Author Topic: Video av Thalassarachna basteri  (Read 1940 times)

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
Video av Thalassarachna basteri
« on: February 09, 2011, 01:15:09 PM »
Var litt usikker på hvor jeg skulle poste det her, men valgte å legge det hit  8)
Satt å fomlet med mikroskopet her om dagen å koste meg med å se på havmidden Thalassarachna basteri rusle rundt i skåla mi. Så jeg tenkte, dette kunne man kanskje filmet litt. Her er et par snutter til dere for glede og fornøyelse. Fargevariasjonene på middene kommer av hvilke alger de har gnafset på. Den rødaktige er funnet i brakkvann på kalkalgen Phymatolithon lenormandii, den andre på 10m dyp på steingrunn.

http://www.youtube.com/watch?v=wga8eu6xBC4

http://www.youtube.com/watch?v=MV0k_3vROzE
"The soil is the poor man's rainforest"

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
Re: Video av Thalassarachna basteri
« Reply #1 on: February 09, 2011, 04:20:26 PM »
Artige greier!

Når våren kommer kan du kanskje ta en titt i brakkvannsdammer (rockpools) ved stranda og se om du finner den lille svarte collembolen Cryptopygus clavatus (syn. Proisotoma admaritima) som kryper rundt på bunnen og beiter alger. Meg bekjent er det den eneste collembolarten som kan leve lange perioder permanent neddykket (jeg har beskrevet en art fra Grønland - Proisotoma roberti - som Robert Bergersen, Tromsø Museum, fant i bunnprøver i grunne elver. Antagelig lever den også under vann). Andre arter har et vokslag i kutikula'n som gjør at de er vannavstøtende og de greier ikke trenge gjennom overflatehinna. Jeg har hatt clavatus gående månedsvis under vann i ei petriskål. Hadde vært artig om du kunne filme denne! Tror neppe noen andre har gjort det.

Jeg har sett arten ved Tromsø (krøyp under vannfilm på fjell etter regnevær der den gnafsa på gåseskitt - mens jeg venta på ferga!), og den går sikkert lenger nord.
Arne Fjellberg

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
« Reply #2 on: February 09, 2011, 08:35:59 PM »
@ Arne

Oy, veldig spennende! Det er faktisk en skam at jeg ikke har tatt vare på de collembolene man kommer over her oppe... Noen har dog vært greie å bestemme, og jeg mener å ha lagt ut noe på artsobservasjoner. Klart jeg skal holde øynene åpne for Cryptopygus clavatus! Vi har flere prosjekter gående i brakkvannspyttene her. Blant annet fordi vi har gjort funn av den merkelige cyanoalgen Nostoc pruniforme. Alle pyttene her ute ser forresten ut til å være veldig kalkholdige.

Uansett, spennende informasjon du kommer med! Det er kjempemoro å beskrive nye arter også! Er Proisotoma roberti funnet andre steder enn på Grønland? Jeg vet jo ikke når dette funnet ble gjort så...  8)

Selv styrer vi med en Psocoptera-art jeg fant på fjellet i fjor. Så vidt vi kan se er den ikke blitt beskrevet tidligere. Så nå blir de innsendte individene sendt hit og dit for analyser. Er jo litt moro  ;)

Vel, nå må denne snøen tine så man kan få gjort noe mer fornuftig enn å skuffe snø!

Vi høres  :)
"The soil is the poor man's rainforest"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: February 10, 2011, 11:03:37 AM »
Veldig interessant og flotte videoer!

Lykke til med den Psocopteraen, Roy! Du blir vel med og beskriver den om den viser seg å være en ny art?

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)