Author Topic: Artsobservasjoner henger igjen i sirupen..  (Read 10001 times)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Artsobservasjoner henger igjen i sirupen..
« on: April 25, 2011, 01:54:44 AM »
Det er fortsatt flere edderkopparter man ikke får lagt inn på Artsobs. Skulle noen oppleve dette med en art, så føy den til listen under slik at vi kan få sendt en oppdatert liste til webmasterne der.

Her er de siste mine jeg ikke får registrert:

• Pardosa saltans
  • Trichopterna cito
  • Meioneta affinis. (Må legges inn som Agyneta affinis)
  • Lathys humilis
« Last Edit: June 10, 2011, 03:51:46 AM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Re: Artsobservasjoner henger igjen i sirupen..
« Reply #1 on: May 20, 2011, 12:26:28 PM »
Har sendt oppdatert liste til dem for en tid siden, men de har nok mye annet å gjøre også, tenker jeg!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #2 on: May 27, 2011, 02:19:20 AM »
Halvard Hatlen har funnet feil på artsobs. angående Steatoda bipunctata (Steatoda bipuncata, Steatoda phalerata - disse artene finnes ikke noe sted i verden).

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: May 27, 2011, 11:44:22 AM »
Jepp, det er fordi de ikke har oppdatert listene ennå. Steatoda phalerata heter nå Asagena phalerata om ikke noen har skiftet navn på dævelskapen igjen!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
  • Rendalen i Hedmark, Gausdal i Oppland, Vestby i Ak
« Reply #4 on: December 20, 2011, 09:36:46 AM »
Det er fortsatt flere edderkopparter man ikke får lagt inn på Artsobs. Skulle noen oppleve dette med en art, så føy den til listen under slik at vi kan få sendt en oppdatert liste til webmasterne der.

• Pardosa saltans
  • Trichopterna cito
  • Lathys humilis
  • Xysticus robustus
  • Aculepeira lapponica

Har altså lagt til to arter på listen
« Last Edit: December 20, 2011, 10:59:08 AM by Magne Farlund »
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
« Reply #5 on: November 10, 2012, 08:29:59 PM »
Ser det skjer lite med edderkoppnavnene på Artsobs. De nye norske artene vi har funnet de siste årene er ikke lagt inn, noen er registrert med feil navn (som alle Meioneta-artene), og flere av navnene har skrivefeil. Har full forståelse for at de som jobber med dette har mye å gjøre, men jeg tror det hjelper å mase. Skal vi fortsette arbeidet med å lage en liste med korrigeringer, og få Kjetil til å sende den over?

Tomas

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
« Reply #6 on: November 10, 2012, 08:56:10 PM »
På disse tre årene som jeg har lagt inn observasjoner på Artsobs, er det de samme edderkoppene jeg ikke får lagt inn idag som jeg ikke fikk lagt inn for 3 år siden. Vi har gjort dem oppmerksomme på dette flere ganger, men det skjer liksom ikke noe, og da blir iallefall jeg frustrert fordi jeg har massevis av lister jeg skal legge inn, men som jeg har lagt på is fordi det ikke er noen vits å begynne å prakkes der inne når man ikke får inn alt som står i listene. Så jeg avventer med mine lister. Vi kan godt pushe mer på dem, men som sagt så vet jeg sannelig ikke om det har noen nytte, men man skal aldri si aldri. Man blir lei til slutt også, eller er det bare jeg som er utålmodig... Men etter 3 år så er det tungvint, jeg må bare si min ærlige mening i dette.

Mvh
Annie
"One Act Of Kindness Can Change The World."

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
  • Rendalen i Hedmark, Gausdal i Oppland, Vestby i Ak
« Reply #7 on: November 10, 2012, 09:24:15 PM »
Helt enig! Frustrerende!! >:(
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
« Reply #8 on: November 10, 2012, 11:07:31 PM »
Jeg sendte en epost direkte til dem da jeg selv fant Diastanillus pecuarius (bra stolt da!), og det tok bare et par dager før arten var lagt inn i systemet. Så muligheten er der...

Tomas

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #9 on: November 10, 2012, 11:37:10 PM »
@Tomas

Det var en overraskende og kanskje nyttig informasjon. Riktignok trengs en oppdatering av hele sjekklista, bl.a. grunnet stavefeil på noen artsnavn. Om det så er slik at man fortløpende kan melde inn nye funn og få dem innplottet er problemet løst. La oss håpe dette lar seg gjøre.

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
« Reply #10 on: November 11, 2012, 12:06:09 AM »
@Tomas

Det var en overraskende og kanskje nyttig informasjon. Riktignok trengs en oppdatering av hele sjekklista, bl.a. grunnet stavefeil på noen artsnavn. Om det så er slik at man fortløpende kan melde inn nye funn og få dem innplottet er problemet løst. La oss håpe dette lar seg gjøre.

Magne.

Ja, men jeg tror de vil foretrekke å få alt samlet. Hvis vi nå hiver oss rundt og får komplettert lista over nødvendige endringer, får Kjetil til å sende den (og gå god for de nye artene) og deretter maser så kan det hende det løser seg.

Tomas

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #11 on: November 11, 2012, 01:46:06 AM »
@Tomas

Ifølge Kjetil selv har han oversendt sjekklista etter min oppdatering for snaut et år siden uten at noe har skjedd. Altså har de ikke kapasitet til å gjøre jobben, eller dette prioriteres ikke høyt nok.

Det er tidkrevende å først oppdatere vår sjekkliste og så gå gjennom alle artene som ligger inne på Artsobservasjoner, liste opp feilstavelser og navneendringer der og sende dem korrigeringsliste, men det vil gjøre jobben enkel for vedkommende som er ansvarlig. Likevel er det overkommelig. Tipper 10-12 timer holder, og da bør oppjusteringer kunne gjøres på 1-2 timer fra den ansvarlige på Artsobservasjoner. Og når dette er på plass kan vi forsøke å få til en årlig oppdatering hos Artsobservasjoner slik vi gjør med vår sjekkliste. Etter oppdateringen sender vi bare en mail (via Kjetil) med endringer og evt. nye arter. Da bør lista på Artsobservasjoner kunne holdes årlig oppdatert med 0,5-1,0 timers innsats.

Får vi til en avtale med Artsobservasjoner om dette, skal jeg gjøre jobben, men en slik avtale er en forutsetning.

Magne.

Offline Geddy 1.

• Aktivt medlem
« Reply #12 on: November 12, 2012, 09:09:21 PM »

• Pardosa saltans
  • Trichopterna cito
  • Lathys humilis
  • Xysticus robustus
  • Aculepeira lapponica
  • Ero cambridgei

Har altså lagt til to arter på listen
Har lagt til en jeg også...
mvh
Geir Drange

Offline Bjarte Aadland

• Artskoordinator
  • **
  • Stord,Sunnhordland
« Reply #13 on: November 12, 2012, 10:51:12 PM »
Entelecara errata
Pirata tenuitarsis
Robertus ungulatus

Bjarte
« Last Edit: December 02, 2012, 02:38:38 PM by Bjarte Aadland »

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
« Reply #14 on: December 18, 2012, 12:19:13 AM »
Bolepthyphantes index er stavet feil (Bolephthyphantes index)

Ikke alltid så lett med disse h-ene!

Tomas