Author Topic: Granvika, Rendalen. 11/08-2010  (Read 9861 times)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Granvika, Rendalen. 11/08-2010
« on: February 13, 2011, 03:18:04 AM »

Granvika, Rendalen.

11/08-2010
UTM Sone 33/WGS 84
Øst: 0284650,31 Nord: 6873598,55
Håving.
Glenn H. Morka.

Her var jeg inne på en furumo og håvet en ti minutters tid, -før himmelen åpnet seg i et formidabelt skybrudd. Selv på denne korte stunden ble det alikevel noen edderkopper i fangstnettet. :)

En gammel "bekjent" dukket dukket opp her, -Entelecara congenera. Gjensynet var gledelig, siden det er en stund siden sist.
Arten ble første gang funnet her til lands i 1991 på Langøya. (E. Hauge & L. O. Hansen)
Lenge var E. congenera kanskje å betrakte som en litt varmekjær art, med kun et kjent tilholdssted, Langøya.

Arten har jeg funnet flere ganger i Aust-Agder og Telemark, før denne lille banditten litt uventet dukket opp også her.
I ren gjensynsglede måtte jeg bare tegne epigynet til denne arten, siden epigynillustrasjonen inne på Spimi kanskje er litt mye forenklet etter mitt syn. Epigynene på disse Entelecaraene er små, utydelige og mørke, så det gjør ikke noe om vi har flere illustrasjoner tilgjengelig av denne arten.

Så her er den:

Entelecara congenera epigyn. (Ill. G. H. Morka)

Noen fotos er heller ikke dumt å ha tilgjengelig av denne.

Fotografert Entelecara congenera epigyn.

Entelecara congenera vulva.

Helophora insignis var dominerende art her inne i skogbunnen. Både hanner og hunner var kjønnsmodne på dette tidspunktet. Har ikke fått tatt noen skikkelige bilder av palpen av denne tidligere, og fikk sjans til det nå. Denne artens sekundære kjønnsorganer er en flott sak!
Den store lamellignende detaljen som nærmest krøller seg rundt undersiden av palpen, kommer tydelig frem på bildet. I lupen er dette enda tydeligere, og bør være et fint kjennetegn på denne.

Helophora insignis palp.

Her er iallefall artslisten fra denne lokaliteten:

Bolephthyphantes index (4♀) (1♂)
Bolyphantes alticeps (1♂)
Cryphoeca silvicola (1♀)
Entelecara congenera (1♀)
Evarcha falcata (1♀) (1♂)
Gibbaranea omoeda (1♀)
Gonatium rubellum (4♀) (1♂)
Helophora insignis (5♀) (3♂)
Hypsosinga sp. Juv. (1♂)
Tenuiphantes cristatus (1♂)
Theridion sp. Juv. (1♂)
Theridion varians (1♀)

« Last Edit: February 13, 2011, 03:45:29 AM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
Re: Granvika, Rendalen. 11/08-2010
« Reply #1 on: February 13, 2011, 10:47:39 AM »
Glenn: Jeg skjønner hva du mener med "nedlesset i arbeid" - du driver å fintegner og koser deg hele natta! Uansett - du har opphøyet denne praksisen til en kunst. Illustrasjonene av disse to artene føyk rett inn i powerpoint'en min og skvisa ut noen "skisser" henta fra SpiMi.....

Takk for det du gjør.

Arne.
Arne Fjellberg

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #2 on: February 13, 2011, 05:19:44 PM »
Glenn: Jeg skjønner hva du mener med "nedlesset i arbeid" - du driver å fintegner og koser deg hele natta! Uansett - du har opphøyet denne praksisen til en kunst. Illustrasjonene av disse to artene føyk rett inn i powerpoint'en min og skvisa ut noen "skisser" henta fra SpiMi.....

Takk for det du gjør.

Arne.

Takker for inspirerende tilbakemelding, Arne! :)
Har også gått igjennom powerpointen din, og den er formidabel! Var ikke klar over hvor mange arter alle sammen har funnet rundt forbi, før man får samlet det på denne måten du har gjort. Kroken har blitt et inspirerende og kreativt sted, hvor den ene idèen føder den andre! Slik skal det være ;D

Håper vi finner alle tilgjengelige Entelecaraarter til slutt. Ser vi har noen igjen. Til sommern Arne, til sommeren! :D

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: February 14, 2011, 04:28:17 PM »
Vil også berømme Glenn for disse utrolige tegningene! Det er så godt å se dem på nettet. Dine er utvilsomt bedre enn de på SpiMi som ofte bærer preg av rene skisser (men jeg forstår jo samtidig det da, å skulle illustrere alle Eiuroepas arter er ikke gjort i en håndvendig! Har selv jobbet to dager nå med å skrive og illustrere slektsnøkkelen til Araneidae!).

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #4 on: February 14, 2011, 05:01:22 PM »
Vil også berømme Glenn for disse utrolige tegningene! Det er så godt å se dem på nettet. Dine er utvilsomt bedre enn de på SpiMi som ofte bærer preg av rene skisser (men jeg forstår jo samtidig det da, å skulle illustrere alle Eiuroepas arter er ikke gjort i en håndvendig! Har selv jobbet to dager nå med å skrive og illustrere slektsnøkkelen til Araneidae!).

Kjetil

Hjertelig takk, Kjetil!

Det er moro å kunne kombinere to av mine største interesser, -edderkopper og tegning! :)
Men som du nevner, det tar tid -det er iallefall sikkert og visst!
Heldigvis har vi redigeringsprogrammer tilgjengelig som kan speilvende, slik at vi trenger kun tegne halvparten av epigynene. Det sparer adskillig tid. Litt verre med palpene, hehe.. :D

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Kevin Pfeiffer

• Aktivt medlem
    • Spiders of South Dakota
11/08-2010?
« Reply #5 on: July 14, 2011, 11:45:19 AM »
11/08-2010

Hi Glenn,

11 August? Or 8 November? This is why we write dates on the specimen labels like so: 11.viii.2010 / 8.ix.2011 I assume "11 August" as you would otherwise be knee-deep in snow, but thought I should point out the danger of ambiguity.
Jeg bruker Googles språkoversettelsesverktøy, fra norsk til engelsk.
Takker for forståelse. Med beste ønsker, Kevin (Berlin, Tyskland).

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Re: 11/08-2010?
« Reply #6 on: July 15, 2011, 12:39:14 AM »
11/08-2010

Hi Glenn,

11 August? Or 8 November? This is why we write dates on the specimen labels like so: 11.viii.2010 / 8.ix.2011 I assume "11 August" as you would otherwise be knee-deep in snow, but thought I should point out the danger of ambiguity.

Sorry, Kevin.
For norwegians, your way of writing dates, sounds completely "greek" to us. We have a totally different language and grammar, and it seems backwards for us to write dates this way! :D

-Glenn
"Sykemeldt"