Author Topic: Palliduphantes antroniensis fra Torsæter, Østre Toten <=  (Read 1209 times)

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
Jeg tok meg en todagerstur til fjella sør for Skreia på Østre Toten. De høyeste åsene går oppi 800 meter og har skikkelig gammel urskogspreget granskog. Dette er ett av kjerneområdene for laven huldrestry i Norge. Målet var å hente inn collemboler og edderkopper fra Torsæterkampen. Jeg ankom relativt seint på dagen og tok en kjapp kveldstur opp mot Linnhammerbrenna på østsiden av Torsæter. Der gikk jeg rett inn i et virkelig spennende område med enorme mengder lavdekket dødved i alle nedbrytningsfaser. Tjafser av huldrestry opptil en meter lange hang flere steder. Såldet ble flittig brukt, og det var godt med linyphiider. Cenromerus arcanus var den vanligste arten, men det er også en del finere saker - bl.a. minst to arter Porrhomma. Komplett artsliste får komme senere. Men en art med et noe uvanlig epigyn måtte bare bestemmes med en gang. Det må være Palludiphantes antroniensis - en hovedsaklig nordlig fjellart. Interessant at denne ble funnet på omkring 700 moh i granskog. Glenn har avbildet en hunn fra Nord Norge, og mitt eksemplar ser ganske likt ut. Jeg tror det kan komme mye spennende fra dette området!

Arne
« Last Edit: August 01, 2011, 03:22:28 PM by Magne Farlund »
Arne Fjellberg

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
Re: Palludiphantes antroniensis fra Torsæter, Østre Toten
« Reply #1 on: May 12, 2011, 11:16:04 PM »
- og litt interiørbilder fra lokaliteten:
Arne Fjellberg

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #2 on: May 13, 2011, 08:31:55 AM »
@Arne

Det ser ut til å være god match. Spennende naturtype.

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #3 on: May 14, 2011, 04:15:31 PM »
Jepp, ingen tvil om den arten. :)

Kjempetøft terreng det der! Har en lignende lokalitet her i nærheten, og må nok få tatt meg en tur dit når vinterveden er kløyvd. :)

-Glenn.
"Sykemeldt"