Author Topic: Ok, skal vi presentere våre nye arter i NJE??  (Read 18824 times)

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
Re: Ok, skal vi presentere våre nye arter i NJE??
« Reply #30 on: January 06, 2011, 12:28:38 PM »
Kjetil: Jeg sender deg en e-mail med et excel-ark som har en del funnopplysninger for aktuelle arter.

Kjetil 2: - Er mailboxen din på serveren til muséet full? Får beskjed om at mail ikke går inn pga "Mailbox quota exceeded".

Arne.
« Last Edit: January 06, 2011, 04:01:01 PM by arnef »
Arne Fjellberg

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #31 on: January 06, 2011, 03:20:16 PM »
-Kjetil

Her kommer mine funn av Aphileta misera

Aphileta misera    3     Imago/Adult    Hunn    Fødesøkende    Holmavatnet, Ro     19.10 2010                    
Hå kommune   RY                  

Aphileta misera    2     Imago/Adult    Hann    Fødesøkende    Holmavatnet, Ro     19.10 2010
Hå kommune   RY                  

Aphileta misera    8     Imago/Adult    Hunn    Fødesøkende    Holmavatnet, Ro     16.10 2010        
Hå kommune   RY                  

Aphileta misera    2     Imago/Adult    Hann    Fødesøkende    Holmavatnet, Ro     16.10 2010        
Hå kommune   RY                  

Aphileta misera    1     Imago/Adult    Hann    Fødesøkende    Holmavatnet, Ro     13.10 2010        
Hå kommune   RY                  

Aphileta misera    1     Imago/Adult    Hunn    Fødesøkende    Holmavatnet, Ro     29.9 2010        
Hå kommune   RY                  

Aphileta misera    2     Imago/Adult    Hunn    Fødesøkende    Holmavatnet, Ro     22.9 2010        
Hå kommune   RY                  

Aphileta misera    1     Imago/Adult    Hann    Fødesøkende    Bjerkreim, Ro     9.6 2010        
Bjerkreim kommune RY

Aphileta misera    1     Imago/Adult    Hunn    Fødesøkende    Høgmoen, Ro     26.5 2010        
Bjerkreim kommune RY

Aphileta misera    1     Imago/Adult    Hunn    Fødesøkende    Holmavatnet, Ro     3.4 2010        
Hå kommune   RY                  

Aphileta misera    1     Imago/adult    Hunn    Fødesøkende    Bjelland        RO      3.42010
Hå kommune RY

Aphileta misera    1     Imago/Adult    Hann    Fødesøkende    Holmavatnet, Ro     23.3 2010        
Hå kommune   RY                  

Aphileta misera    1     Imago/Adult    Hunn    Fødesøkende    Æsan, Ro     29.4 2009  
Egersund kommune RY    

-Harald
« Last Edit: January 06, 2011, 03:24:11 PM by Løvbrekke »

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #32 on: January 07, 2011, 10:29:44 AM »
Takk for den listen, Harald.

Arne, ja, boksen er fullt og jeg får ikke kontakt med serveren. Skal prøve å få ordnet dette mot slutten av dagen.

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #33 on: January 07, 2011, 11:41:25 AM »
- Tricopterna cito,
Flere funn av arten, både på Solhomfjell.( UTM sone33 / WGS84 Øst: 0142779.14 Nord: 6548955.89 )
og på Mo (UTM sone33 / WGS84 Øst: 0158449.31 Nord: 6539664.33)

http://www.edderkopper.net/Forum/smf_1-1-11_install/index.php?topic=247.0
http://www.edderkopper.net/Forum/smf_1-1-11_install/index.php?topic=1368.0

Arten lever i mose på tørre bergknauser, fjell og stein.

- Mastugusa spp. (macropthalma)
Funnet i skogsmaurtue og stokkmaurkoloni i stubbe på Mo:
(UTM sone33 / WGS84 Øst: 0158449.31 Nord: 6539664.33)
http://www.edderkopper.net/Forum/smf_1-1-11_install/index.php?topic=702.0

- Aphileta misera
Solding i myr. Bø i Telemark. (UTM: X 6604852,4 - Y 165827,9 EIS: 17)
http://www.edderkopper.net/Forum/smf_1-1-11_install/index.php?topic=1124.0

- Oxyopes ramosus
Flere steder. Solhomfjell, Gjerstad Aust-Agder. Gautefall og Bø i Telemark.

- Troxocrota scabra
Mo, Gjerstad, Aust-Agder.
Funnet i tørr mose på steinblokker i rasur. Sørvendt og varm biotop.
Også funnet på Eikeland, Arendal kommune, Aust-Agder.

- Alopecosa fabrilis
1 hunnlig eksemplar funnet på Oddanesand, Tjøme, Vestfold.

- Alopecosa inquilina
1 hunnlig eksemplar funnet på trammen på Mo, Gjerstad, Aust-Agder.

- Alopecosa cuneata
2 hunnlige eksemplarer funnet i Ørekroken,

- Parapelecopsis nemoralis (tenkte å diskutere nemoralis/nemoralioides problemet litt her)
Flere eksemplarer funnet på Mo i Gjerstad, Aust-Agder. Også funnet på Gjernes i Risør, Austagder, samt Eikeland
i Arendal kommune. (Aust-Agder)

- Abacoproeces saltuum
Hunn funnet på Eikeland i Arendal kommune, Aust-Agder.
http://www.edderkopper.net/Forum/smf_1-1-11_install/index.php?topic=1487.0

Alle eksemplarene er funnet sommeren og høsten 2010.
« Last Edit: February 24, 2011, 02:49:59 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #34 on: January 07, 2011, 01:14:44 PM »

-Kjetil

Regner med at du fikk det med deg i et tidligere inlegg jeg hadde her, hvor jeg sammenlignet hanner samlet av Glenn med eksemplar herfra i rullesteiner og fant ingen avik i palpestrukturene, eneste forskjell var at eksemplarene herfra var litt lysere. Så jeg tror ikke det finnes forskjeller på disse artene og siden det ikke er fragmenterte forekomster her har jeg vanskeligheter med å skille disse som to seperate arter.

-Harald

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #35 on: January 10, 2011, 03:39:40 PM »
Takk for opdatering, Glenn. Du er en knupp!

Harald, dersom du snakker om Parapelecopsisene så kommer jeg nok i artikkelen til å si at vi går ut ifra at det dreier sge om en art, basert på din eobservasjoner. Dette btyr nok at vi må stryke nemoraloides fra artslista, noe som stter oss en art tilbake, tror jeg, men vi skal nok fikse det snart! Håper Magne tilgir meg dette, men det er litt lettere å ta slike avgjørelser når man har satt seg litt mer inn i litteraturen og ikke minst skrevet om dem i detalj. Dere skal selvsagt alle få se hva jeg har skrevet før det sendes inn.

Kjetil

Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #36 on: January 10, 2011, 04:31:59 PM »

-Kjetil

Flott.

Tror nok trioen Glenn, Magne eller Arne snart tetter det hullet.

-Harald

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #37 on: January 10, 2011, 05:26:35 PM »
Interessante funn 2010:

-Troxochrota scabra (1 hann), funnet 21.10 ved Bøelva i Øvre-Bø, Bø kommune.
-Aphileta misera (1 hunn), funnet 19.10 på Folkestadmogane, Bø kommune.
-Trichopterna cito (3 hunner), funnet på 2 lokaliteter 28.08 på Folkestadmogane, Bø kommune.
-Ero cambridgei (flere av begge kjønn), funnet i Bø og Sauherad (ved Bøelva), samt Nome og Skien kommuner (ved Norsjøs vestbredd).
-Pardosa monticola (flere hanner), funnet på Folkestadmogane, Bø kommune (fellefangst ved tjern mai/juni). Tas med av utbredelsesinteresse.
-Larinioides sclopetarius (flere hunner), funnet på Akkerhaugen i Sauherad kommune og Mannebru i Bø kommune. Tas med av utbredelsesinteresse.
-Meioneta gulosa (1 hunn), funnet på Folkestadmogane, Bø kommune. Tas med av utbredelsesinteresse.
-Mastigusa macrophthalma (flere av begge kjønn), funnet i maurtuer på ulike lokaliteter på Folkestadmogane, Bø kommune.
-Oxyopes ramosus (svært tallrik), funnet ved Lonåa og flere lokaliteter på Folkestadmogane i Bø kommune.
-Theridion pinastri (1 hunn), funnet 2,5-3,0 meter høyt oppe i oretre ved Sauarelva på Akkerhaugen (få registrerte funn).
-Salticus zebraneus (2 par), funnet på bjørkestamme på Akkerhaugen, Sauherad kommune (få registrerte funn).

Magne.
« Last Edit: January 10, 2011, 08:52:25 PM by Magne Farlund »

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.