Author Topic: ikke sikker her gett => Steatoda triangulosa (Ny art for Norge)  (Read 5024 times)

Offline Roar Frølandshagen

• Aktivt medlem
Plukket opp denne tassen inne i ett av fabrikk-bygga på Øra, Fredrikstad den 30 mars 2011.
Trodde det var en liten Steatoda bipunctata, men fikk meg en overraskelse over mønster/farger på rygg ved nærmere titt.

Lengden er rundt 5-6mm.
« Last Edit: July 13, 2011, 09:32:01 PM by Magne Farlund »
Argiope, sa du, hei den må en lete etter!

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
Re: ikke sikker her gett
« Reply #1 on: April 02, 2011, 11:00:22 AM »
@Roar

Kan det være en Steatoda triangulosa?

Magne.
« Last Edit: April 02, 2011, 11:11:15 AM by Magne Farlund »

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

• Aktivt medlem
« Reply #2 on: April 02, 2011, 11:22:35 AM »
@Magne

Må si jeg har sjekket bilder på denne på flere sider, og det er ikke mye ulikt nei!

Nå er denne funnet i nærhet av kai-anlegg hvor det kommer båter fra hele Europa, og deler av Sør-Amerika, så det er ikke umulig!

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #3 on: April 02, 2011, 12:54:12 PM »
@Roar

Vi får høre hva Kjetil sier. Jeg tror det er rett ID, men usikker på om han aksepterer den som ny art for Norge. Blir spennende å se om du finner flere individ nær anlegget. Det kan jo tenkes det utvikler seg (eller allerede har utviklet seg?) en reproduktiv populasjon i området som senere vil bre seg utover. Spennende funn i alle fall - gratulererer  :)

Magne.
« Last Edit: April 02, 2011, 06:29:41 PM by Magne Farlund »

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Re: ikke sikker her gett =>
« Reply #4 on: April 02, 2011, 02:31:52 PM »
Jøss, det var litt av et funn!! :o
Tror også det er en triangulosa.

Lurer på om denne finnes utenfor kaianlegget også? Det vil du antagelig finne ut av til sommeren.
Men det er bare å gratulere med et formidabelt funn!

Er spent på hva Kjetil sier om denne! :)

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #5 on: April 02, 2011, 02:33:49 PM »
Ser også at den ikke står på hverken den svenske eller danske artslista...
"Sykemeldt"

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
  • Rendalen i Hedmark, Gausdal i Oppland, Vestby i Ak
« Reply #6 on: April 02, 2011, 03:05:31 PM »
Oj! Spennende!  Når den finnes både på Kola og i Storbritannia kan den sikker helt fint danne levedyktige bestander har til lands óg.  Kanskje vi finner den i Finnmark til sommeren? :D.  Det er jo ikke lange sprettet over til Kola derfra, så innvandring østfra er en stor mulighet.  Rart om den ikke skulle finnnes faktisk, Theridiier er jo "eksellente" flygere, med det rette vinddraget kan den komme ganske langt! ;D
« Last Edit: April 02, 2011, 03:09:46 PM by Stein Andersen »
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Re: ikke sikker her gett => Steatoda triangulosa
« Reply #7 on: April 02, 2011, 10:33:40 PM »
Hei alle.

Det ser jo unektlelig ut som triangulosa det her, ja! Et kort søk på nettet ser ut til å verifisere denne! Så gratulerer, Roar!

Snakket litt med han "Gnell" (Glenn) om denne og jeg tror vi var enige om at selv slike åpenbart innførte arter skal regnes med som nye for Norge. Dette er i hvert fall praksisen i Tyskland (og Engløand) så vidt jeg forstår. Så dette er vel nr. 591, Magne! Men arten er altså innført så vidt jeg kan se av utbredelse og slikt og jeg tviler på om den kan etablere populasjoner her

Jeg skulle gjerne hatt den med i boka, Roar, så om vi kan få bruke bildet ditt hadde det vært flott, evt. om du har flere eller får tatt flere. Håper også det dukker opp flere individer en gang. Jeg er ikke sikker på om den finnes i Finnmark, men den liker seg åpenbart rundt internasjonale havner så man skal aldri si aldri!

Alt i alt ett morsomt funn og det er jo alltid verdt å finne noe her før de gjør det i Sverige!

Kan jeg foreslå at noen av dere kontakter en lokalavis og forteller om funnet? Det er jo litt morsomt da, første funnet i Fennoskandia!

Kjetil

Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #8 on: April 02, 2011, 10:50:22 PM »
@Kjetil

Jeg legger den gjerne inn som ny art, og all ære til Roar for funnet, men...? Ut fra tidligere ordvekslinger forstår jeg ikke avgjørelsen, eller godkjenningen. Jeg trodde en viktig forutsetning for å registrere en ny art for Norge var at arten skulle overleve og reprodusere her. Hva da med Uloborus plumipes, for eksempel, som det stadig gjøres funn av? Jeg blir kort sagt litt i villrede om kriteriene her.

Jeg trekker den konklusjon ut fra denne og tidligere vurderinger Kjetil, at det per i dag ikke eksisterer klare kriterier for godkjennelse av nye arter. Kanskje burde man allerede nå få slike kriterier på plass. Det er sesongstart og nye arter vil snart hagle inn  :D Det bør la seg gjøre å utarbeide enkle og klare retningslinjer for dette.

Magne.
« Last Edit: April 02, 2011, 11:04:19 PM by Magne Farlund »

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #9 on: April 02, 2011, 11:11:40 PM »
@ Magne

Grunnen for endel av forskjellene i kriteriene, er at Uloborus plumipes definitivt er en innført art, som kun kan overleve innendørs.
Triangulosa kan leve ute om forutsetningene er tilstede.

-Ettersom jeg har forstått det. :)
"Sykemeldt"

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
Re: ikke sikker her gett => Steatoda triangulosa (Ny art for Norge)
« Reply #10 on: April 03, 2011, 01:07:01 AM »
@Glenn

Da legger jeg den inn i artslista, så får vi heller komme tilbake til dette med å sette klare kriterier ved en senere anledning.

@Roar

Applauderer funnet og gratulerer med ny art for kongeriket  :)

Magne.

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #11 on: April 03, 2011, 01:18:18 AM »
Må også gratulere skikkelig her, Roar!

Da har vi 9 stykker igjen til 600..'

Greier vi det i år tro?

@Magne

Ja, tror det går greit. :)
« Last Edit: April 03, 2011, 01:19:56 AM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

• Aktivt medlem
« Reply #12 on: April 03, 2011, 10:30:43 AM »
Takker....Dette var morro!

S. triangulosa'n har det fortsatt bra, kan sende den over fjorden her, så Glenn kan ta en photo-shoot, dessuten kan den sprites og bli tatt noen mer intime bilder av om den skulle være kjønnsmoden! Sendes tidlig mandag!

Skulle den ha tatt kvelden grunnet snail-mail, er det bare å bruke av mine bilder til boka.

« Last Edit: April 03, 2011, 10:32:59 AM by Roar Frølandshagen »

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #13 on: April 03, 2011, 12:26:07 PM »
Ja, Magne, du har helt rett i at kriteriene her er litt flytende. Jeg skulle egentlig gjerne ha kun arter som "naturlig" hører hjemme i landet på lista vår, men etterhvert blir det vanskelig å avgjøre hva naturlig betyr i denne sammenheng ettersom naturen ikke er statisk men dynamisk. Dessuten kan jo noen arter natyrlig flytte seg og komme tillandet, slik som Argiope bruennichi, mens andre helt klart er innført, som Uloborus plumipes.

Jeg mener at alle arter som tidligere ikke er funnet i landet og som dukker oppp her kan defineres som "nye for landet", men jeg synes at vi i lista skal skille mellom de som vi vet eller mener er "naturlige" tilstedeværende, og de som helt klart er innført. Slik som Glenn antyder. Dette har jeg også tenkt å anmerke under de eventuelle innførte artene som er med i boka. Høres dette litt fornuftig ut, Magne?

Jeg er enig i at vi nok bør ha en diskusjon poå dette , emn det bør vi kanskje ta i en egen separat tråd? Beklager så mye om jeg har forvirret deg med tidligere diskusjoner om dette, Magne. Jeg er vel litt forvirret selv!

Takk for tillatelse til å bruke bildene, Roar, og muligheten til å la Glenn ta flere bilder av den. Og gratulerr emd en ny art!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
  • Rendalen i Hedmark, Gausdal i Oppland, Vestby i Ak
« Reply #14 on: April 03, 2011, 12:27:16 PM »
...jeg tror vi var enige om at selv slike åpenbart innførte arter skal regnes med som nye for Norge. Dette er i hvert fall praksisen i Tyskland (og Engløand) så vidt jeg forstår. ...

Er det ikke kommet en sort enke med noe last også? Ny art for Norge!! ;D
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!