Author Topic: Aculepeira lapponica (Holm, 1945)  (Read 5047 times)

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Aculepeira lapponica (Holm, 1945)
« on: August 02, 2011, 02:38:05 PM »
Da er jeg "endelig" tilbake fra en ukes tur til Finnmark. det var en fantastisk tur, Glenn og Annie og jeg skal poste mer info annetsteds hen med bilder, men jeg vil bare rapportere om den nye arten jeg fant:

Aculepeira lapponica (Holm, 1945)
1 voksen hunn
Funnsted: Sør-Varanger kommune, Pasvik Naturreservat, ca. 500 meter fra russegrensa!
Dato: 29.07.11
Habitat: Håvet på myr med masse små furutrær og lavere vegetasjon, sannsynligvis tatt i ett av trærne.

Dette er tilsynelatende en ganske sjelden art, med svært få funn på verdensbasis og bare noen få i Fennoskandia. Den stod svært høyt på min ønskeliste og jeg har svevd i skyene siden eksemplaret trillet ned i håven min!

Individet fotografert like etter fangsten av Walter Pfliegler, vår ungarske venn.

Kjetil
« Last Edit: August 19, 2011, 09:15:36 AM by Kjetil Åkra »
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
Re: Aculepeira lapponica (Holm, 1945)
« Reply #1 on: August 02, 2011, 03:11:55 PM »
Gratulerer Kjetil, ytterst fortjent! ;D

Vi som ble igjen her sør er nå advart og vi stålsetter oss mot dette dryss av nyfunn som ventes å regne ned over oss i ukene som kommer. Men gøy skal det bli!

Arne
Arne Fjellberg

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #2 on: August 02, 2011, 03:20:00 PM »
Tusen takk for det Arne.

Uten å røpe mer kan jeg si så mye som at det kommer mer, men det får en viss annen poste!! Så nå nærmer vi oss 600!!! Skal poste bilde av den nydelige nye arten snart, vår ungarske venn (Walter Pfliegler) tok none nydelige bilder litt etter at den havnet i håven min.

Kjetil

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #3 on: August 02, 2011, 04:03:35 PM »
@Kjetil

Artig! Gratulerer så mye  :) Skal få den inn på lista. Som Arne er jeg spent på hva dere har med hjem.

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #4 on: August 03, 2011, 12:15:07 AM »

-Kjetil

Det var kjekt at den havnet i nettopp din håv og det var så fortjent som Arne skriver.
Gratulere så mye.

-Harald

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #5 on: August 05, 2011, 09:29:59 AM »
Takker gutter!

Denne har jeg som sagt hatt som en "drømmeart" lenge med tanke på innsamlinger i Øst-Finnmark og Nord-Norge generellt så det var gøy at den endelig kom. Jeg hadde også håpet på Pellenes lapponica, men den tror jeg vi må lete mer etter.

Imidlertid ble det funnet endel andre intressante arter, både av meg og andre. På samme sted som Aculepeiraen dukket opp fant jeg bl.a. 3 juvenile og 1 subadult hann av Misumena vatia som alle var knallgrønne (endel andre farger på den subadulte i tillegg) og jeg forstod ingenting og trodde dette var Diaea dorsata (det ville i så fall ha vært en betraktelig forelnging av kjent utbredelse, men det er det også for Misumena vatia).  Men det var altså Misumena vatia og jeg synes det var en merkelig farge på disse hannene, totalt anderledes enn de jeg har funnet før. Det var også artig at utbredelsen ble øket så betydelig her i Norge, dette er tydeligvis en populasjon som har forbindelse med dem i Sverige og Finland og er isolert fra den øvrige populasjonen i Norge!

Kjetil

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #6 on: August 11, 2011, 01:42:32 PM »
Har gratulert før, og gratulerer skriftelig igjen! D

Denne var fortjent, og ingenting er bedre enn det. Har aldri sett Kjetil med så blid, som da han kom ut av bjønneskauen med denne, hehe.. :D

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Per Furuseth.

• Artskoordinator
  • **
« Reply #7 on: August 11, 2011, 06:40:08 PM »
Må få gratulere deg Kjetil med denne arten, så foto av den på det tyske forumet nå. Det er jo en aldeles nydelig art dette her. Skjønner den har stått høyt på ønskelista de :).

Per

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #8 on: August 12, 2011, 10:18:35 AM »
Takk for det, Glenn og Per.

Ja, denne er tilsynelatende ganske sjelden. Først beskrevet i 1945 og siden den gang er det ikke mange funn så vidt jeg kan se. To fra Sverige og seks fra Finland (opptil 1960) og et ukjent antall fra Russland (hvor den har blitt slått sammen med Aculepeira packardi tidligere).

Kjetil

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #9 on: August 24, 2011, 10:17:08 AM »
Antall funn av denne arten på verdensbasis jeg har funnet referanser til så langt:

To i Sverige (Jokkmokk og Abisko), seks i Finnland (siste i 1960), samt en ukjent antall (sannsynligvis bare ett) i Vestlige Sibir. Ikke mange med andre ord.

Kjetil

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #10 on: August 24, 2011, 11:47:55 AM »
Syntes det er så knall at vi nå kan dokumentere disse sjeldne funnene med fotos også! :)
Veldig moro å ha vært med på samme turen hvor denne artin din ble funnet, Kjetil!

-Glenn
"Sykemeldt"