Author Topic: Så det er derfor Arctosa lutetiana er så sjelden!!???  (Read 5941 times)

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Så det er derfor Arctosa lutetiana er så sjelden!!???
« on: August 12, 2011, 03:03:25 PM »
Dette forklarer endel: http://www.americanarachnology.org/JoA_free/JoA_v36_n1/arac-36-1-202.pdf

Denne arten kunne vi godt tenkt oss individer av, både for bilder og tegning av genitalier! Noen langs sørlandskysten som har en god spade?  ;D

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Re: Så det er derfor Arctosa lutetiana er så sjelden!!???
« Reply #1 on: August 12, 2011, 11:51:13 PM »
Hmm, hvorfor finner vi ikke denne når vi leter under stein tro??

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #2 on: August 13, 2011, 07:47:57 AM »
Interessant. Tror jeg skal endre søkemetode en smule. Ikke sikkert denne dukker opp i min omegn, men jeg aner jeg har vært litt for rask ved leting under stein. Kanskje derfor jeg ikke har funnet myrmecofile edderkopper også. Heretter skal jeg bruke en liten hagespade og spa jorda under steinene opp i en balje. Ser jo ofte insektganger der som jeg i liten grad har undersøkt til nå. Kanskje noen av disse huser edderkopper? Jeg har tenkt tanken på at gangene burde vært bedre undersøkt, men praksis har vært å bare snu stein etter stein. Blir spennende å se om dette gir resultater.

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: August 13, 2011, 09:58:47 AM »
Glenn/Magne: - En annen metode som har gitt mange fine biller og collemboler er oppgraving av jordrotteganger. Dette bør gjøres tidlig på våren eller seinhøstes før frosten får tak. Jeg har ennå ikke gjort dette med tanke på edderkopper, men det kommer!

Arne.
Arne Fjellberg

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #4 on: August 13, 2011, 11:17:54 AM »
Interessant. Tror jeg skal endre søkemetode en smule. Ikke sikkert denne dukker opp i min omegn, men jeg aner jeg har vært litt for rask ved leting under stein. Kanskje derfor jeg ikke har funnet myrmecofile edderkopper også. Heretter skal jeg bruke en liten hagespade og spa jorda under steinene opp i en balje. Ser jo ofte insektganger der som jeg i liten grad har undersøkt til nå. Kanskje noen av disse huser edderkopper? Jeg har tenkt tanken på at gangene burde vært bedre undersøkt, men praksis har vært å bare snu stein etter stein. Blir spennende å se om dette gir resultater.

Magne.

Enig, Magne!

Har sjøl sett utallige huller under stein, jeg gikk utfra var ganger etter doggmark.
Hagespaden ligger allerede klar til neste tur! :)

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
« Reply #5 on: August 16, 2011, 07:32:55 PM »
Glenn/Magne: - En annen metode som har gitt mange fine biller og collemboler er oppgraving av jordrotteganger. Dette bør gjøres tidlig på våren eller seinhøstes før frosten får tak. Jeg har ennå ikke gjort dette med tanke på edderkopper, men det kommer!

Arne.

Ahhh, oppgraving av jordrotteganger ja! Da skal jeg staa og se paa mens du fikser det hele Arne! ;D
"One Act Of Kindness Can Change The World."

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #6 on: August 16, 2011, 08:25:16 PM »
Den som står og ser på når jeg graver jordrotteganger har én oppgave: Sette hælen på dyret og knekke nakken på'n når han spretter ut. Bestefaren min hadde ei æljbikkje som var fenomenal til dette. Fikser du det Annie?

Arne
Arne Fjellberg

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #7 on: August 17, 2011, 10:03:08 AM »
Sette hælen på dyret og knekke nakken på'n når han spretter ut. Bestefaren min hadde ei æljbikkje som var fenomenal til dette. Fikser du det Annie?

Etter å ha blitt kjent med Annie og vært på tur med henne flere ganger nå og sett hennes kjærlighet til dyr så tro jeg at jeg trygt kan svare for henne og si "NEI"!  ;)

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #8 on: August 17, 2011, 12:14:13 PM »
Annie får svare sjøl, men vi som vokste opp på småbruk med eplehage og poteter har nok et litt avstumpa følelsesmessig forhold til jordrotter.

Arne.
Arne Fjellberg

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
  • Rendalen i Hedmark, Gausdal i Oppland, Vestby i Ak
« Reply #9 on: January 16, 2012, 10:09:43 AM »
...leter under stein tro??

-Glenn

Uuh!?  Det kan være fordi jeg ikke så lett lar meg vippe av pinnen! ;D
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #10 on: January 16, 2012, 10:47:23 PM »
...leter under stein tro??

-Glenn

Uuh!?  Det kan være fordi jeg ikke så lett lar meg vippe av pinnen! ;D

Du får lette litt på foten, og se om du finner den! :D

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #11 on: January 17, 2012, 08:45:53 AM »
NÅ skjønte jeg den!!! :P

Arne.
Arne Fjellberg