Author Topic: Incestophantes crucifer? <=  (Read 5698 times)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Incestophantes crucifer? <=
« on: April 02, 2010, 10:59:30 PM »
Fant to eksemplarer av denne her i går kveld. To hanner.
Fikk ikke helt palper til å stemme med "de kjente artene"
Ved første øyekast, kunne de ligne mye på B. luteolus på palper, men etterhvert som en fikk studert dem litt, var det vesentlige forskjeller. (Se bla grønn pil)

Disse to her hadde heller ikke forhøyet hodeparti. I. crucifer er en vinterart, noe B. luteolus og B. alticeps ikke er.
De ble også funnet i lyng, som er favoritthabitatet til Incestophantes crucifer

Torneformel er lik bolyphantesene.., -2-2-2-2.
TmV=nei
TmI 0,15-0,18

Her er iallefall bilder av selve dyret, samt palper.

Palper er tilpasset tilpasset Wiehles tegninger på denne siden: Se side her:

Den første palpen er en B. luteolus til sammenligning.

De to siste, er fra disse disse to underlige jeg fant i går. (Den ene er litt ekspandert, men den er fullt ut tydbar, og man ser hvordan den passer sammen med resten når den foldes fremover)

Syntes dere også den ligner Incestophantes crucifer?

Mvh Glenn.

« Last Edit: February 28, 2012, 04:29:57 AM by Magne Farlund »
"Sykemeldt"

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
Re: Incestophantes crucifer?
« Reply #1 on: April 03, 2010, 12:33:47 AM »
Hei Glenn.
Du finner stadigt nye edderkopper. Må først bare si at jeg ikke har noe erfaring med denne arten, men det virker veldigt rett bestemt

Har de orginale bøkene av Wiele, her er det som regel langt flere tegninger og tekst en det som er på Spimi. Her er det en egen tegning av paracymbium. På bilde nr. 1 av palpene som du har tatt peker det kraftige håret mot Paracymbium. Er denne delen av paracymbium tydelig delt som en litt vid V ? Dette viser også på tegningen på SPiMI, men den tegningen jeg har er tegnet nøyaktig fra samme vinkel som paracymbiumet på din palp (rett nok blir det vel edderkoppen sin, så like er vi vel ikke ennå blitt disse firbente, men holder vi på lenge nok er det aldri godt å vite)
Hvis den det gjør er den 100% identisk med paracymbiumet Wiele har tegnet  og det er jeg nesten 100% sikker på den er, så det blir nok en ny art på deg igjen Glenn...

Harald

-Harald

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #2 on: April 03, 2010, 01:23:59 AM »
Hehe, det gror nok snart ut paracymbier også på oss snart, Harald! Den var go! :)

Wiehle overasker meg med svært gode tegninger, og skulle gjerne ha kjøpt disse bøkene selv. De er vel ikke å oppdrive lenger tenker jeg. Vet ikke om de kanskje finnes som Pdf-filer noe sted på nett?

Takker for en fin tilbakemelding på denne posten.
Har tatt noen flere bilder, som kanskje paracymbiet blir litt mer synlige på. Strever med å vite eksakt hvordan paracymbium ser ut, og hvordan plassert, men det kan vel læres etterhvert.

Legger også ved et bilde av palpen sett fra motsatt side, dvs innsiden. Her ser man en eiendommelig liten "knoke" ved basis av cymbium oppå. Vet ikke om den er distinkt for arten?

Må også legge til at fargetegningene på disse to eksemplarene var svært forskjellig, selv om palpene var like. Legger ved bilde av nummer 2 også.

Når man sammenligner denne arten (hvis det er crucifer) med Bolyphantes luteolus på habitus, -ville ikke jeg tørre å tippe på eksakt art utfra et bilde. De er praktisk talt helt like! :)

Jeg brukte samme fangstteknikk som deg på disse. Banket og slo i lyngen, med en plastbalje under. :)

Mvh Glenn.

Ps.
Fant fine tegninger av Tanacevich også her: http://pensoftonline.net/zookeys/index.php/journal/article/view/225/146

« Last Edit: April 03, 2010, 01:58:16 AM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #3 on: April 03, 2010, 02:20:37 AM »
Skal vi slippe ei lita bombe her? ;)

Sjekk ut palpen på den nye arten Incestophantes australis, Tanacevitch har funnet her: http://pensoftonline.net/zookeys/index.php/journal/article/view/225/146

Sammenlign så paracymbiet med den jeg har postet her.  Den har samme "innhukket" som australisen...

Nå blir jeg nysgjerrig!  :)
"Sykemeldt"

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
« Reply #4 on: April 03, 2010, 03:42:33 AM »
Den bomba var interessant  :) Nå får jo ikke jeg sove i natt... Jaja, klokka er jo 03:30 i skrivende stund, så det er vel snart morgen like vel  :P Mange likhetstrekk med australisen gitt  :) Slkt hakkt har jeg sannelig ikke tenkt på før.  Hm... Nei nå ble jeg ennå mere hårlaus... Så her sitter du med ny art for verden? Hahahaha, nei, nå MÅ jeg sove!!! Lurer på om andre kan ha sett slikt tidligere... Blir gøy å følge med  8)
"The soil is the poor man's rainforest"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #5 on: April 03, 2010, 04:59:34 AM »
Ja denne var kjempeartig, Roy E!
Syntes den ser ut som en mellomting mellom de to artene, med en god helning mot australisen. Da kommer spørsmålet unektelig opp.., -Er disse to forskjellige artene en og samme, med variasjoner, eller er de to komplett adskilte arter?

Dette blir snadder for Kjetil ville jeg tro. ;)

Mvh Glenn.

"Sykemeldt"

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #6 on: April 03, 2010, 10:58:45 AM »
Høh!

Kikket lenge på bildene dine i natt men fant ingen klar match, så jeg lot være å kommentere. Vanskelig sak. Men kanskje er det en grunn til at slekten heter Incestophantes? Er det inavl med diverse morfologiske utslag som skjer? Kanskje er det en kandidat som må dna-testes. Denne blir det spennende å følge med på. Gratulerer med spennende funn i alle fall.

Magne

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #7 on: April 03, 2010, 01:55:39 PM »
Høh!

Kikket lenge på bildene dine i natt men fant ingen klar match, så jeg lot være å kommentere. Vanskelig sak. Men kanskje er det en grunn til at slekten heter Incestophantes? Er det inavl med diverse morfologiske utslag som skjer? Kanskje er det en kandidat som må dna-testes. Denne blir det spennende å følge med på. Gratulerer med spennende funn i alle fall.

Magne

Takker! :)
Hehe, du skal se det er noe innavlsgreier på gang? :D
Leser i artikkelen til Tanacevich at hunnene er vanskeligere å skille på epigyn. Det så ut til å være en bestand der oppe i skauholtet jeg fant disse to, så jeg får prøve å finne flere. Hadde vært moro å sendt ham et eksemplar for idding, og hørt hva han hadde å si om dette. Vet ikke om bildene alene er nok til å skille dem. :)

Blir artig denne her ja...
"Sykemeldt"

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #8 on: April 03, 2010, 09:32:11 PM »
Glenn

Artig, det begynner å bli avansert, det er nok jobb for Kjetil.

Når det gjelder bøkene til Wiehle så er nok de vanskelige å få tak i, kjøpte de hos en antikvariat, det har jeg ikke angret på.
En annen ting jeg kan nevne, når jeg tidligere i påsken var på Lista var jeg innom naturbokhandelen her å kjøpte meg en pinsett, en veldig veldig myk sådan som jeg synes er bra. Den er skånsom mor edderkoppene slik at de ikke blir klemt for mye, hva bruker du til dette?

-Harald

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #9 on: April 03, 2010, 10:08:12 PM »
Glenn

Artig, det begynner å bli avansert, det er nok jobb for Kjetil.

Når det gjelder bøkene til Wiehle så er nok de vanskelige å få tak i, kjøpte de hos en antikvariat, det har jeg ikke angret på.
En annen ting jeg kan nevne, når jeg tidligere i påsken var på Lista var jeg innom naturbokhandelen her å kjøpte meg en pinsett, en veldig veldig myk sådan som jeg synes er bra. Den er skånsom mor edderkoppene slik at de ikke blir klemt for mye, hva bruker du til dette?

-Harald

Ja, disse små palpene er ikke noe jeg tør å plukke fra hverandre sjøl, -ikke før jeg har fått noen år til med øvelse. :)
Interessant skal det bli å høre hva Kjetil mener om dette.

Får ta meg en tur innom antikvariater og brukthandler og se om noen tilfeldigvis har disse bøkene. :)

Når det gjelder pinsetter, så har jeg 4 forskjellige jeg bruker. To spisse og to litt butte. De er forsåvidt brukbare, men har ikke noe godt stål. De bøyer seg lett, og fjærer ikke, slik at de må bøyes til tuppene på igjen med jevne mellomrom.  Det er imidlertid sjeldent jeg bruker pinsetten før jeg har undersøkt linyphiidene for torner og sansehår. Når jeg løfter dem ut av spritglassene, bruker jeg en sprøyte med et ti cm langt plastrør som spiss. Det funker som en pipette, bare i litt større format. Linyphiiden suges opp i røret, og flyttes deretter til lupekaret. På denne måten slipper jeg å brekke av for mange torner og tricobothriahår før jeg har telt dem.

Det jeg imidlertid gjerne skulle fått tak i, er en knøttliten skalpell, til å "operere" palper og epigyn med. De vanlige skalpellene en kjøper på hobbyforretninger er litt for store og upresise.

Mvh Glenn.

"Sykemeldt"

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #10 on: April 03, 2010, 11:36:26 PM »
Glenn

Når det gjelder skalpell bruker jeg blader til tapetkniv, et hjørne, de er tynne å skarpe, bruker av og til dette for å snu epigynet. Har tidligere pirket ut paracymbium på palper, lagt de på en glassplate med nellikolje på og dekkglass over da kan jeg kjøre forstørrelsen opp til 400 på mitt mikroskop. Ja, det er mange måter å gjøre ting på artig å høre hva metoder andre bruker.

-Harald

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #11 on: April 04, 2010, 02:01:55 AM »
Var forresten en ny tur i kveld til samme plassen for å se om jeg kunne finne flere hanner. Det ble ingen funn av dem, men derimot 3 hunner! Skal bli artig å sammenligne disse med tegningene til Tanacevich i morgen. :)
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Re: Incestophantes crucifer? => Incestophantes crucifer
« Reply #12 on: April 05, 2010, 11:43:04 PM »
Alle hunnene var Incestophantes crucifer.
Legger ut epigynbilder senere.

Da er det ingen tvil lengre. Det er crucifer på hannene også.
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #13 on: April 06, 2010, 01:20:54 AM »
Og her er epigyner fra to forskjellige individer av Incestophantes crucifer. :)
"Sykemeldt"

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #14 on: April 06, 2010, 01:52:37 AM »
@Glenn

De ser litt ulike ut ved første øyekast, men det må skyldes kameravinkelen.

Magne

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.