Author Topic: Offisielle norske navn på edderkopper - vil dere være med?  (Read 33399 times)

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
Re: Offisielle norske navn på edderkopper - vil dere være med?
« Reply #75 on: February 01, 2012, 04:52:36 PM »
Jeg har ikke fulgt så godt med i denne klassen her, men Troll- for Porrhomma høres bra ut. Jeg kom til å tenke på - har vi noe med huldra? Huldrevever f. eks.? "Huldreplanter" brukes om div. planter med østlig boreal utbredelse som gjerne finnes i Gudbrandsdal-området, i skyggefulle bekkekløfter o.l. Kunne det passe på Abiskoa ? (- om hun ikke har fårr navn allerede...)

Arne.
Arne Fjellberg

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #76 on: February 01, 2012, 04:56:21 PM »
@Arne

Micrargus = Huldredvergedderkopper.
Alv, Hulder og Troll er brukt. Fe, Vette, Tusse tror jeg er ledige.

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #77 on: February 01, 2012, 05:06:50 PM »
-Flott dere likte navnet.
Har tenkt litt på bruken av norske navn på edderkopper, synes det er flott at vi får norske navn på dem og da spessiellt å få knytte dem til typisk norske ord. Men det er en ting jeg lurer på hvordan skal de brukes?
Ser problemet her på forumet vis vi navngir dem med det norske navnet i overskriften da vil det bli vanskelig for andre, fra utlandet å søke på edderkopper.

-Glenn

- Det kan være vanskelig å finne noe felles som du nevner på de edderkoppene.

Her et useriøst forslag
T. biovatus- Hue i maurtue edderkopp
T. parasiticus. Hue utenfor maurtue edderkopp.

Vet at det er noe med de hannen til disse, Det kunne kanskje vært brukt noe  som de to artene har felles og så knyttet den ene til maur den andre til skog eller noe lignende.

Kikket på de norsle navnene som er satt på moser, her er det mange gode ideer å hente.
Kjempejobb du gjør med de Pardosahannene og embolus tegninger, flott med slike detaljer som ikke er beskrevet tidligere.

Kommer nå heim fra en tur langs kysten, soldet med meg litt, men det er endel snø her å skikkelig kaldt så jeg regnet ikke med at det var noen edderkopper i materialet men jammen kryper det flere i plastikkassen, blir spennende å  idde opp det som er.

-Harald

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #78 on: February 01, 2012, 05:11:28 PM »

-Magne

Tusse har jeg brukt på Moebelia penicillata. Men kan dette brukes som fellesnavn på en gruppe er dette mye bedre, så har noen et slikt forslag er det bare å stryke det jeg har satt.

-Harald

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #79 on: February 01, 2012, 05:42:53 PM »
Bruken av disse norske navnene er vel primært tenkt i offentlige rapporter, i pressemeldinger, på nettsider, i aviser o.l. Første gang navnet nevnes synes jeg det bør nevnes sammen med det latinske navnet, deretter kan man gå over i artikkelen til kun å bruke det nroske. Her på forumet synes jeg imidlertid at vi ALLTID bær bruke det latiske navnet i overskrifter og tekst hvor vi identifiserer dyr, dette fordi det gjør det lettere å søke på arten og goså fopr våre utenlandske venner. Norske navn er altså etter mitt skjønn forbehold norske medier og fora hvor det faller seg naturlig å bruke norske navn over latinske.

Når det gjelder litt useriøs navnsetting så har jo T.biovatus ett hode som gir meg lyst til på kalle den "rompehodedvergedderkopp"! Det passer også på flere andre arter!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #80 on: February 01, 2012, 05:55:47 PM »
Personlig tror jeg bare et fåtall av disse norske navnene vil bli innarbeidet og brukt etter hvert. De blir for lange og "tunge". Mener det hadde vært mer praktisk å gitt slektene norske navn og benyttet latinske navn på artene. Er likevel enig med Kjetil i at norske artsnavn gjør seg i media. Men vi er godt igang og det er mange gode navneforslag.

Magne. 

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #81 on: February 01, 2012, 06:42:09 PM »
T. biovatus - Rævkopp!

Nei, jeg får vel være seriøs og ser at jeg ikke har gjort leksa mi. Abiskoa er allerede foreslått som "fjellmattevever". Men vi kunne kanskje flytte det navnet over til en mer ren fjellart? Kanskje Improphantes complicatus eller Mughiphantes cornutus? Så kan likevel Abiskoa hete "huldrevever" (huldra er ikke brukt i den kombinasjonen - bare med dvergedderkopp/Micrargus). Om ikke det går, så skal jeg i alle fall inn i de gudbrandsdalske huldrekløftene og lete fram nye norske arter til sommeren.......

Forslag: Flagelliphantes bergstroemi = Flagellmattevever.

Arne
« Last Edit: February 01, 2012, 06:52:15 PM by Arne Fjellberg »
Arne Fjellberg

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #82 on: February 01, 2012, 06:53:35 PM »
@Arne

Flagellmattevever er ført inn.
Angående Fjell... kan man også benytte Høgfjell... (høyfjell) for å skille på hvor høyt arten går.

Magne.

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #83 on: February 01, 2012, 07:13:45 PM »
Et par til:

Collinsia spetsbergensis = Høgfjellsdvergedderkopp (evt. "arktisk dvergedderkopp" eller "Thorells dvergedderkopp")

Centromerus dilutus = Bleikmattevever (evt. "liten skogmattevever")

Arne
« Last Edit: February 01, 2012, 07:15:50 PM by Arne Fjellberg »
Arne Fjellberg

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #84 on: February 01, 2012, 07:56:05 PM »
@Arne

Super! De er lagt inn.
Foreslår at alle med Redigèr-mulighet legger forslagene rett inn. Har man flere forslag på samme art så foreslå gjerne alle (skilles med "/").

Magne.

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #85 on: February 02, 2012, 10:02:12 AM »
Etter Glenns overraskende funn av Abiskoa hvor den ikke skulle være så tenderer jeg til å være enig med Arne at den kan vi godt finne ett nytt navn på. Fjellmattevever er da ledig og Arnes forslag for arter som kan kalles dette er gode. Hva synes dere? Abiskoa = huldrevever er godt synes jeg!

Kjetil

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #86 on: February 02, 2012, 11:59:26 AM »
"Huldrevever" er et fantastisk og passende navn på Abiskoensisen! Ved begge tilfeller har jeg funnet denne i mørk mosegrodd huldreskog. :) Jeg ville også gått for den.

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #87 on: February 02, 2012, 02:02:08 PM »
Ok Glenn, håper Magne går med på det. Så var det kandidat til "fjellmattevever". Hva er det mest "fjellete" vi har av mattevevere? I tillegg til de to jeg nevnte ovenfor har vi jo Mughiphantes whymperi og Poeciloneta variegata. Den siste tok jeg flere ganger i grasmark/småkratt på setervoller i sommer. Jeg synes "sætervever" har bra klang  og foreslår det på denne - om navnet ikke er opptatt.

Arne
Arne Fjellberg

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #88 on: February 02, 2012, 04:51:25 PM »
Ok Glenn, håper Magne går med på det.

Arne

Synes forslagene er gode. Tror Kjetil må styre evt. navneskifter og hva som duger av navn på arter. Her er det bare å redigere og boltre seg nær sagt fritt.

Magne.

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #89 on: February 03, 2012, 10:41:47 AM »
"Huldrevever" passer også godt fordi denne er litt som huldra - den er uvanlig og dukker opp når du minst venter det!

Ja, hva er den mest "fjellete" matteveveren? Det må vel være en art som stort sett finnes høy til fjells og/eller langt mot nord. Agyneta nigripes tror jeg er den mattevveveren som er funnet lengst nord i verden, men passer det på den, tro?

Bare la forslagene strømme og legg dem inn på Magnes lister så skal jeg prøve å sy sammen det hele til slutt.

Kjetil