Author Topic: Vedr. å legge ut edderkopper  (Read 5837 times)

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
  • Rendalen i Hedmark, Gausdal i Oppland, Vestby i Ak
Vedr. å legge ut edderkopper
« on: May 11, 2011, 10:10:14 PM »
Jeg har lagt merke til at flere av deere som legger ut edderkopper på artsobs, og som har brukt forumet her som hjelp til artsbestemmelse, ikke skriver dette under determinatør.  Dette mener jeg er å snylte på de dyktige personene som hjelper dere.  Skriv navnet på den som hjalp dere under determinatør, så får Edderkoppkrokens forum mer kredit.

Stein
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Re: Vedr. å legge ut edderkopper
« Reply #1 on: May 11, 2011, 11:46:28 PM »
:)!

En annen god ting, er at det letter arbeidet for Artsdatabanken som da får direkte tilgang til kvalitetsikrede funndata. Dette forenkler også arbeidet ved overføring av sikre funn fra Artsobs til Artsdatabank, når utbredelseskarter etc. skal gjennomføres. :)

-Glenn-

"Sykemeldt"

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
  • Rendalen i Hedmark, Gausdal i Oppland, Vestby i Ak
« Reply #2 on: May 12, 2011, 09:46:36 AM »
Det tenkte jeg ikke på. Takk! ;D
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

Offline Halvard Hatlen

• Aktivt medlem
« Reply #3 on: May 14, 2011, 11:29:46 AM »
... og om noen føler seg truffet, eller kommer på at de hadde glemt dette, er det via litt søking og klikking og slikt, ganske lett å hente opp sine funn - og legge inn denne informasjonen i ettertid.
mvh Halvard Hatlen

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #4 on: May 14, 2011, 01:29:46 PM »
Ofte kan verifisering/identifisering skje ved diskusjoner mellom flere personer på Edderkoppkrokens forum, så det er vel greit bare å skrive "Edderkoppkrokens forum" som determinator, eller?

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #5 on: May 14, 2011, 04:34:13 PM »
Ofte kan verifisering/identifisering skje ved diskusjoner mellom flere personer på Edderkoppkrokens forum, så det er vel greit bare å skrive "Edderkoppkrokens forum" som determinator, eller?

Magne.

Har snakket med Kjetil om dette tidligere, og vi er helt enig om at funker greit å skrive Edderkoppkrokens forum eller Edderkoppkroken under determinatør. Som du nevner, er vi ofte flere om denne jobben. :)

Glenn
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #6 on: May 20, 2011, 12:29:26 PM »
Ja, dette er viktig, ikke minst for kvalitetsikringingens skyld

Dersom man ikke har ett tilfelle det det helt klart er en person som har kommet med riktig ID så ville jeg også foreslå å skrive "Edderkoppkrokens forum" eller lignende som determinatør. Evt. kan man skrive navnet på personen(e) og "Edderkoppkrokens forum" så vet man også hvordan determinasjonen har blitt gjort!

Kjetil

Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Lisbeth Schanke Rødset

• Æresmedlem
« Reply #7 on: July 10, 2012, 12:23:30 PM »
Også i de tilfellene der jeg har kommet opp med riktig art selv så har jeg begynt å skrive Confirm. Edderkoppkroken eller ev. navnet på den som har bekreftet funnet.

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #8 on: July 23, 2012, 10:12:59 AM »
Flott Lisbeth.

Jeg kan fortelle dere at jeg er overbevist om at akkurat dette legger Artsdatabankens medarbeidere merke til og det er da veldig vitkig at dette florumet og dets medlemmers bidrag blir synliggjort på databasen deres. Det kan ha betydning for bl.a. søknader og slikt, vet dere!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)