Author Topic: Edderkopper og deres aerodynamikk!  (Read 1136 times)

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Edderkopper og deres aerodynamikk!
« on: January 03, 2011, 02:35:12 PM »
Det er utrolig hva en kan forske på og denne synets jeg var et artig krysningspunkt mellom mine to hovedinteresser her i livet, nemlig fly og ederkopper!

http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0002116

Selv om tittelen kanskje kan virke litt småtåpelig ved første øyekast er resultatene faktisk veldig interessante og forklarer endel om edderkopper, tror jeg, bl.a. hvorfor de fleste av dem satser på fangstnett og overfallsteknikker!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Re: Edderkopper og deres aerodynamikk!
« Reply #1 on: January 03, 2011, 03:01:01 PM »
Det er utrolig hva en kan forske på og denne synets jeg var et artig krysningspunkt mellom mine to hovedinteresser her i livet, nemlig fly og ederkopper!

http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0002116

Selv om tittelen kanskje kan virke litt småtåpelig ved første øyekast er resultatene faktisk veldig interessante og forklarer endel om edderkopper, tror jeg, bl.a. hvorfor de fleste av dem satser på fangstnett og overfallsteknikker!

Kjetil

Hallo igjen Kjetil, og godt Nyttår!
Artig artikkel! Skal si edderkoppene får avslørt sine hemmeligheter nå om dagene! :D
Det er så lett å se på dem som kun små, grå, åttebente kryp. Sannheten er at de er uovertrufne når det kommer til konstruksjon! De slutter aldri å imponere meg. :)

Ps.
Så akkurat ferdig serien om stealthflyet, Horten Ho 229 i jula. Den konstruksjonen imponerte meg også, med tanke på hvilke materialer de hadde tilgjengelig. :)

-Glenn
"Sykemeldt"