Author Topic: Edderkopper på trær  (Read 4857 times)

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
Re: Edderkopper på trær
« Reply #15 on: July 30, 2010, 10:34:42 AM »
Takk til dere alle sammen! Da skulle vel det meste være sagt, og Kjetil har gitt en balansert vurdering av Radar-metodens moralske og praktiske aspekter. Det går nok i retning av at jeg prøver meg fram litt forsiktig og passer på å ikke provosere grunneiere. Jeg skal holde dere orientert.

Arne.
Arne Fjellberg

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #16 on: July 30, 2010, 01:10:12 PM »
Takk for det, Arne. Jeg skal ut å samle med Glenn og Annie i helga her oppe i nord og må innrømme at jeg har litt lyst å ta med meg ettpar sprayflasker med radar!

Ser frem til dine resultater og vurderinger.

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #17 on: July 30, 2010, 03:46:42 PM »
Hils Annie & Glenn! Jeg har fått tak i en sånn megaslaghåv som Glenn har. Drar i vei til Ottadalen/Gudbrandsdalen/Valdres i morra medbrakt diverse samleremedier. Har holdt på et par dager med søk etter og registrering av eremitten (se bildet) i Tønsberg-området. Har sett fem forskjellige individer, men alle innen en aske-allé på 30 meter. Ikke store populasjonen.

Arne.
Arne Fjellberg

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
  • Rendalen i Hedmark, Gausdal i Oppland, Vestby i Ak
« Reply #18 on: October 16, 2010, 10:46:54 PM »
Jeg har ikke helt oversikten over alt dere har diskutert her i kroken, men jeg har pusla mye med collemboler knyttet til trær - både levende og døde. Og finner naturligvis en masse edderkopper. Jeg vet om en systematisk studie av trekronefauna i Norge, utført ved "canopy fogging" - storstilt gassing av trekronene og oppsamling av alt som ramler ned. Thunes et al. (2004) gjorde en studie av 24 furutrær i et komparativt opplegg mellom Kvam i Hordaland og Sigdal i Buskerud. Det ble funnet 49 edderkopparter, hvorav tre nye for Norge. Jeg legger ved "captures" av tabellen som viser edderkoppene. Både Kjetil og jeg er faktisk medforfattere på publikasjonen.... (som kan finnes på nettet).

Men grunnen til at jeg kommer med dette innspillet er et tips jeg fikk av Frode Ødegaard her om dagen: Brei ut et laken under en trestamme eller ei buskegran og spray i vei med Radar!! Brutalt selvfølgelig, men det kan visstnok resultere i voldsomme mengder av dyr og arter man vanligvis ikke oppdager ved manuelle søk. Jeg har tenkt å prøve!

Arne F.

Jeg har fogget gran, 30 stk var det vel på tre forskjellige steder i Sør-Norge. Ser på det materialet ennå.
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

Offline Stein Andersen

• Æresmedlem
  • Rendalen i Hedmark, Gausdal i Oppland, Vestby i Ak
« Reply #19 on: October 16, 2010, 11:48:05 PM »
Undersøkelser viser at trærne er gjenerobret i løpet av veldig kort tid etter fogging.  Det kommer hovedsaklig av to ting: Dyr flytter inn fra nabotrær, og individer som overlever foggingen fortsetter å bo i de angjeldende trær. Stoffet som både Karl Thunes og jeg brukte er pyrethrum, et organisk insektmiddel som brytes svært raskt ned av sollys.  Virveldyr blir ikke påvirket - stoffet er imidlertid meget farlig for vannlevende organismer - virveløse dyr vil falle ned i mengder.  Større virvelløse dyr vil bare bli bedøvet og kan klatre opp igjen hvis de ikke blir samlet inn. Små dyr blir drept.  Som underlag til oppsamling brukte jeg byggplast somm ble kuuttet i 2,5 meters lengder og dandert slik at de dekket fra trestammen og utover.
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!