Author Topic: Nettsøk etter edderkopper  (Read 3475 times)

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
Nettsøk etter edderkopper
« on: August 01, 2011, 09:14:14 PM »
De fleste får vel virtuelle assosiasjoner av ordet "nettsøk", men her og nå bruker jeg ordets opprinnelige betydning: Søk etter nett, spinn - edderkoppspinn! I ettermiddag rusla jeg ned til ei bukt rett ved her jeg bor, ei mudrete vik med fin saltengvegetasjon: takrør og havsivaks ytterst, innafor der ei variert eng med bl.a. strandrisp, strandasters, strandmelde og div. grasarter. Slaghåven ble tatt i bruk, men ga få dyr tross tilstedeværelsen av mange edderkoppspinn i vegetasjonen. Derfor gikk jeg i gang med manuelle søk direkte etter nett og det ga bedre resultater.

Mågerøkilen, Tjøme. Fin havstrand med intakt sonering på mudderbunn. Takrør og havsivaks ytterst, deretter ei variert salteng

I det høye havsivaksbeltet ble øyet straks tiltrukket av store hjulspinn med ei tilhørende "ventebu" - et lite og løst sammenspunnet fingerbøl under noen nedbøyde strå. Oppi der satt madammen - Araneus quadratus - med foten på signaltråden, klar til å rykke ut straks det kom melding om fangst. Da jeg først ble oppmerksom på denne nett-typen, gjerne plassert høyt oppe i sivet, var det lett å finne 10-15 hjul bortetter stranda. I et "fingerbøl" uten tilhørende nett ble jeg oppmerksom på at det satt to edderkopper inni - en hann og en hunn. Hunnen ble urolig og slapp seg litt ned, hannen fulgte etter og strøk henne lett på magen. Jeg kunne nesten høre at han sa: "Slapp av! Tobeiningen forsvinner snart. Ikke noe å bry seg om". Dette var utvilsomt et elskovsrede. Kanskje laget spesielt for dette formålet?  I et annet kypinn like ved satt en ensom hann.

"Ventebua" til Araneus quadratus i utkanten av hjulnettet. Hunnen sitter gjemt inni og venter på at det skal rykke i signaltråden.

Fullvoksen hunn av Araneus quadratus i "ventebua"

"Elskovsreir" med Araneus quadratus, hannen øverst

Dypt nede i havsivaksvegetasjonen kom jeg over et ganske stort og løst sammenspunnet "telt". Før jeg fikk kameraet i posisjon datt det ut en fullvoksen Pisaura mirabilis med en stor eggball i kjevene. Hun slo seg til ro rett nedenfor boet og så tydligvis ingen grunn til en lang utflukt. Jeg beklaget oppstyret, tok et par bilder og trakk meg forsiktig vekk.

Psaura mirabilis, yngeltelt i havsivaks.

Pisaura mirabilis, hunnen har akkurat sluppet seg ut av yngelteltet og tatt eggballen med seg.

I den litt tørrere enga innafor takrør- og havsivaksbeltet gikk jeg på flere spinn der blader - gjerne litt store blader (gåsemure, strandrisp, strandasters) - var spunnet sammen av et fint silkeaktig spinn med en liten åpning på siden. Der inni satt en ganske liten og mørk clubionide som viste seg å være C. reclusa.

Sammenbøyde blader av strandrisp. Yngelkammer til Clubiona reclusa.

Clubiona reclusa, utskremt mor som hoppet ut av yngelkammeret starks jeg kom borti.

En annen type spinn var også vanlig på saltenga. Der var gjerne flere tynne strå dratt sammen rundt en avlang massiv klump av ren hvit farge, ingen åpning. Jeg ble nødt til å rive opp et par, og der inni satt hunnen av hoppeedderkoppen Sitticus floricola som jeg bare har sett en gang tidligere. Ungene var allerede klekket, og moren ble forsiktig satt tilbake mens jeg overlot opprydningsarbeidet til morsinstinktet. Noen av disse yngelspinnene var relativt lange og inneholdt 2-3 separate kammere. Her var det tydelig at hunnene hadde samarbeidet - eller at de i hvertfall tolererte hverandres nærvær.

Kompakt tettspunnet yngelkammer av Sitticus floricola. Ingen åpning

Kommunalt anlagte yngelkammer av Sitticus floricola. Flere yngelkammer tett sammenspunnet

Frilagt yngelkammer av Sitticus floricola. tettspunnet, ingen åpning. Mor og barn inni.

Sitticus floricola, mor plukket ut av yngelkammer.

Håving i vegetasjonen var ikke helt resultatsløs: Det kom en 10 mm stor lys Clubiona phragmitis hunn - den første i sitt slag her i gården.

Arne.

« Last Edit: August 01, 2011, 09:50:20 PM by Arne Fjellberg »
Arne Fjellberg

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Re: Nettsøk etter edderkopper
« Reply #1 on: August 05, 2011, 12:28:59 PM »
Dæven Arne! For en vandring i edderkoppens "verdensvev"! Dette var gøy å lese og se. Håper du har tatt vare på noen av bildene i høyoppløselig versjon? Jeg kunne tenke meg å bruke noen av dem i boka i kapitlet om nett og yngelpleie, om mulig.

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #2 on: August 05, 2011, 02:17:34 PM »
Kjetil: - Ja, nå som Glenn har lært meg hvordan man kan "streame" mange bilder i ett og samme innlegg, så blir det moro å servere slike feltrapporter. Det kommer nok flere.

Originalbildene er bevart. Si meg hva du vil ha, så sender jeg dem med en gang.

Arne.
Arne Fjellberg

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: August 05, 2011, 02:22:58 PM »
Flott! Takk skal du ha!

Jeg kunne tenkt meg dem som viser edderkoppspinnene (både ventebuer, fantastisk navn foreesten, og ynglebol) in situ.

Ser frem til flere rapporter av denne sorten! Glenn og Annie kommer nok med sine så snart de kan.

Kjetil

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #4 on: August 11, 2011, 01:02:23 PM »
Fantastisk flott artikkel, samt bilder, Arne!
Elsker å lese slike som dette. Slikt kan vi ikke få for mye av her inne. :)

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
« Reply #5 on: November 02, 2011, 08:59:39 PM »
Åååååå! Fantastiske bilder Arne! Nettene du har tatt bilde av er så nydelige at jeg har lyst til å printe noen av dem ut og henge dem opp på veggen!

Mvh
Annie
"One Act Of Kindness Can Change The World."

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #6 on: November 02, 2011, 10:12:31 PM »
Takk for det, Annie! Ja, når vi har funnet alle artene og begynner å kjede oss så får vi gå i gang med netta!

Arne
Arne Fjellberg

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
  • Rendalen i Hedmark, Gausdal i Oppland, Vestby i Ak
« Reply #7 on: November 04, 2011, 10:50:32 AM »
Fin artikkel Arne. Kanskje noe for Insektnytt?
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #8 on: November 04, 2011, 10:53:31 AM »
Tiltredes, dette er absolutt verd en Insekt-Nytt artikkel!

Kjetil