Author Topic: Bjørnefjell, Narvik kommune, Nordland fylke 07/08/2010.  (Read 6054 times)

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
Bjørnefjell, Narvik kommune, Nordland fylke 07/08/2010.
« on: February 05, 2011, 03:25:59 AM »
På en heller regntung og overskyet dag dro vi fra Grovfjord og oppover mot Bjørnefjell og svenskegrensa. Dette tar ca. en times kjøring og er i grunnen en ganske flott opplevelse...eller det brukte å være det, for 20-25 år siden. Den gang var det slik et fjellområde skal være etter min personlige mening: Røft, vakkert, kupert, steinete og mil på mil med fjelltopper, små vann og fjellknauser.

Dessverre er dette ikke tilfelle idag. Som så mange andre plasser har Bjørnefjell blitt et område hvor hytter (eller jeg kaller dem palass!), har poppet opp som paddehatter de seneste 20 årene..jeg kan ikke noe for det, men for meg er det bare trist. Jeg husker nemlig hvordan det pleide å være..vilt, vakkert og nesten urørt. Idag kan man ikke stoppe noen steder der oppe uten å trø midt oppi menneskers avfall..både kroppslig og annet søppel.

Kan vel nevne at Glenn gikk seg en tur over knausene og løftet litt på steiner..helt til han fant en heller illeluktende overraskelse under en av dem! Huff, det var ingen fornøyelse å se og oppleve da vi var der ifjor. Mennesker og hyttebyer overalt, et eldorado av biler som stod parkert langs med veien og oppover hver nakne knaus.

Ja, ja, noen sier dette er slik det skal være, "utvikling", "nytenkning"..Jeg kaller en spade en spade og kaller det: Vandalisme av en område som en gang var vakkert, og som aldri vil bli slik det var, uansett om noen prøvde!

Likevel..Vi fant oss ei myr og satte igang. Glenn soldet mens jeg håvet meg igjennom ei våt myr med en liten skog i utkanten, bestående for det meste av bjørk. Mens regnet sprutet og støvlene mine surklet, tenkte jeg mye på dette med hvordan faunaen og livet til alle dyra (inkludert edderkoppene og de aller minste krypene våre) hadde forandret seg siden jeg var her sist for over 20 år siden.

Mens jeg svelget klumpen som på et merkelig vis hadde satt seg fast i halsen min, kunne jeg ikke komme til en annen konklusjon enn at livet her oppe måtte da ha vært mye bedre for krypene og dyra...før.

Må jo bare nevne den "lille" episoden" da jeg gikk og håvet for meg selv der ute på myra. Rett overfor myra var det en parkeringsplass hvor noen turister hadde "campet"..med skrik og skrål. Plutselig ser jeg over dit de er og ser noe stort og hvitt..Der står det altså, eller sitter på huk er vel det riktige å si, en dame med buksa rundt anklene og gjør sitt fornødne, uten den minste form for blygsel!
Jeg ble så forfjamset at jeg ble bare stående der og se! Dama så meg og gjett hva hun gjorde..hun vinket og smilte og hoiet! Enough said!

Vel, vel, vi gjorde iallefall det vi kom dit for, nemlig å registrere og kartlegge "kopper", og som dere alle nå vet så fant vi jo en ny art der oppe for landet, Oreoneta sinuosa, noe som var utrolig godt og oppløftende :) Måtte den bare få lov til å være i fred og trives sammens med alle andre kryp der oppe.

Dette innlegget ble kanskje ikke som jeg selv hadde trodd, eller like "cheery" som andre innlegg, men jeg kan ikke skrive annet enn det jeg følte der oppe..nemlig en nedstemthet og tristhet.

Jeg er likevel optimist fordi jeg tror edderkopper og andre dyr og kryp er for stae og sterke til å la oss mennesker få lov til å ta for oss alt for mye..det kan en dag komme til å straffe seg..men det er nå bare min mening da :)

Bjørnefjell.
UTM sone 33 / WGS84
Øst: 0613600.91 Nord: 7600786.46

Jeg legger ved noen bilder også.

De tre første bildene er tatt fra tre ulike steder oppe på Bjørnefjell..som dere ser er det hytterbyer overalt. Jeg strevde med å finne motiver hvor det ikke var en hytte, et menneske eller biler i veien, men fant da noen til slutt.

Krigsminnesmerke. Det var under krigen veldig mye som foregikk her oppe på fjellet, bl.a flere stillinger, og mange som brukte dette som en rute for å komme seg i trygghet over til Sverige. For mange var dette det siste stedet de fikk se, kalde, frosne og redde, enten de var nordmenn eller "fiender".. I en krig er det bare tapere etter min mening.

Utsikt mot Sverige, hvor solen skinte :)

Slik var utsikten overalt for noen og tjue år siden.

Utsikt fra oppe på knausene.

Trolsk inne i tåkeheimen.

Jeg: "Finnj du nokka??"
Glenn: "Ja! Mannlort!"

"De e'kje nåke å flire a! Finn fram 3 liters flaska me spriten..fort!"

Mvh
Annie
« Last Edit: February 10, 2011, 05:22:27 AM by Glenn H. Morka »
"One Act Of Kindness Can Change The World."

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Re: Bjørnefjell, Narvik kommune, Nordland fylke 07/08/2010.
« Reply #1 on: February 07, 2011, 10:21:21 AM »
Tankevekkende innlegg, Annie. Synd at du fikks e hvordan vi mennsker forurenser naturne på en slik direkte måte.

Nå er jeg redd for at akkurat denne plassen har hatt hytter en stund og nå er det vindmøller der også, om jeg ikke tar feil.

Det er ikke så ofte jeg får kombinert mine to hovedinteresser i livet, nemlig edderkoper og tykse fly, men i denn posten kan jeg faktisk gjøre det. Ikke langt fra der dere var flat det nemlig under krigne ned ett tyskt fly som har blitt gnake berømt i de kretser! Se bare her, dere kjenner dere nok igjen: http://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/bjornefjell.html

Dette var forøvrig en ganske sjelden flytype hvorav bare et fåtall ble bygget og vi har en av dem stående på lager i Norge i dag fra et annet sted.

Legg merke til at det var hytter der allerede i 1940!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #2 on: February 07, 2011, 10:22:48 PM »
@ Kjetil

Så dette flyet ble skutt ned av svenskene etter som jeg forstår?

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: February 08, 2011, 08:24:32 AM »
Ja, av svensk luftvern. Det kom over på svensk side så det var en "lovlig" nedskytning! Slike hendelser var det mange av under krigen!

Kjetil

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
« Reply #4 on: February 08, 2011, 03:40:49 PM »
Heia Kjetil :)

Du verden det der var interessant! Jeg visste at det hadde vært kamper der oppe og hadde også hørt om nedskyting av fly, men aldri sett bilder av dette, helt utrolig å få se dette så  mange år etter :)

Jeg ser at det var hytter der allerede da, det husker jeg også min far snakket om, men nå er det jo nærmest store hyttebyer og man kan se hvor ødelagt hele landskapet har blitt på bare noen få og tjue år. Trist synes jeg, men det er noe vi har sett overalt hvor vi har ferdes gjennom Norge de siste to årene..veldig tankevekkende.

Tusen takk for at du la ut de bildene Kjetil, slikt er flott! :)

Mvh
Annie
"One Act Of Kindness Can Change The World."

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #5 on: February 10, 2011, 05:16:43 AM »
Artslistene er klare herfra.
Det mangler bare fastsetting av en art, denne her:

Baryphyma trifrons (7♀)
Palliduphantes antroniensis (1♀)
Evarcha falcata (1♀) (2♂)
Oreoneta sinuosa (1♀)
Oreoneta sp. (1♀) Ikke 100% artsbestemt enda
Tetragnatha extensa. (1♂)

Bjørnefjell. Narvik. Nordland.
UTM sone 33 / WGS84
Øst: 0613600.91 Nord: 7600786.46
07/08-2010
Håndplukking og håving.
Annie Antonsen & Glenn H. Morka.
« Last Edit: February 10, 2011, 05:35:29 AM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #6 on: February 14, 2011, 04:23:17 PM »
Ai, den Oreonetaen har jeg glemt å se på!

Kjetil