Hei Glenn
Har ikke noe foto nå, men kan prøve å forklare prinsippet, det egentlig meget enkelt men litt vanskelig å forklare på en enkel måte.
Var på en hobbybutikk her fant jeg et plastikkkrus til å ha malerkoster i 8 cm høyt og 6 cm bredt. Kruset har et avtagbart lokk formet som en trakt hvor hullet er ca 1,5 cm. Hensikten med denne er hvis den kvetrer skal ikke vannet renne ut. Det blir noe liknende Magne har tegnet med en bruslaske hvor en skjærer av toppen og snur den ned i flaska.
Problemet er at spriten fordamper, dette har jeg løst ved å legge en isoporkule på 3 cm flytende oppe på spriten. For å holde den stødigt rett under tuten på trakten har jeg først sett en liten pappspiker i kula for å få et tyngdepunkt, så har jeg stukket fire insektnåler i kula i hver sin retning vannrett slik at kula alltid blir liggende rett under åpningen på trakten.
Spriten som fordamper oppover kommer ikke ut i toppen for her er lokket og trakta som vender nedover. eneste sted hvor spriten kan forsvinne ut er i hullet i trakta. Rett under dette flyter isoporkula som da sperrer for dampen oppover dermed skjer minimal fordampning. Rett å slett en fallfelle med sprit. Greit å plasserer ut for eksempel i fjellet hvor den kan stå lenge.
Sikkert veldigigt vanskeligt skrevet, men håper du forstår litt av prinsippet.
Mvh
Harald