Author Topic: Vi har et lite problem...  (Read 2651 times)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Vi har et lite problem...
« on: March 14, 2011, 04:14:22 AM »
I fjor fant vi Dipoena braccata ved Ormedalen nær Risør.
http://www.edderkopper.net/Forum/smf_1-1-11_install/index.php?topic=570.0

Artig funn, men jeg er litt på tuppa her, når vi ikke får lagt disse nye artene våre inn på Artsobs med en gang. Det er en liten treghet i "systemet" som forårsaker dette, slik at navnet "Dipoena braccata" blir avvist.
Slike ting kan bli litt kritisk, hvis vi har en art som er veldig sjelden, og samtidig er habitattruet.
Vi har et eksempel i denne arten her, hvor det nærmeste kjente funnet er fra Skåne.
Ormedalens strandlinje er et pressområde, hvor hyttene begynner å bli svært liten plass imellom.., -og flere skal bygges med velsignelse fra politikerne, i nær fremtid.

http://www.austagderblad.no/lokale_nyheter/article5521325.ece

I verste fall har ikke D. braccataen vår noen sjanse, men er det noe vi kan gjøre for at disse sjeldne artene våre kommer fortere inn i "systemet", slik at de også kan komme innunder samme "verneparaply" som sjeldne sommerfugler og andre småkryp?
« Last Edit: March 14, 2011, 04:25:18 AM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
Re: Vi har et lite problem...
« Reply #1 on: March 14, 2011, 07:53:31 AM »
Glenn: Det som må til er at Artsdatabanken oppdaterer sin sentrale navnedatabase. Det er vel kanskje en travel mann -  som vi kjenner godt - som må hive seg rundt og sende inn et excel-skjema med aktuelle nykomlinger. Men vi får være tålmodige. Med den farta  vi "produserer" nye norske arter er det ikke så greit å ta unna.........

Forøvrig har du helt rett i at det er et sprik mellom forvaltning og aktuell kunnskap. Mange av våre nyfunn gjeldere arter som sikkert havner på Rødlista neste gang. Når folk i forvaltninga/kommunene søker databaser (Artsobs./Artskart) etter rødlistearter fra et spesielt område vil de ikke fange opp alt dette nye. Men vi får vel kanskje akseptere en viss treghet i systemet, og heller være flike til å fore Artsobs. med funnlister inneholdende rødlistearter fra pressområder.

Arne
Arne Fjellberg

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #2 on: March 14, 2011, 11:12:32 AM »
Ok, beskjeden og hintet er mottatt!  ::)

Jeg har nå hivi meg rundt og skal prøve å få oppdatert artslisten på Artsobs snarest råd. Mail er sendt til de rette myndigheter!

Må prøve å sette sammen en ny artsliste basert på Magnes, og håper å få den avgårde i løpet av dagen. Ikke finn noen nye arter i dag, da ok?!  ;D

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #3 on: March 15, 2011, 12:52:52 AM »
Ok, beskjeden og hintet er mottatt!  ::)

Jeg har nå hivi meg rundt og skal prøve å få oppdatert artslisten på Artsobs snarest råd. Mail er sendt til de rette myndigheter!

Må prøve å sette sammen en ny artsliste basert på Magnes, og håper å få den avgårde i løpet av dagen. Ikke finn noen nye arter i dag, da ok?!  ;D

Kjetil

Huffda, følte at jeg var en masekopp nå..
Visste ikke det var du som hadde med dette å gjøre Kjetil! :)

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #4 on: March 15, 2011, 08:35:21 AM »
Ikkeno problem med masing, det er ofte det som må til. Det står mye på tapetet, men det er bare snakk om prioriteringer!

Nå har jeg klar en wordfil med alle våre edderkopperarter lagt inn, inkludert de nye fra 2010-11, baseret på Magnes liste. Håper de kan goda en Wordliste. Skal sende den avgårde i dag!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)