Author Topic: Snyltehveps fra Rensåhøgda, Skånland ( Troms).  (Read 3977 times)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Snyltehveps fra Rensåhøgda, Skånland ( Troms).
« on: March 17, 2011, 02:56:14 PM »
Dette imponerende eksemplaret av en snyltehveps ble funnet under en stein. Kroppslengde er vel borti et par cm... (Øyemål)
Helhetsinntrykket av snyltehvepsen før spritlegging, var glinsende svart.

Snyltehvepsen hadde gravd seg en gang under steinen, og inni enden av denne, hadde den lammet og lagt en svær hunn av Trochosa.
Selv satt den i åpningen og holdt "vakt".

Hvepsen er blitt noe herpet i spritglasset, men jeg håper inderlig den kan iddes for det. Hvis noen vet hvilken art dette kan dreie seg om, er både Kjetil og meg veeeeeldig interesserte hva dette kan være! (Bokstoff)
Skulle det bli umulig å ta id utfra bilde, kan jeg sende eksemplaret til rette vedkommende for undersøkelse.

Siden vepsen var så stor, måtte jeg sette sluttbildet sammen av 5 bilder, hvor vinger og bein måtte fotograferes hver for seg for å få plass i lupa.

Noen som kjenner igjen dette "monsteret"?

-Glenn
« Last Edit: November 26, 2012, 09:58:26 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Re: Snyltehveps fra Rensåhøgda, Skånland ( Troms).
« Reply #1 on: March 17, 2011, 04:41:13 PM »

Christer Reiråskag penset meg inn på selve slekten.

http://www.fugleognatur.dk/forum/show_message.asp?MessageID=574632&ForumID=35

Det nærmeste jeg kommer en nøkkel for denne slekten, er i et franskt forum. (tror jeg)

http://www.insecte.org/forum/viewtopic.php?f=3&t=22655&view=previous

Brukte Googleoversetteren og endte opp med dette:

Stigma lange, tredje submarginal celle bred, pubescence grått av antennene lange ................................... .............................. concinnus (hovedsakelig utbredt i områder med småstein, elver, groper).

Stigma korte, tredje submarginal celle smale ofte petiolate e pubescence grått av antenner kortere ...................... nigerrimus (rundt ingen preferanse for våtmarker).

Stigma korte, tredje submarginal celle smale ofte petiolate e pubescence brun, antennene korte artikler ................. alpinobalticus

Problemet er at jeg ikke aner noe om terminologien de bruker her...
Noen som kan hjelpe?
"Sykemeldt"

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #2 on: March 17, 2011, 05:18:14 PM »
Godt jobba Glenn! Man skal nok helst ha holdt på en stund med disse for å komme rett ut. Jeg tror kanskje Lars Ove Hansen og Frode Ødegaard har vært borti disse gruppene.

Arne.
Arne Fjellberg

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #3 on: March 17, 2011, 05:39:12 PM »
Godt jobba Glenn! Man skal nok helst ha holdt på en stund med disse for å komme rett ut. Jeg tror kanskje Lars Ove Hansen og Frode Ødegaard har vært borti disse gruppene.

Arne.

Takker for det, Arne!
Skulle jeg ikke komme noen vei, er det godt å ha disse to i bakhånd.
Har nå åpnet en konto, og venter på en bekreftelse inne på Hymis.
Kanskje jeg kan lære litt mer om disse snylterne, og ikke minst få svar på hva jeg må kikke etter, for å skille disse to artene det er snakk om her.

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #4 on: March 17, 2011, 05:55:15 PM »
Bra etterforsknng der, Glenn.

Har sendt en email med link til denne tråden til Lars Ove så får vi se om han svarer. Han vet det nok.

De tingene du refererer i den franske nøkkelen til er bl.a. vingekarakterer, tror jeg.

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #5 on: March 17, 2011, 06:02:07 PM »
Bra etterforsknng der, Glenn.

Har sendt en email med link til denne tråden til Lars Ove så får vi se om han svarer. Han vet det nok.

De tingene du refererer i den franske nøkkelen til er bl.a. vingekarakterer, tror jeg.

Kjetil

Takker, Kjetil!

Vingene er jo litt slitne på denne her, så vi får håpe de kan tas på andre vis også.
Gleder meg å høre hva Lars Ove kommer frem til. Kan også sende eksemplaret om den ikke kan iddes ut fra bilder.

Glenn.
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #6 on: November 26, 2012, 09:59:13 PM »
Noen som er interessert i å studere dette dyret under lupa?

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
« Reply #7 on: April 21, 2013, 09:05:49 PM »
Glenn: har bestilt en bok http://www.insectnet.eu/details.php?id_prod=548 om denne familien, og håper snart å være i stand til å artsbestemme dem (har funnet et par arter selv - men med rødt på bakkroppen). Send gjerne vepsen oppover - du har adressen.

Tomas

Offline Kjell Magne Olsen

• Aktivt medlem
    • BioFokus
« Reply #8 on: April 21, 2013, 10:13:29 PM »
Denne boka kan absolutt anbefales. Har brukt den litt selv, bl.a. til å bestemme Anoplius nigerrimus, som jeg absolutt synes likner på Glenns dyr. Men det er også tre andre helsvarte arter i Norge...
KMO

Offline Tomas Husdal

• Æresmedlem
« Reply #9 on: April 22, 2013, 11:41:50 PM »
Ja gleder meg til den kommer! Har prøvd meg litt på den britiske: http://www.royensoc.co.uk/sites/default/files/Vol06_Part04.pdf, men ser at den mangler mange av de norske artene.

Offline Kjell Magne Olsen

• Aktivt medlem
    • BioFokus
« Reply #10 on: April 23, 2013, 09:39:57 AM »
Den polske har så vidt jeg kan se med alle de norske utenom Evagetes alamannicus (som har seks funn på Østlandet), samt 45 arter som (ennå) ikke er funnet her. Hele 15 av de norske artene står på rødlisten, så her er det mye spennende å finne.
KMO