Author Topic: Kråkmo, Sørfold. Hamarøy. 09/08-2010  (Read 3005 times)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Kråkmo, Sørfold. Hamarøy. 09/08-2010
« on: February 13, 2011, 11:24:07 PM »

Kråkmo, Sørfold. Hamarøy.
09/08-2010

Her ble det først håvet på et veldig spesielt myrområde. Myra skrådde ganske bratt opp mot foten av Kråkmotinden (916 moh), og var vel drenert pga fallhøyden. Denne lokaliteten burde egentlig sjekkes ut nøyere, og da med solding eller fallfeller. Så hvis noen på forumet bor i nærheten der, er dette et godt tips til letested. ;)

En art som overrasket oss her, var linyphiiden, Notioscopus sarcinatus. Funnet vårt dytter nordgrensen for denne arten betraktelig nordover. Se kart:

Tidligere kjent utbredelse for Notioscopus sarcinatus. (2000, Åkra)

En annen art som opptrådte i stort antall her, var hoppeedderkoppen, Sitticus floricola. Her oppe i nord har de eksemplarene vi har funnet vært veldig mørkfarget i forhold til lenger sør i landet. Her følger et bilde som viser hunn og hunn av arten. Størrelsesforskjellen mellom kjønnene er reell.

Sitticus floricola, hann og hunn.

En annen kjent edderkopp som dukket opp, var Clubiona reclusa. Den har et par dobbeltgjengere, bla, C. norvegica,  og små detaljer skiller dem fra hverandre. Tibialapophysene (Håndleddsknagger) blir brukt for å skille hannene. En annen detalj, som jeg finner litt lettere å huske, er formen på Tegular apophysis. (Grønn pil) Hos C. reclusa deler den seg i to spisser ganske langt nede på skaftet. Den nederste spissen er mye tynnere og kortere enn den lengste. Den har samme form som et rådyhorn. Hos C. norvegica, deler T.A. seg først helt ute i tuppen i to nærmest like tynne og korte spisser.
Clubiona norvegica er en art vi sårt trenger bilder av her inne, og ikke minst i boka vår! ;)

Tegular apophyse i palpen til Clubiona reclusa.

Ellers er følgende artsliste fra denne lokaliteten klar:

Baryphyma trifrons (15♀) (1♂)
Bolyphantes alticeps (3♀) (1♂)
Clubiona reclusa (1♂)
Gonatium rubellum (2♂)
Hypselistes jacksoni (6♀) (5♂)
Kaestneria pullata (1♀)
Microlinyphia pusilla (7♀) (2♂)
Notioscopus sarcinatus (1♂)
Sitticus floricola (6♀) (2♂)
Tetragnatha extensa (6♀)
Trochosa sp. (1♀)
Xysticus audax (1♀)
Xysticus cristatus (1♀)

Kråkmo, Sørfold. Hamarøy.
09/08-2010
UTM sone 33/WGS84
Øst: 0541246,53 Nord: 7520821,12
Håving i myr og småskog.
« Last Edit: February 13, 2011, 11:41:16 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Re: Kråkmo, Sørfold. Hamarøy. 09/08-2010
« Reply #1 on: February 14, 2011, 04:16:05 PM »
Den lokaliteten høres jammen spennende ut! En terrengdekkende myr, tror jeg er betegnelsen.

Litt spesielt med det forholdsvis store antalle av Sitticus floricola! Den har jeg ikke funnet så mange av sel, men den vil nok vise seg å være vanlig her også. Jeg har i hvert fall ett funn fra utløpet av mplselva.

Det var da irriterende av Clubiona norvegica skal la vente på seg slik! Den vil jeg også gjerne se. Så det er godt med disse ID-tipsene, Glenn. Her er en tegning av palpen som er tegnet av typeeksemplaret, om jeg husker korekt.

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)