsynlig at det kan være tilfelle, Harald! :D Du skal se vi må vestover for å finne den. :)
Takker for hyggelige gratulasjoner.
Når det gjelder funnet, er den bekreftet av Aloys Staudt som er en særs god aroknolog. Han jobber mye med kartlegging i Tyskland, bla for Arachnologische Gesellschaft, mfl. Han er også drifter av SpinnenMitteleuropas.. Han har erfaring med denne arten, og sier den ikke kan forveksles med andre her nord, med sin lange flate palp.

Har også sendt mail til Torbjørn Krohnestedt angående saken, og håper på en vurdering derfra også.
Dette er iallefall ikke en P. lugubris, og da må det være noe nytt. :)

Fikk tips av Kjetil å lete etter lugubris inne i tjukkskauen, og tenkte jeg ville prøve det.

Uansett, dette gjør hele lugubrisgreiene ganske delikat, og vil påføre oss endel ekstraarbeid, hehe..
Tidligere bestemte jeg lugubrisen ut fra utseende og epigyn, og da må jeg nok bytte ut endel bilder med usikker id på Edderkoppkroken. Siden vi nå har to arter innen gruppen å forvirres over, kan de ikke fastsettes ved hjelp av disse metodene. Man må ha en palp. :)

Hvis du vil, kan jeg sende en hann av dem til deg, slik at du har noe å sammenligne med?

Mvh Glenn.
"Sykemeldt"