Author Topic: Arachnidae.net  (Read 3291 times)

Offline Kim A.

• Nytt forummedlem
  • *
    • Arachnidae
Arachnidae.net
« on: March 07, 2011, 09:33:48 AM »
http://arachnidae.net. Min nettside som inneholder info om hold av edderkoppdyr ++ i fangenskap, engelsk og norsk versjon. Bildegalleriet inneholder også litt norske edderkopper, kommer flere av disse snart. Mangler litt på innhold men prøver å få lagt ut ett par artikler/faktaark hver uke. Tilbakemeldinger angående siden settes stor pris på, og om noen ønsker å bidra med artikler e.l. hadde det vært flott. Forfatter blir selvfølgelig kreditert på siden.
Kim

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Re: Arachnidae.net
« Reply #1 on: March 08, 2011, 09:25:08 AM »
Nydelig side! Den er nå bokmerket! Veldig flotte bilder og ikke minst interessant med artikler. Nå kan jeg lite om taranteller, men ejg vet petterkopp er god på dem  og han har helt sikkert mulighet for å bidra. Han skrev tross alt hovedfag på dem!

Vi får se om vi som jobber med norske edderkopper kanskje kan bidra med artikler også, om du er interessert. Det skrives jo mye interessant på dette forumet.

Kjetil.
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #2 on: March 08, 2011, 10:56:26 AM »
@Kim

Ryddig og flott side. Kikket på noen bilder og ser at under Lycosidae er de tre siste bildene ikke Pardosa sp. men Trochosa sp. Hvilken av våre tre arter det er kan bare bestemmes ved undersøkelse av palp/epigyn.

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Kim A.

• Nytt forummedlem
  • *
    • Arachnidae
« Reply #3 on: March 08, 2011, 09:54:53 PM »
@Kjetil

Tusen takk :) Alle bidrag vil bli satt stor pris på, spesielt om vanlige edderkopper, jeg er mest oppegående på skorpioner og taranteller.

@Magne

Takk. Det skal jeg få rettet opp :) Etter å ha kikket litt på forumet her og lest litt ser det nok ut til at jeg må skaffe meg en lupe og begynne å kikke litt på de norske edderkoppene og.
Kim

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #4 on: March 08, 2011, 10:58:09 PM »
Flott side, Kim! :)
Desto flere vi er i "edderkoppnettverket", desto bedre. 

-Mvh Glenn
"Sykemeldt"

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #5 on: March 09, 2011, 12:09:11 AM »

-Kim
Flotte sider. Taranteller er fine dyr. En gang hadde jeg en stor brasiliansk, men det var ikke lenge, fant fort ut at jeg var allergisk mot disse hårene, var i alle fall konstant vond i øynene. Afrikanske og fra andre kontinent enn Amerika er de like kløete?

-Harald

Offline Kim A.

• Nytt forummedlem
  • *
    • Arachnidae
« Reply #6 on: March 09, 2011, 09:02:37 AM »

-Kim
Flotte sider. Taranteller er fine dyr. En gang hadde jeg en stor brasiliansk, men det var ikke lenge, fant fort ut at jeg var allergisk mot disse hårene, var i alle fall konstant vond i øynene. Afrikanske og fra andre kontinent enn Amerika er de like kløete?

-Harald

Takk :) Er kun de fra det amerikanske kontinentet som har brennhår. De asiatiske og afrikanske arten har sterkere gift for å forsvare seg, men er fortsatt ikke veldig farlig for mennesker. Har selv hatt problemer med brennhår og måtte kvitte meg med alle som hadde dette for noen år siden.

Kim
Kim

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #7 on: March 09, 2011, 11:45:27 AM »
Er kanskje ikke så rart at det brenner når en ser på mikrodesignet av disse hårene!

http://www.psmicrographs.co.uk/tarantula-spider-urticating-hairs--brachypelma-smithi-/science-image/80015057

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)