Author Topic: Dolomedes plantarius  (Read 3595 times)

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
  • Rendalen i Hedmark, Gausdal i Oppland, Vestby i Ak
Dolomedes plantarius
« on: May 27, 2011, 11:15:25 PM »
Når denne arten er funnet i Karlstad, ca 10 mil i luftlinje fra grensen mot Østfold, bør det vel være en god mulighet til å finne den i Norge også, og altså bør vi kikke etter den i aktuelle områder?
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Re: Dolomedes plantarius
« Reply #1 on: May 28, 2011, 03:46:18 AM »
Vi har allerede kikket etter denne over hele sørlige delen av Norge i minst et par år. :)
Det er derfor vi er blitt litt forsiktige med å fastslå arten utfra habitus på spørsmål om denne.
Banditten må være her et eller annet sted, og tror temmelig sikkert vi finner den etterhvert. Genitalsjekk alle D. fimbriatus dere finner! :)

En regel flere utlendinger nevner, er at den finnes i litt større vann, gjerne i utkanten av sivet.
Hvis du søker på Dolomedes i søkefeltet her oppe, vil du finne ganske mye om hvor den kan finnes, og ikke minst flotte bilder både av dyr og habitat.

-Glenn.

« Last Edit: May 28, 2011, 03:49:13 AM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #2 on: May 28, 2011, 05:16:05 PM »
Jeg lurer på om vi ikke burde sette ned en aksjonsgruppe for leting etter Dolomedes plantarius. Den SKAL finnes i Norge, det gjelder bare å finne den! Jeg tror vi må over Østfold, mot svenskegrensen, og som Glenn sier så finnes det noen tips om hvor vi bør lete. En varm sensommerdag bør sjansene være gode for å finne den i det området, tror jeg, men jeg mistenker at den nok er noe lokal og man må ha flaks! Derfor bør vi eventuellt ta med oss Arne på en slik tur!  ;D

Og alle Dolomedes man finner bør som Glenn nevner sjekkes nøye i lupa! Anta ingenting!

Kjetil

Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
  • Rendalen i Hedmark, Gausdal i Oppland, Vestby i Ak
« Reply #3 on: May 29, 2011, 09:55:03 PM »
Jeg tenker å lete når jeg er på de trakter, og det er jeg ofte. Det kan faktisk være at de er her i området også.
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #4 on: May 30, 2011, 10:11:27 AM »
Lykke til, det blir en fantastisk art å finne. Ikke ofte så store edderkopper er nye for landet. Dessuten er den åpenbart sjelden og hører nok hjemme på en rødliste. Vi kan vel nærmest sammenligne den med noen sjeldne øyenstikkerarter med tanke på habitat, sjeldenhet og sårbarhet og vi vet jo hvor uvanlige noen av de krypa kan være her til lands!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)