Edderkoppkrokens forum
July 29, 2014, 09:51:45 PM *
Welcome, Gjest. Please login or register.

Login with username, password and session length
Siste nytt:

Sammenslutningen av norske araknologer.
Medlemmer av Edderkoppkrokens forum får spesielt gunstige priser. Vi anbefaler sterkt en tur innom denne nettsiden.

Forumets forside Forumavis Til registreringssiden / To the registration site Spinnenforum Wiki Edderkoppkrokens interaktive identifiseringsnøkler Nettside om edderkopper driftet av Glenn Halvor Morka. Finn edderkoppslekt. Alle edderkoppsiders mor! Artikler skrevet av brukerne selv, samt forumveiledning. Magne Farlunds edderkoppblogg.
   Forumpanel   Hjelp Søk Logg inn -  
Sider: [1]   Go Down
  Skriv ut  
Forfatter Emne: Edderkopper på Gran Canaria  (Lest 2086 ganger)
S. A. Jensen
Nytt forummedlem
*

Poster: 15

« på: April 25, 2010, 10:38:09 AM »

Jeg har bodd på Gran Canaria de siste 11 årene. Jeg har alltid vært svært interessert i alt som finnes av småkryp i patioen (blir ikke riktig å kalle en flislagt uteplass med blomsterbed hage vel?  Smiley)  Jeg fotogrferer også en god del og er spesielt glad i makro foto.

I løpet av de siste årene har jeg tatt bilder av ikke mindre enn 10 edderkopparter utenfor leiligheten vår. Mange i blomsterbedene men endel har også kommet krypende over glatte hvitmalte murvegger eller har kommet dumpende ned i fanget (noe jeg ser ut til å være den eneste i familien som faktisk setter pris på Smiley.

Er det mulig å få hjelp her til i alle fall en noenlunde indentifisering av de artene jeg har fotografert. Ut fra grovidentifiserings siden ser jeg at jeg har bilde av noe som må være en hjulvever. Jeg har flere hoppe edderkopper (to absolutt nydelige!). Den vanligste her er jeg litt usikker på om er treløper eller jakt edderkopp. Jeg har også fotografert en art som jeg har sett individer med opptil 4, kanskje 5, cm fra "tåspiss til tåspiss" med to og to bein holdt sammen i par, omtrent som en X. En annen art har vært så liten (kroppslengde på 2mm eller mindre?) at det var nesten umulig å få fokusert på den (den satt ikke akkurat og ventet på meg Smiley)

MVH

Stein Arne Jensen
« Siste redigering: April 25, 2010, 02:12:56 PM av Stein Arne Jensen » Pålogget
Glenn H. Morka
Artskoordinator
**

Poster: 7282

Gjerstad, Aust-Agder.

« Svar #1 på: April 25, 2010, 10:59:45 AM »

Spennende! Smiley

Legg dem gjerne ut her inne så vi får sett på dem.
Nå er ikke sydlige edderkopper min sterke side, men Kjetil ville jeg tro kunne kjenne dem.
Slikt er interessant, siden slike utenlandske edderkopper kan følge med i bagasje ol hjem til Norge igjen.
De greier seg nok ikke i vårt klima, men de kan sette støkk i folk når koffertene skal pakkes ut igjen.

Gleder meg til å se dem! Smiley

Mvh Glenn.
Pålogget

"Sykemeldt"

Kjetil Åkra
Artskoordinator
**

Poster: 4461

« Svar #2 på: April 25, 2010, 02:52:59 PM »

Ja, bare legg ut bilder. Jeg har samlet edderkopper på Tenerife og La Gomera og edderkoppfaunaen på kanariøyene er meget godt kjent så det burde la seg gjøre å identifisere de fleste av dem.

Kjetil
Pålogget

Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)
S. A. Jensen
Nytt forummedlem
*

Poster: 15

« Svar #3 på: April 25, 2010, 03:47:08 PM »

Kjetil: Når du sier "samle" hva innebærer det?

Jeg har så langt vært interessert i det estetiske. Endel av disse edderkoppene er faktisk utrolig flotte bare du kommer nærme nok.

Har også lurt på hvordan jeg best, og enklest mulig lager et lite terrarium for å kunne fotografere dyrene i en noenlunde riktig miljø.
Hadde et lite "plast-akvarium" jeg brukte en stund, men problemet var at plasten ble ripet opp da jeg til stadig het måtte fjerne spinn.

Hadde også problemer med mat. Det eneste jeg fikk hoppe-edderkoppene til å spise var "stankelbein". Halvdøde fluer var uinteressant.
Har endel bilder av "stankelbein" som blir fortært.

Så forresten ikke "stankelbein" på siden for grovidentifisering. Det må da være en edderkoppart?

Noen tips til hva ev. edderkopper i terrarium kan fores med og info om hvilke krav de stiller?
Pålogget
Kjetil Åkra
Artskoordinator
**

Poster: 4461

« Svar #4 på: April 26, 2010, 11:20:15 AM »

Kjetil: Når du sier "samle" hva innebærer det?

Det innebærer at jeg håvet edderkoppene og tok dem på sprit. hele dsamlingen, ca. 400 dyr om jeg husker rett, ligger på Bergen Museum. Jeg samlet imidlertid endel litteratur og det finnes mye på Kanariøyfaunaen, den er godt undersøkt.

Når det gjelder terrarium så vil jeg anbefale et trelativt stort et med masse mose, gress og strømateriale i bunn og none kvister og tørrved i. Da skulle du ha flere steder å fotografere dyra.

Edderkopper spiser så og si alltid levende mat, de vil aller helst fange og drepe den selv. prøv med levende fluer, møll og kanskje sirisser. Om edderkopen ikke spiser er det etter min erfaring fordui den er mett! Edderkopper kan dessuten gå lenge uten mat, opptil flere uker, men sørg for at det alltid er en vannkilde til dem i nærheten.

Kjetil
Pålogget

Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)
Sider: [1]   Go Up
  Skriv ut  

Hopp til: