Author Topic: En trist dag...  (Read 3490 times)

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
En trist dag...
« on: March 04, 2011, 06:02:05 PM »
Etter oljeutslippet fra skipet Godafoss, har nok de fleste av oss sett bilder i media av oljesølet, ødeleggelsene og ikke minst døde og tilgrisede fugler.

Vi hadde både lest og hørt at Sørlandet har blitt meget hardt rammet, og bestemte oss derfor for å dra ned til en av våre faste edderkopplokaliteter, forøvrig et meget vakkert sted.

Vi stolpet oss avgårde i en halv meter snø et godt stykke, men hva gjør vel det dersom turen kunne avsløre, eller aller helst tilbakevise det vi fryktet mest, nemlig oljesøl ved "vår" vakre plass.

Omsider kom vi oss ned og det så riktig så rent og pent ut...de første 20 metrene.
Da dukket det første funnet av oljepåslag opp. Oljen var filtret inn i store klaser med blæretang som nå var blitt til en seig "kake" av olje. Slik fortsatte det langs hele stranda, klase på klase, pytter av olje som lå og veltet seg i strandkanten.

Så kom det mest tragiske av alt..en død fugl, en ærfugl som en gang hadde vært en staselig hann som levde her i strandkanten blant sine frender. Her svømte han, pusset sine fjær, fant sin føde og fant en make. Nå lå han der innsausa i olje som han febrilsk, men forgjeves hadde forsøkt å vaske vekk. For et vanvittig, pinefullt endelikt, og for en uverdig død! Et avsindig vemod tok meg der jeg stod og skulle ta bilder..det ble vanskelige med alt det våte som rant nedover kinnene mine. Så kom sinnet og jeg forbannet vel alt og alle som er årsaken til denne tragedien.

Når man ser slikt med egne øyne, kommer det så nære og det er først der og da man forstår hvor sårbar denne jorda vår egentlig er...

Her er noen bilder, jeg lar de tale for seg selv...

Idyllisk, ikke sant? Ja, så lenge det varer...

« Last Edit: March 04, 2011, 08:01:13 PM by Annie »
"One Act Of Kindness Can Change The World."

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
Re: En trist dag...
« Reply #1 on: March 04, 2011, 06:52:16 PM »
@Annie

Bra at dere dokumenterer slikt. Synes bilder og tekst taler for seg. Dette er bare trist!

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
« Reply #2 on: March 04, 2011, 08:00:26 PM »
Heia Magne :)

Takk skal du ha :)

Du har så rett..slikt er bare trist og det gjør noe med meg. Jeg blir lei meg, men jeg blir forbanna også! Det kan i noen tilfeller være bra, fordi da handler jeg :)

Mvh
Annie

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: March 04, 2011, 10:16:27 PM »
Javisst er det trist Annie. Og vi kommer garantert til å få se mer av samme slaget i tidene som kommer. Det er få tegn som tyder på at vår regjering - og nesten alle andre forøvrig - våger å sette foten ned og ta et oppgjør med grådighetssamfunnet. Det er fortsatt vekst , vekst - hele veien. Gro var en flopp! Når skal tradisjonelle økonomer og politikere innse at vekst ubønnhørlig må støte mot naturens egne rammer? At vår klodes vann, ressurser og energi er endelige størrelser som ikke kan utvides? At det industrialiserte samfunn er fullstenig i ubalanse med bærekraftig naturbruk? Det handler om å karre til seg mest mulig på kortest mulig tid. Det er derfor Jens smiler så bredt.

Heldigvis vil naturen takle hendelser som Godafoss. Det er ille der og da, og en hel del fugl og annet liv stryker med. Men det henter seg inn igjen. I økologien opererer man med  begrepet stokastiske hendelser - tilfeldige episoder som skogbrann, oversvømmelser, vulkanutbrudd, ekstrem frostvinter, .......... Det biologiske mangfoldet vi observerer rundt oss i dag har faktisk overlevd talløse hendelser av denne typen opp gjennom tidene. Og i stor grad utviklet mekanismer for å overleve slike hendelser (insektegg som ligger flere år før de klekkes, hvilend plantefrø som må ha branntemperaturer før de setter i gang å spire, osv.). Oljesølet brytes ned av lys og bakterier og energien går tilbake i økosystemet. Ærfuglbestanden tar seg opp igjen ved rekruttering fra uberørte områder, det samme gjør edderkoppfgaunaen i fjæresonen (krysser fingrene for H. minor!). Når Godafoss og andre tilsvarende hendelser får slik voldsom oppmerksomhet og offentlig innsats skyldes det i stor grad at vi ikke ønsker å få griseriet på badebuksa! Men det er likevel sunt å bli inderdlig forbanna. Så bare spytt og spark Annie!

Sett fra naturens side er det større grunn til bekymring for permanente - ikkestokastiske - fenomener slik som Glenn gjorde oss oppmerksom på : Hyttebygginga i Åmli. Når skogen er hugget og naturen er nedbygd er det ikke noe å vende tilbake til. Det er ikke noe som "går over" etter et par år. Når myra er drenert ut og strandengene vokser igjen fordi de ikke lenger beites, så er endringene permanente. Mange arter takler ikke dette - de bare forsvinner. I Rødlista vår er det denne type trusler som regnes som de mest alvorlige mot artsmangfoldet.

I grunnen er det underlig at man sover godt om natta og kan glede seg over slike småting som at man traff bra med skismøringa på nullføre (ingen eddrkopper på snøen i dag .....). Det går hvis man betrakter det hele i et litt langt tidsperspektiv - 500 år kanskje? Homo sapiens industrialis er et evolusjonsmessig blindspor.

Arne.
« Last Edit: March 04, 2011, 10:22:56 PM by Arne F. »
Arne Fjellberg

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
« Reply #4 on: March 04, 2011, 10:38:59 PM »
Heia Arne :)

Tusen takk for et meget utfyllende og godt svar!

Jeg har ikke mye å tillegge annet enn at slike ting som akkurat denne hendelsen skulle ikke ha skjedd i det hele tatt! Det er derfor jeg blir forbannet! Hadde det vært baller på "de høye" herrer (og damer for såvidt!), hadde de satt igang det de så hjertelig snakker om i valgløftene sine! Jeg skal starte mitt eget parti skal jeg! :D

Og Åmli saken ja..jeg har bare ikke ord!

Ha en fin helg Arne :)

Mvh
Annie
« Last Edit: March 05, 2011, 09:53:54 AM by Annie »

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #5 on: March 05, 2011, 09:38:44 AM »
Trist uten tvil...

Det var her jeg skulle få Aust-Agder til å ta fra Tjøme sitt hegemoni over Haplodrassus minor til sommeren..
Nå må jeg nok se etter andre steder som egner seg.

I år har det vært svært kaldt, og heldigvis ligger isen tjukk innover i fjorder og endel bukter. Disse områdene som nå er sauset inn, kan muligens virke som buffere og deponere den olja som er løs. Dette kan redde strandområdene innenfor.
Ellers er det fryktelig mye fugler som er tilgriset denne gangen, noe man kan se på bildene fra Risør som ligger på andre siden av denne fjordarmen. Jeg vet ikke hvor mye fuglebestandene ble knekt etter det forrige utslippet med Full City, men skal slike ting som dette bli en "vane", med skadelige utslipp annethvert år, ser dette unektelig veldig stygt ut.

http://www.austagderblad.no/lokale_nyheter/article5515757.ece
http://www.austagderblad.no/bildeserier/article5505007.ece

En annen ting med dette siste utslippet, er at den drivende olja er fryktelig seig, og har konsistens som tjære/asfalt. Den gasser også veldig, og så fort man pirker litt i disse skorpene merker man såvisst de flyktige bestanddelene river fryktelig i nesa. Kan nok forestille meg at enkelte av fuglene også stryker med av gassene, og ikke minst kjemiske lungebetennelser. Det er nok ikke alle som fryser ihjel...

Jeg undrer meg veldig over hvorfor de ansvarlige myndighetene bevisst lyver om vår "effektive" beredskap. Det viser seg hver eneste gang slikt skjer, at den "vanlige" mannen i gata har fullstendig rett i sine konsekvensanalyser i slike saker. I full motsetning til våre politikere...
Når de nå ikke evner å forhindre slike småutslipp som dette, begriper jeg ikke engang at de tør å ymte frempå om mulig oljeboring i Lofotområdet...

Trur jeg joiner Annies nye parti...

-Glenn

Ps.
Vi har meldt ifra til Brannvesenet i dag. Det er dem som har det offisielle ansvaret her i distriktet med opprydning i første instans. Må berømme dem for det arbeidet de gjør i disse dager, samt eksellent imøtekommenhet ved vår rapportering.
« Last Edit: March 05, 2011, 11:46:05 AM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #6 on: March 07, 2011, 11:50:29 AM »
Da var Annie i intervju med lokalavisen i dag, ang. denne hendelsen.

Som Arne nevner over her, har det hittil i media blitt fokusert mest på tilgrisede badebukser, samt noe fugl.
Mikrofaunaen i strandsonene er lite nevnt. Håper at Annie nå blir sitert riktig, siden hun la spesielt vekt på dette.

-Glenn.

"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #7 on: March 07, 2011, 03:37:31 PM »
"Sykemeldt"

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #8 on: March 07, 2011, 05:30:47 PM »
Annie/Glenn: - Veldig bra. Takk for utvist engasjement, stå på!

Arne.
Arne Fjellberg

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
« Reply #9 on: March 08, 2011, 03:35:15 PM »
Heia Arne :)

Tusen takk for det :)

Synes i grunnen det er det minste jeg/vi kunne ha gjort. Det blir veldig lett å engasjere seg når det er ting man brenner for, og dette er noe begge brenner sterkt for :)

Mvh
Annie

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #10 on: March 08, 2011, 04:12:15 PM »
Må først få berømme dere bege for en fantastisk tråd og alldeles "nydelige" bilder. De viser jo en tragedie, men er viktig i så måte.

Deretter var det jo en meget flott artikkel i Agder-Posten. Godt at dette blir dratt frem og eksponert der. Vi får håpe at dette gjør noe med folk flest og får dem til å tenke litt etter. Med slike bilder så får man det jo veldig tett inn på livet.

Det er interessante betraktninger du kommer med her, Arne. Jeg er så hjertens enig i det du skriver.

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
« Reply #11 on: March 09, 2011, 02:13:21 PM »
Heia Kjetil :)

Hjertelig takk for det :)

Bildene viser en tragedie, men er viktige i den forstand at de kan formidle ut til andre.

Jeg ble heldigvis sitert rett denne gangen av avisen, og det var jeg jublende glad for! :D
Det å gå ut i avisen med slikt synes jeg er det minste vi kunne gjøre i denne situasjonen.

Da jeg satt der ute og grein og forbannet alt og alle, så vokste det samtidig en konstruktivt sinne i meg..jeg måtte bare gjøre noe.
Dermed ble det bilder, tårer og snørr om hverandre, varsling til aviser og brannvesen.
Da følte jeg at det hele var godt, selv midt oppi en stor tragedie.

Jeg kunne ikke ha forhindret den ulykken, men jeg kan formidle ut til andre på en måte som får dem til å stoppe opp litt, tenke og bruke hauet. Informasjon og dokumentasjon er det vi kan gjøre, aldri gi oss og stå på..dyra og krypene kan dessverre ikke det.

Mvh
Annie