Author Topic: Unik fangstteknikk! ( Dipoena melanogaster )  (Read 6425 times)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Unik fangstteknikk! ( Dipoena melanogaster )
« on: June 19, 2011, 06:46:44 PM »

Unik fangsteknikk!

-Hos theriiden, Dipoena melanogaster.

Kjetil og undertegnede har i over et år lurt på hvordan den lille nattaktive theriiden, Dipoena melanogaster fanger byttene sine. Vi observerte i fjor en hunn på en trestamme, uten synlig bytte. 15 minutter etterpå var vi tilbake på stedet, og fikk til vår store forbauselse se at hun hang i en silketråd med en formidabel bunt med maur hun hadde fanget! Hvordan i all verden hadde hun klart å fange så mange bytter på så kort tid??

Dette har vi fundert på siden den gangen, og vi bestemte oss for å komme til bunns i dette mysteriet. Det ble mange senere bomturer, men i går kveld avslørte hun endelig sin godt bevarte hemmelighet for meg! :)

Dipoena melanogaster bygger ikke noe fangstnett, men har likevel stor suksess med sin helt unike fangstmetode. Hittil hadde vi en teori om at hun kanskje aktivt oppsøkte maurstiene, og gikk amok der. Ikke så uhorvelig langt ifra sannheten, men noen justeringer og utdypninger må nok til. En illustrert og skriftelig dokumentasjon av min observasjon i går kveld, legger jeg derfor ut her.

Etter det jeg har sett, lever arten utelukkende av maur som subadult og voksen. I frukthagen her, vandrer de med letthet mellom trærne ved å sende ut silketråder som fester seg i andre trær. På denne "broen" vandrer de fra tre til tre. Dette har jeg sett flere ganger. Noen kvelder er det mange eksemplarer i et tre, mens neste dag er det ingen. Mengden artseksemplarer på hvert tre varierer altså fra kveld til kveld.

Første bud for Dipoena melanogaster angående valg av habitat, -er maur, og ikke minst maurens husdyr, bladlus i store mengder! Derfor er frukttrær yndede levesteder for denne sjeldne rødlistede edderkopparten. De nye bladskuddene hos frukttrærne er bankers tilholdssteder for bladlus. Det er disse bladlusene sukkermaurene melker for det de elsker mest av alt på jord, -honningdugg! Og i maurens fotefar, følger den brune tårnkuleedderkoppen, som er det norske navnet på den.

På dagtid, er Tårnkuleedderkoppen nærmest umulig å finne, siden den trykker seg inn mellom barksprekker ol. I tillegg til dette, har den også en formidabel kamuflasjefarge, og går fullstendig i ett med trestammer.
I kveldingen begynner de imidlertid å lee på seg, og edderkoppen har en upåklagelig apetitt! I løpet av en natt kan den sette til livs opptil 7-8 maur om den er heldig med fangsten.

I varme fuktig junikvelder, er sukkermauren svært så aktiv i sin iver etter bladlusenes honningdugg. Lange køer med maur kryper oppover trestammene for å komme til livretten sin.

Sukkermaur på vei til Restaurant "Aphidoidea"..

Lite aner maurene at en utspekulert predator venter på dem litt lengre oppe på stammen, -den brune tårnkuleedderkoppen, Dipoena melanogaster...

Den perfekte nattejeger...

Fra sitt skjulested kryper Tårnkuleedderkoppen inn på selve stammen, eller i nærheten av basis på en gren.
Den stiller seg med hodet vendt nedover, og venter... Om den har spunnet noen syltynne signaltråder, eller er så følsom i benas tricobothriahår, aner jeg ikke. Jag kan ikke si sikkert om trådene såvidt synlige på bildet under, er fra andre edderkopper, eller om det er noe som er laget av avbildede edderkopp.

Uansett, den sitter rolig i denne stillingen i lange tider, mens den venter på maurene skal komme oppover. Den så ikke ut til å reagere så nevneverdig mye på nedovergående maur. Om det er en tilfeldighet, eller om den foretrekker "tomme" maur får senere forskning avsløre. ;) Okkesom, hvis den ikke får fangst etter en drøy stund, flytter den på seg til et annet og kanskje bedre jaktsted. Gjerne et nytt tre ved siden av. I denne "ventefasen" er den ekstremt lyssky, og den foretar seg ingenting, så lenge jeg lyser på den med lykten. Slår jeg den derimot av i et minutt, har den ofte fanget en maur og holder på å avlive den med et bitt.

Forhåpningsfull og sulten Dipoena melanogaster i fangststilling. Opp ned på trestammen.

Her har den tatt livet av en maur, og "bardunert" den fast i trestammen bak seg.

Når Dipoenaen har tatt et bytte, blir det bardunert fast i barken med en solid line som festes litt lengre oppe. Her blir den hengende til jakten er ferdig. Som tidligere nevnt, nøyer den seg ikke bare med en maur. Den flytter seg litt, og venter på at enda flere skal "stikke innom"..

Slik blir byttet festet i trestammen.

Det tar bortimot en time før maur nummer 2 går intetanende rett i fanget på den ventende edderkoppen. Ca. et minutt tidligere, hadde jeg slått av lyset, og det stimulerte aktiviteten. Da jeg slo lyset på igjen, var den iferd med å avlive mauren med et bitt. Denne mauren ble også hengt opp på samme viset som den første, i god avstand fra den første mauren.

Og her blir maur nummer 2 tatt...

Selv om det nå hadde gått flere timer med jakting, var den fortsatt optimist, og stilte seg opp imellom disse to avlivede maurene, og ventet, -og ventet... Den var altså fullstendig klar over at den ikke hadde fått nok fangst. En ting som undret meg, var at den ikke dro sammen maurene til den gjenkjennelige "bunten" jeg tidligere hadde sett. Når i prosessen ble eventuelt dette gjort?
Det virket litt rart at den hadde festet maurene på forskjellige steder rundt forbi på stammen, men forbundet med en felles silketråd.

Tålmodig eller bare enda mer sulten?

Men, til slutt tok sulten overhånd for nattjegeren, og den ruslet ned til den siste mauren den hadde tatt. Endelig godt at det skjedde noe, for knotten var fæl denne natta. Øyelokkene var så skamstukket at de hang som to slappe poser som fløt utover kameraet. Det var nesten så jeg måtte dra dem til sides for at de ikke skulle stenge for blitzen.. ;)

Nede ved denne mauren begynte nå Dipoenaen et møysommelig, og ikke minst interessant arbeid. Den knep av, og festet nye tråder til mauren.

Bearbeiding av byttet.

Den rigget seg deretter til litt ovenfor mauren, og jeg tenkte at nå ville den trekke mauren direkte opp til den andre.
Men den gang ei, den hadde en annen hemmelighet på lur!

Linerigging.

Den trakk ikke mauren direkte opp, men sidelengs og på skrå oppover! Det var da jeg skjønte at naturen er oss mennesker fullstendig overlegen! Den brukte jaggu taljeprinsippet!! For at ikke tyngden skulle trekke edderkoppen nedover, ordnet den det slik at draget sto sidelengs på stammen. Den fordelte altså vekten på linens ankerfeste og seg selv, med 50/50! Helt utrolig!
Det forklarer jo hvordan den bittelille edderkoppen kan dra med seg en formidabel klump med maur, som antagelig veier mange ganger mer enn dem selv! Hadde den bare holdt taket på dem i beina eller kjevene, ville med andre ord edderkoppen ha falt ned fra stammen!
Jeg ble stående stum av ærefrykt og beundring, -og glemt var knotten..

Sidelengs trekkbevegelse.

Da den hadde festet mauren på et nytt sted, gjorde den det samme med den første fangede. Først nå ble de buntet sammen. Dipoenaen stilte seg nå litt nedenfor bunten, og gjennopptok jaktøkten. Denne fasen varte omtrent en time.

Siste fangstforsøk.

Mens jeg sto der og ventet på dens siste trekk, ble jeg stående og tenke på tidligere observasjoner av artens spisevaner. De hang alltid fritt i en line fra en utstikkende kvist, eller på en sterkt skrånende stamme. Det gjorde ikke denne foreløpig. Her skulle tydeligvis skje mer enn det jeg hittil hadde observert. Som tenkt, så skjedde nettopp det.

Et godt stykke vekk fra "nistepakka", var det en liten utstikker av en gren. Kanskje ville den forsøke å dra med seg "matlasset" dithen? I såfall ville det bli et fornøyelig skue. Da kunne jeg få en ekstra sjanse til å se denne taljekunsten igjen!

En av naturens egne kranførere i aksjon.

Det varte ikke lenge før den begynte det møysommelige arbeidet med å få matlasten sin transportert til et annet, og sikrere sted enn selve trestammen. Det er ikke alltid bare små maur som kommer oppover den vegen...
Igjen benyttet den seg av taljeprinsippet. Mens pakken hang i en line fra stammen, festet den en ny nederst i denne tråden. Deretter gikk den sidelengs oppover, og strammet opp strekket. Nå ble denne nye tråden forankret på et nytt punkt, ca 5-6 cm bortenfor det første. Deretter gikk Dipoenaen tilbake, og kappet den første linen. Matpakken pendlet elegant bortover til sitt nye likevektspunkt.
Ved hjelp av denne teknikken, kom den endelig frem til grenstubben jeg så for meg at den ville benytte.

Bare et par tommer igjen til grenstubben!

Her har den endelig klart å få krabbet seg oppå kvisten.

Og så bærer det ut på selve grenstubben. Nye ankerpunkter blir laget og kappet under hele flytteprosessen.

Siste strekket før taljetrådene kan kappes, og forankringslinen sikres.

Her henger vår venn endelig fritt, og kan spise i ro og mak utover natten.

En ting var å overvære selve fangstteknikken, men jeg må innrømme at taljekunsten var det som imponerte meg mest av alt! Jeg tok flere turer rundt i hagen, og så flere eksempler på samme løfteteknikk hos de andre Dipoenaene. Som tidligere nevnt i stykket, er det knapt noe vi mennesker har funnet opp, som ikke allerede naturen har gjort flere millioner år før oss. Det er først når man ser slike små, men store ting som dette, at man kan kjenne den virkelige ærefrykten for skaperverket. Selv ikke en million kløende knottstikk kan ta bort denne spesielle følelsen og respekten for den naturen vi omgir oss med...

Fascinasjonen for denne lille taljemesteren fikk meg til å sette meg ned i dag, og tegne hele fangst/flytteoperasjonen.

Dipoena melanogaster i fangstposisjon.

Maur plasseres rundt på stammen der de fanges.

Maurene buntes sammen til en pakke.

Operasjon taljetrekking settes igang.

Under taljetrekkingen kappes det bakerste ankerfestet, når et nytt er laget lengre fremme.

Matpakken ferdig transportert til spiseplass, og sikret med noen ekstra forankringstråder ved hovedlinens basis.

Maurtypen som disse Dipoena melanogasterne spiser i hagen her, kaller jeg bare for svarte små sukkermaur. De har sikkert et vitenskapelig navn, men jeg er ikke kompetent til å avgjøre hvilken eksakt art det er. Tar gjerne imot idforslag.

"Sukkermaur"

Her er også et foto av bladlusene som disse maurene melker for honningdugg:

Bladlus.

Ja, da håper jeg at jeg har greid å dokumentert jaktteknikken til Dipoena melanogaster på en tålig grei og forståelig måte. :)

Mvh Glenn.

« Last Edit: June 20, 2011, 09:51:09 AM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
  • Rendalen i Hedmark, Gausdal i Oppland, Vestby i Ak
Re: Unik fangstteknikk! ( Dipoena melanogaster )
« Reply #1 on: June 19, 2011, 07:58:25 PM »
Hva kan man si.  Eminent teknikk av edderkoppene, og eminent foto-, tegne- og fortellerteknikk av deg - som vanlig!  :D
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #2 on: June 19, 2011, 08:54:30 PM »

-Glenn

Kjempeflott, så er du den første til å utforske dybdene i tårnkuleedderkoppens liv, herlig. Noe andre også burde få del i, en engelsk artikkel ?. Så er det den tiden da med fotografering og oppdagelse av nye arter for vitenskapen og så mye mye mer.
Men i alle fall takk for at du har tatt oss med inn i en fasinerede verden.

-Harald

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #3 on: June 19, 2011, 08:56:20 PM »
@Glenn

Fantastisk bra dokumentasjon i tekst og ikke minst bilder. Kudos!

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #4 on: June 20, 2011, 09:55:09 AM »
Hva kan man si.  Eminent teknikk av edderkoppene, og eminent foto-, tegne- og fortellerteknikk av deg - som vanlig!  :D

Takker, Stein!

Det var stas å avsløre spisevanene dens, men ofte når man gjør slike underøkelser, dukker det opp nye spørsmål.
Lurer på hvor langt nord denne arten går. Den burde kunne greie seg iallefall opp til Trøndelag.

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #5 on: June 20, 2011, 09:58:51 AM »

-Glenn

Kjempeflott, så er du den første til å utforske dybdene i tårnkuleedderkoppens liv, herlig. Noe andre også burde få del i, en engelsk artikkel ?. Så er det den tiden da med fotografering og oppdagelse av nye arter for vitenskapen og så mye mye mer.
Men i alle fall takk for at du har tatt oss med inn i en fasinerede verden.

-Harald

Takker for gild kommentar, Harald.
Kjetil nevnte her, at den kunne være aktuell å publisere andre steder, og da gjerne med oversatt tekst. Siden jeg ikke akkurat er noen racer i oversetting til vitenskapelig engelsk, er nok Kjetil mer kompetent til slike ting enn meg.
Det var iallefall moro å fravriste arten noen av hemmelighetene sine.

Siden vi har funnet denne arten fra 0-500 moh, kan det godt hende denne krabaten kan finnes på dine trakter også. Det er nattjakt som gjelder. :)

-Glenn.
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #6 on: June 20, 2011, 10:01:37 AM »
@Glenn

Fantastisk bra dokumentasjon i tekst og ikke minst bilder. Kudos!

Magne.

Takker stort!

Utrolig hvor mange jeg har funnet denne sesongen, av arten. Må være et godt Dipoena-år! :)
Gleder meg å se dokumentasjonen blir interessant lesestoff for andre. :)
-Så det å få 18 milliarder knottstikk under fotograferingen var verdt det. :D

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #7 on: June 20, 2011, 12:50:20 PM »
Ja, dette var virkelig en utrolig bildeserie, Glenn. All ære og berømmelse til deg for det! Foruten de 18 milliarder knottstikkene så tok det jo litt tid også og det er heller ikke så varmt på nettene hos dere så her har vi en kunstner som har lidd for kunsten sin!

Som vi snakket om og andre har vært inne på så må dette publiseres på papir for flere. Skal som nevnt se hva jeg kan få til!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #8 on: June 20, 2011, 01:56:08 PM »
Ja, dette var virkelig en utrolig bildeserie, Glenn. All ære og berømmelse til deg for det! Foruten de 18 milliarder knottstikkene så tok det jo litt tid også og det er heller ikke så varmt på nettene hos dere så her har vi en kunstner som har lidd for kunsten sin!

Som vi snakket om og andre har vært inne på så må dette publiseres på papir for flere. Skal som nevnt se hva jeg kan få til!

Kjetil

Takker for den fine tilbakemeldingen, Kjetil!
Det ble en omfattende dokumentasjon, men det var en utrolig spennende utfordring, jeg ikke kunne la gå ifra meg. Til det er jeg for nysgjerrig, haha.. :D

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #9 on: June 24, 2011, 07:59:58 PM »
Ytterest elegant Glenn! Det var spennede som en krim!

Mauren er enten Lasius niger eller L. platythorax. Hvis du sikrer deg noen utsugde snabber så skal vi avgjøre identiteten (trenger hodet - altså maurens!).

arne.
Arne Fjellberg

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #10 on: June 25, 2011, 09:12:15 AM »
Ytterest elegant Glenn! Det var spennede som en krim!

Mauren er enten Lasius niger eller L. platythorax. Hvis du sikrer deg noen utsugde snabber så skal vi avgjøre identiteten (trenger hodet - altså maurens!).

arne.

Takker for hyggelig cred, Arne!

Vil du jeg skal sende disse maurene, eller skal jeg skjære hauene av dem, fotografere og deretter legge ut her frontalt?

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #11 on: June 25, 2011, 06:33:29 PM »
Glenn: - Du behøver ikke sløye maurene. Du kan bare hente noen Dipoena-pakker og ha tørt i et glass. Jeg trenger sjekke behåringa på clypeus. Eller kanskje du kan lære deg forskjellen: Platythorax har mye mer glissen beghåring enn niger. Jeg legger ved noe foto sakset fra Artsobservasjoner. L.niger finner du greit rett utafor husveggen, platythorax har du sikkert i skauen like ved. Ofte kolonier under bark på råtne lauvtrær. Forskjellene er greie når du har artene liggende side by side.

Arne
« Last Edit: June 25, 2011, 06:35:20 PM by Arne Fjellberg »
Arne Fjellberg

Offline Roald Aas

• Aktivt medlem
« Reply #12 on: September 30, 2011, 11:21:38 AM »
Takk!!
En blanding av ydmykhet, respekt og undring over mangfoldet i naturen, og respekt og beundring for deg som har dokumentert dette!

I mylderet av palper og epigyn her på forumet er slik jeg ser det en slik artikkel ekstra verdifull for å inspirere og stimulere
oss nybegynnere til fortsatt innsats...

Roald

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #13 on: September 30, 2011, 11:57:23 AM »
Ja, Roald, denne artikkelen og observasjonen til Glenn er bare fantastisk. Jeg har nå faktisk (i samråd og sammen med Glenn, selvsagt) begynt å skrive på en lengre vitenskaplig anlagt artikkel der vi presenterer Glenns funn der hans tegninger og bilder skal brukes. Jeg tenker å prøve å få den publisert i Arachnologische Mittellungen i Tyskland.

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #14 on: September 30, 2011, 01:07:58 PM »
Takk!!
En blanding av ydmykhet, respekt og undring over mangfoldet i naturen, og respekt og beundring for deg som har dokumentert dette!

I mylderet av palper og epigyn her på forumet er slik jeg ser det en slik artikkel ekstra verdifull for å inspirere og stimulere
oss nybegynnere til fortsatt innsats...

Roald

@Roald & Kjetil
Takker for kjempehyggelige og ikke minst inspirerende tilbakemeldinger!

Du sier noe om at det er et mylder av epigyn og palper her inne, og det har du rett i. Heldigvis er det like stor plass her inne til andre ting også, bla observasjoner, ekskursjoner, turer, etc. Personlig er jeg også stor fan av slike innlegg, og sluker dem rått når de legges inn! :)

Så jeg oppfordrer alle brukerne her inne til å pøse på med andre ting enn palper og epigyn også! :D

-Glenn
"Sykemeldt"