Edderkoppkrokens forum
December 19, 2014, 11:39:29 PM *
Welcome, Gjest. Please login or register.

Login with username, password and session length
Siste nytt:

Sammenslutningen av norske araknologer.
Medlemmer av Edderkoppkrokens forum får spesielt gunstige priser. Vi anbefaler sterkt en tur innom denne nettsiden.

Forumets forside Forumavis Til registreringssiden / To the registration site Spinnenforum Wiki Edderkoppkrokens interaktive identifiseringsnøkler Nettside om edderkopper driftet av Glenn Halvor Morka. Finn edderkoppslekt. Alle edderkoppsiders mor! Artikler skrevet av brukerne selv, samt forumveiledning. Magne Farlunds edderkoppblogg.
   Forumpanel   Hjelp Søk Logg inn -  
Sider: [1]   Go Down
  Skriv ut  
Forfatter Emne: Kanarisk hoppe-edderkopp  (Lest 2873 ganger)
S. A. Jensen
Nytt forummedlem
*

Poster: 15

« på: April 25, 2010, 11:14:42 AM »

Her er mitt første bilde av en hoppe edderkopp fotografert på hagebordet mitt like utenfor Arguineguin på sørkysten av Gran Canaria. Jeg har flere bilder, tatt ovenfra, fra siden osv., men har nok ikke tenkt på å ta bilder på en glassplate. Vil anta at lengden på selve kroppen var 6-7mm.

* Edderkopp 1.jpg (97.92 KB, 537x228 - lest 718 ganger.)
Pålogget
S. A. Jensen
Nytt forummedlem
*

« Svar #1 på: April 25, 2010, 11:15:34 AM »

Bilde nr.2

* Edderkopp 2.jpg (85.58 KB, 559x185 - lest 180 ganger.)
Pålogget
S. A. Jensen
Nytt forummedlem
*

« Svar #2 på: April 25, 2010, 11:16:17 AM »

Bilde 3

* Edderkopp 3.jpg (99.97 KB, 400x340 - lest 211 ganger.)
Pålogget
Glenn H. Morka
Artskoordinator
**

Poster: 7282

Gjerstad, Aust-Agder.

« Svar #3 på: April 25, 2010, 12:55:48 PM »

Utrolig flott hoppeedderkopp!
Må også berømme fotos som knallbra. Smiley

Vi får vente på de her inne som har mest erfaring med utenlandske edderkopper for idding. I mellomtiden har vi linker her inne som er interessante, og kanskje du finner det ut selv innen den tid? Sjekk ut Salticidae. Der er mye interessant! Smiley

Mvh Glenn.
Pålogget

"Sykemeldt"

Magne Farlund
Artskoordinator
**

Poster: 5428

« Svar #4 på: April 25, 2010, 01:05:23 PM »

@Stein Arne

Wow! Utrolig fine bilder av en like utrolig fin edderkopp. Denne var det virkelig eksotisk preg over  Smiley

Magne.
Pålogget

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.
S. A. Jensen
Nytt forummedlem
*

« Svar #5 på: April 25, 2010, 01:21:28 PM »

Ser ikke ut som om den ligner på noen av Salticidaene på siden Glenn linket til Sad
Her er et bilde til.
Det som var litt artig med dette individet var måten det reagerte på mine bevegelser på.
Jeg hadde kameraet på stativ og beveget en finger 20 cm. over edderkoppen, og den snudde seg rundt for å følge med på fingeren. Har bilder av en annen Salicidae som er tatt på samme måte. Legger ut disse i en annen tråd.

Stein Arne

* Edderkopp 4.jpg (133.72 KB, 500x306 - lest 321 ganger.)
« Siste redigering: April 25, 2010, 01:24:20 PM av Stein Arne Jensen » Pålogget
Magne Farlund
Artskoordinator
**

Poster: 5428

« Svar #6 på: April 25, 2010, 02:00:40 PM »

@Stein Arne.

En av linkene Glenn viste til har bilde av utrolig mange arter: klikk her. Ta deg en kaffekopp mens du laster ned. Ikke sikkert du finner edderkoppen din her, og det kan ofte være vanskelig å finne rett identitet bare ut fra bilde, men kanskje finner du noe som ligner nok til å antyde rett slekt. Salticidae er vel en av verdens største edderkoppfamilier, så her er det fort å gå vill. Faktisk også blant våre relativt få arter  Smiley

Magne.
Pålogget

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.
Glenn H. Morka
Artskoordinator
**

Gjerstad, Aust-Agder.

« Svar #7 på: April 25, 2010, 02:04:57 PM »

Jo, hannedderkoppen din finnes på en av linkene her. Wink

Sjekk ut Thyene imperialisdenne linken

Sitter og lurer på om hoppeedderkopp nummer 2, er en hunn av samme art. Er ikke sikker på den enda. Du får bla litt og se om du finner den.

Mvh Glenn.
Pålogget

"Sykemeldt"

S. A. Jensen
Nytt forummedlem
*

« Svar #8 på: April 25, 2010, 02:12:36 PM »

Gøy! Takk!
Syns ikke hunnen lignet på bildene av edderkopp nr. 2. Syns faktisk mine egne bilder av begge var bedre. Om noen kan ha nytte av dem sender jeg gjerne større kopier. Har forøvrig planer om å legge dem ut på Flickr, men ville gjerne ha mest mulig korrekt tag før jeg gjør det.

Noe som er snodig er at jeg faktisk har oppfattet disse to som hann og hunn - uten å ha den minste peiling. For min egen del har jeg kalt hannen Thyene imperialis for "Bjartmar" etter frisyren på den tidligere kringkastingssjefen.  Den med de nydelige "mørke øyevippene" måtte nødvendigis bli "Bjartfrid"  Grin
Pålogget
S. A. Jensen
Nytt forummedlem
*

« Svar #9 på: April 25, 2010, 02:20:09 PM »

Snodig. Det sto på linken til Glenn at det er en Afghansk edderkopp! Her på Gran Canaria?
Pålogget
Glenn H. Morka
Artskoordinator
**

Gjerstad, Aust-Agder.

« Svar #10 på: April 25, 2010, 02:32:21 PM »

Denne edderkoppen har en stor utbredelse, også på Gran Canaria.
Søk på det latinske navnet i Google, så dukker det opp mye om arten, -også utbredelsen.

Mvh Glenn
« Siste redigering: April 25, 2010, 02:36:51 PM av Glenn H. Morka » Pålogget

"Sykemeldt"

S. A. Jensen
Nytt forummedlem
*

« Svar #11 på: April 25, 2010, 02:38:08 PM »

Vet ikke om det har betydning, men Gran Canaria, og da spesielt havna i Las Palmas har vært et viktig knutepunkt for skipsfart fra Europa til resten av verden helt fra Colombus' dager.  Det var for noen år tilbake en av de største og travleste havnene i Europa.

At jeg bor på sørkysten mens Las Palmas ligger i nord-øst har sannsynligvis mindre betydning i denne sammenhengen. Det er i over 40 år med turisttrafikk vært mye varetransport fra hovedstaden til sørkysten.

Stein Arne
Pålogget
Kjetil Åkra
Artskoordinator
**

Poster: 4462

« Svar #12 på: April 25, 2010, 02:46:14 PM »

Jepp, det er nok korrekt identifisering. Jeg mener at jeg faktisk fant noen av disse da jeg var på studietur på Tenerife. Veldig vakker edderkopp.

Og nydelige bilder!

Kjetil
Pålogget

Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)
Glenn H. Morka
Artskoordinator
**

Gjerstad, Aust-Agder.

« Svar #13 på: April 25, 2010, 02:55:21 PM »

Fant en link om den enorme utbredelsen til denne arten. Smiley
http://www.tierdoku.com/index.php?title=Thyene_imperialis
Pålogget

"Sykemeldt"

Sider: [1]   Go Up