Author Topic: Edderkopper på trær  (Read 4856 times)

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
Edderkopper på trær
« on: April 03, 2010, 01:51:36 AM »
Har skrevet en kort artikkel om edderkopper som lever på og under bark. Grunnlag for artikkelen er en lenke Kjetil la ut da jeg stilte spørsmål om dette i en tråd på forumet. Det meste som er skrevet, er fri oversettelse fra den rapporten. Artikkel med lenke til rapporten finner du her:
http://crocea.wordpress.com/2010/04/03/edderkopper-pa-tr%c3%a6r/

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
Re: Edderkopper på trær
« Reply #1 on: April 03, 2010, 03:26:25 AM »
Bra skrevet Magne  :) Trær er veldig spennende habitater. I fremtiden kunne det kanskje vært interessant å sett om det også er enkelte edderkopper som liker spesifike trær. Vet at det er satt spørsmål på dette tidligere her inne også. Nå tenkte jeg ikke bare løv- og bartrær, men altså den spesifike arten av trær. Mange insekter spesialiserer seg jo på spesifike tresorter. Vi får se om botanikk-kunnskapene kanskje også kommer litt til overflaten igjen  :P
"The soil is the poor man's rainforest"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #2 on: April 03, 2010, 04:51:52 AM »
Flott og inspirerende artikkel, Magne! Well done! :)

Tenkte at å slå et kvitt laken rundt trerota før en løsna pappen ville gjøre underverker. :)
Sto mye interessant i artikkelen å ta med seg videre når sesongen starter for fullt.

Mvh Glenn.
"Sykemeldt"

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #3 on: April 03, 2010, 12:40:35 PM »
@Roy
Det står litt om dette i rapporten det linkes til, men man konkluderer med at barkens tekstur er av større betydning enn hvilket treslag det er snakk om.
Jeg fant nylig Haplodrassus silvestris på furu. Tenker at Haplodrassus silvestris/Pinus silvestris kort og godt beskriver habitat.

@Glenn
Godt tips. Vi får dele erfaringer etter hvert som vi tester metoden.

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #4 on: April 03, 2010, 01:46:44 PM »
@Magne

Jeg mener Lissner nevnte en gang at han hadde børstet trestammer med en bred malerpensel og funnet mange dyr. Ville tro at de da brukte dette kledet under som oppsamler.
Moro å teste ut nye metoder iallefall, og kan vi utveksle erfaringer som du sier, er ingenting bedre enn det. :)

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
« Reply #5 on: April 03, 2010, 02:11:14 PM »
Heia Magne :)

Kjempeflott skrevet og til inspirasjon! Tusen takk til deg :)

Mvh
Annie
"One Act Of Kindness Can Change The World."

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #6 on: April 03, 2010, 02:21:17 PM »
@Glenn
Det å fjerne bark og legge i pose, fra trær som lett slipper barken, samt børste strø av den nakne stammen og samle opp, nevnes også i rapporten som en anvendt metode.

@Annie
Takk. Vi inspirerer hverandre her inne, og det er en av forumets mange gode sider  :) Kjekt å se hvor bra aktiviteten er på forumet. Etter snaue to måneder har vi utvekslet nytt og samlet masse nyttig informasjon.

Magne.

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #7 on: July 28, 2010, 10:24:24 PM »
Jeg har ikke helt oversikten over alt dere har diskutert her i kroken, men jeg har pusla mye med collemboler knyttet til trær - både levende og døde. Og finner naturligvis en masse edderkopper. Jeg vet om en systematisk studie av trekronefauna i Norge, utført ved "canopy fogging" - storstilt gassing av trekronene og oppsamling av alt som ramler ned. Thunes et al. (2004) gjorde en studie av 24 furutrær i et komparativt opplegg mellom Kvam i Hordaland og Sigdal i Buskerud. Det ble funnet 49 edderkopparter, hvorav tre nye for Norge. Jeg legger ved "captures" av tabellen som viser edderkoppene. Både Kjetil og jeg er faktisk medforfattere på publikasjonen.... (som kan finnes på nettet).

Men grunnen til at jeg kommer med dette innspillet er et tips jeg fikk av Frode Ødegaard her om dagen: Brei ut et laken under en trestamme eller ei buskegran og spray i vei med Radar!! Brutalt selvfølgelig, men det kan visstnok resultere i voldsomme mengder av dyr og arter man vanligvis ikke oppdager ved manuelle søk. Jeg har tenkt å prøve!

Arne F.
Arne Fjellberg

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #8 on: July 29, 2010, 03:19:18 AM »
@Arne

Fin info. Enig i at gassing er brutalt - og sikkert effektivt. Men man risikerer å knekke, eller i beste fall rasere, hele det "lille" økosystemet som råder på busken man sprayer. Tror det blir litt drøyt for meg. Sliter nok med å kverke edderkopper med eggsekk. Jeg tenker at hva jeg kan oppnå i høy grad bør stå seg i forhold til hva jeg risikerer å ødelegge. At sjeldne arter kan finnes kun på noen få trær i en stor skog (eks. Dipoena melanogaster), gjør meg skeptisk til metoden. Jeg skal og vil på ingen måte moralisere over andres aktiviteter og teknikker, men det er tanker jeg gjør meg - mitt personlige syn.

Magne.

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #9 on: July 29, 2010, 09:31:09 AM »
Magne: Ja, jeg er enig med deg og føler på samme måten- så kanskje det bare blir med tanken (eller et VELDIG lite forsøk........ ?) :-\

Arne F.
Arne Fjellberg

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #10 on: July 29, 2010, 09:53:42 AM »
Takk for at du la ut de artslistene, Arne. Jeg hadde rent glemt denne artikkelen (artig at vi har vært med på den begge to!). Den gir etter mitt skjønn ett meget godt bilde av hva som finnes av edderkopparter i trær i de aktuelle regionene.

Når det gjelder dette med "primitiv" fogging ved hjelp av radar så tror jeg ikke dere skal være bekymret for at dere ødelegger eller raserer et økoystem på en busk eller enkeltstående trær. Det er faktisk en ganske stor "overflod" av edderkopper der ute og busken eller treet vil nok ganske raskt rekoloniseres av andre individer etter at dere har forsynt dere. Så om slik fogging gjøres i liten skala, d.v.s. individuelle eller små grupper av trær så er det ingen fare for å utrydde noen arter.

Da blir det etter mitt skjønn en vurdering om dere synes en slik metode kan gi noe godt vitenskaplig utbytte. Dersom en tror det så er det så vidt jeg kan se en fordel å få registrert faunaen i busker og på trær på en slik måte som sannsynligvis gir større og et mer helhetlig bilde enn risting og håving/banking og håndplukking vil kunne gi.

Når det er sagt så forstår jeg selvsagt motforestillingene, jeg deler dem selv, men for meg blir det alltid en avveiing mellom potensielt vitenskaplig utbytte og hensyn til naturens levende vesner.

Dersom du prøver deg på dette, Arne, så skulle jeg personlig gjerne ha sett hva som finnes i eldre skog/trær hos dere. Jeg er selvsagt interessert i de store araneidene som lever i canopyen samt om det finnes noe spesielt i gamle eiketrær.

Kjetil

Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #11 on: July 29, 2010, 10:03:40 AM »

Ja, jeg ser nytten av en slik undersøkelse. Men når det er sagt finnes det vel også et men, ser for meg grunneieren kommer forbi når en sprayer busken med radar. Slike ting bør vel helst være avklart med grunneier ellers kan det bli dårlig reklame for insektentusiaster.

-Harald

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #12 on: July 29, 2010, 10:11:03 AM »
Absolutt et viktig poeng der, Harald. Det gjelder vel egentlig all innsamling.

Kjetil

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #13 on: July 29, 2010, 01:06:43 PM »
@Arne, Kjetil

Mulig jeg er litt for fersk i gamet. Det faller noen barrierer etter hvert, og prinsipper jeg har blir satt på prøve stadig vekk under jakten på åttebeinte. I starten samlet jeg inn, fotograferte og satte edderkoppene tilbake der jeg fant dem. Den praksisen er nærmest en saga blott. Dere to har vel samlet insekter og andre småkryp i 60 år til sammen og ser mye i et annet perspektiv, særlig angående potensielt utbytte kontra skade. Jeg ønsker ikke å overdramatisere, men metoden med å spraye trær med insektgift gir ikke god magefølelse. Jeg forsøker å lytte til magen, men det er mulig den er litt for stor  ;)

Magne.

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #14 on: July 30, 2010, 09:53:04 AM »
Jeg håper ikke du slutter å følge magefølelesen, Magne. Den er viktig og skal respekteres. Det som mer viktig er at man er komfortabel med det man gjør når man samler.

Jeg vil bare få sagt igjen at en ikke trenger å være redd for å ødelegge eller utrydde slike små økosystem ved innsamlinger som vi snakker om her. Det er bare en dråpe i havet og som sagt er det så mange edderkopper de rut at rekoloniseringen vi skje meget raskt. Det er mye større problem når vi mennesker foretar virkelig store inngrep i naturen, slik som regulering av elver og vassdrag, gjennfylling av våtmarker, bygging av el-master (!) og så videre. Da snakker vi om inngrep i en størrelseorden som resulterer i varige endringer og det er farlig.

Kjetil