Author Topic: Øvre Skoddebergvatnet. Skånland. Troms, 8/8-2010  (Read 3400 times)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Øvre Skoddebergvatnet. Skånland. Troms, 8/8-2010
« on: February 03, 2011, 04:10:46 PM »

Øvre Skoddebergvatnet
Skånland. Troms. 08/08/2010

Her ble det håvet og soldet i ei vasstrukken myr ca 150 meter fra Øvre Skoddebergvatnet. Flere nye arter for oss dukket opp, og en av dem var Gnaphosa lapponum. Disse fant vi i tette kolonier i tuer, både som juvenile, subadulte og adulte individer.

Gnaphosa lapponum. Subadult hann.

Gnaphosa lapponum epigyn.

Registrerte funnsteder av Gnaphosa lapponum i Norge. (2000)

En annen ukjent for oss var linyphiiden, Metopobactrus prominulus. Det hannlige eksemplaret var kun 1,1 mm i kroppslengde! Palpen ble tilsvarende liten å håndtere under fotografering. :)
Ellers må en legge til at arten står som "mulig varmeelskende" på Araneae Unibe.. Dette funnet i Troms kan nok avkrefte den teorien.

Metopobactrus prominulus. Hann

Closeup av palpen til Metopobactrus prominulus.

Registrerte funnsteder av Metopobactrus prominulus i Norge. (2000)

Ellers var myra ganske rik på de mer "kjente" artene.

Alopecosa pulverulenta ♀
Arctosa alpigena ♀
Baryphyma trifrons ♂♀
Bolepthyphantes index ♀
Centromerus arcanus ♀
Ceratinella brevis ♀
Cryphoeca silvicola ♀
Evarcha falcata ♂
Gnaphosa lapponum ♂♀
Macrargus carpenteri ♀
Mecynargus morulus ♂♀
Metopobactrus prominulus ♂
Microlinyphia pusilla ♂♀
Neon reticulatus ♀
Ohlertidion ohlerti ♂
Pardosa hyperborea ♀
Pardosa sphagnicola ♀
Tapinocyba pallens ♀
Tetragnatha extensa ♂

08/08/2010
Øvre Skoddebergvatnet. Skånland. Troms.
Lokal UTM sone / WGS84 Sonebelte: 33W
Øst: 0591410.64 Nord: 7608062.89
Håving og solding i myr/myrkant.
Glenn H. Morka & Annie Antonsen
« Last Edit: February 03, 2011, 04:15:54 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Re: Øvre Skoddebergvatnet. Skånland. Troms, 8/8-2010
« Reply #1 on: February 03, 2011, 05:47:38 PM »
Veldig artig liste. Det der med Metopobactrusen som varmeleskende tro jeg bare er tull. Etter min erfaring er dette en sterkt fuktighetselskende art og den har jeg kun funnet på myrer og veldig våte lokaliteter.

Det er imidlertid litt rart at ditt eksemplar er såpass lite sammenlignet med det som er oppgitt på Nye SpiMi.

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #2 on: February 03, 2011, 10:43:23 PM »
Veldig artig liste. Det der med Metopobactrusen som varmeleskende tro jeg bare er tull. Etter min erfaring er dette en sterkt fuktighetselskende art og den har jeg kun funnet på myrer og veldig våte lokaliteter.

Det er imidlertid litt rart at ditt eksemplar er såpass lite sammenlignet med det som er oppgitt på Nye SpiMi.

Kjetil

Ja, ingen tvil om annet enn at dette er en skikkelig "viking". :)
Ser at endel av de små erigoniidene er mindre her langt i nord, enn helt i sør. Det kan være en tilfeldighet, men jeg skal holde øye med dette.
Annie har nå satt igang med å legge alle disse funnene fra Nord-Norgeturen inn på Artsobs. Hun er mye dyktigere på skjemaer enn meg, hehe..
Anyhow, tror Troms får en flott samling av edderkopparter til slutt! :)

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: February 04, 2011, 10:31:58 AM »
Høres bra ut at disse går inn på artsobs nå. Jeg gleder meg til å se noen av disse edderkoppene du har idnetifisert, Glenn. Det e rmange godbiter der, det er sikkert, og flere blir det nok!

Dette med størelse på edderkoppartene etterhvert som man går nordover er absolutt verd å følge med på. Kortere vekstsesong med kortere sesong for både ederkopepr og insekter kan ha sitt å si, i hvert fall for noen arter.

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)