Author Topic: Sølendet, nær Brekken. Røros. 11/08/2010  (Read 2455 times)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Sølendet, nær Brekken. Røros. 11/08/2010
« on: February 06, 2011, 11:55:17 PM »

Sølendet, nær Brekken. Røros.

UTM sone33 / WGS84
Øst: 0337300.28 Nord: 6953585.04
11/08/2010

Selv om det var veldig vått i lyngen, ble det til at jeg prøvde et par sveiv med håven. Det var ikke det lureste å gjøre akkurat denne dagen fant jeg ut. Håvnettet ble vasstrukkent og ubrukelig akkurat der og da.
Etter nettørking i vinden, ble det til at jeg istedet prøvde å håve oppi bladverket på trærne. Her var det mye tørrere.

Da dukket hjulspinnerne opp i fangsten, og den flotteste av dem alle var en Araneus marmoreus. Denne elegante hjulspinneren er ikke av de hyppigste en kommer over, så dette ble en virkelig høydare! :)

Den flotte hjulspinneren, Araneus marmoreus.

Frontpartiet til Araneus marmoreus.

Her sees hunnen fra siden. Naturens egen "flammelakkering" er litt av et skue! :)

Epigyn sett fra siden. Hunnene hos Araneus marmoreus har visst fått utdelt det hannene gjerne skulle ønsket seg... ;)

Ellers ble det også et gjensyn med endel arter vi traff på lengre nord.
Xysticus obscurus, Bolephthyphantes index, samt Gonatium rubens var tilstede i håven.

Xysticus obscurus. Hunn.

Larinioides patagiatus herfra, var av den mørke typen.

Epigynene til Gonatium rubens pleier oftest å være veldig mørke, og dertil nesten umulig å få til gode fotos av. Iallefall i den grad strukturene i epigynet kan sees tydelig. Dette følgende eksemplar under, var heldigvis såpass lyst i fargen at en kan studere formene inni der.

Gonatium rubens, epigyn.

Artslista herfra ble slik:

Araneus marmoreus ♀
Larinioides patagiatus ♀
Hypsosinga albovittata ♀
Microlinyphia pusilla ♂♀
Gonatium rubens ♀
Bolephthyphantes index ♀
Xysticus obscurus ♀

11/08/2010
Sølendet, nær Brekken. Røros.
UTM sone33 / WGS84
Øst: 0337300.28 Nord: 6953585.04
Håving
Glenn H. Morka

« Last Edit: February 07, 2011, 08:41:51 AM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Re: Sølendet, nær Brekken. Røros. 11/08/2010
« Reply #1 on: February 07, 2011, 10:45:42 AM »
Wow, vet du hva Glenn, på Sølendet har jeg også samlet edderkopper!!!

Det er en meget spesiell rikmyr der som blir stelt litt med (slått og slik sånn at den ikke gror til), men jeg vet ikke om dere va ri nærheten av den. den er i alle fall meget pen og jeg hadde i 2000 en litne serie fallfeller der for å se om kanskje Gnaphosa nigerrima dukket opp? Det gjrode dne ikke, mog jeg fant ikke så veldig mye speiselt, men jeg tror myra burde udnersøkes nøyere enn jeg hadde tid til 8kun ca. 2 ukers fangsttid, tror jeg).

Uansett, Araneus mamroreus-hunnen var alldeles nydelig og ett flott funn. Vi trengte slike bilder til boka!

Og så er det så artig at Xysticus obscurus begynner å dukke opp i større mengder, håper jeg finner den selv en gang. Jeg synes den er spesiell i og med at den er beskrevet av en nordmann og fra norsk materiale!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #2 on: February 07, 2011, 10:17:47 PM »
@ Kjetil

Ja, marmoreusen er utrolig flott, og det var gildt å kunne presentere livebilder av den. Har mye slike levendebilder jeg ikke har rukket å publisere enda, og de kommer til å dukke opp i fleng her inne på forumet og nettsiden utover ettervinteren.

Vi så myra du nevner, men ho va så blaut at vi måtte stå over håvingen der. Men, det kommer vel flere anledninger! :)

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: February 14, 2011, 04:22:07 PM »
Ja, håper du få anledning til å besøke Sølendet. Det er en stor, flott terengdekkende rikmyr med en masse sjeldne planter. Det må jo finnes noe sært når det gjelder edderkopper også, der. har det bare på følelsen!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)