Author Topic: Flatlus på palpen???  (Read 5023 times)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Flatlus på palpen???
« on: January 31, 2011, 11:45:46 PM »
-Ikke vet jeg hva det er, annet enn at en middlignende sak har sugd seg skikkelig fast i stellet til en uheldig Tetragnatha.
Vet noen av dere er interessert i å studere midd, og denne kan muligens være litt interessant. Jeg kan legge edderkoppen med "kjønnsykdommen" i et eget glass, og sende den til dere om det er noen som ønsker å kikke nærmere på den.

Eksemplaret er funnet nær Holmvann på grensen mellom Nordland like ved grensen til Troms.

-Glenn.

Ps.
Oppdatering.
Har nå kikket litt mer på denne, og det ser ut til at den har seks bein, uten at jeg kan fastslå det 100%. Til det har jeg ikke forstørrelse nok på mikroskopet. Er det da snakk om et larvestadium av parasitten tro?
« Last Edit: February 01, 2011, 05:30:17 AM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Re: Flatlus på palpen???
« Reply #1 on: February 01, 2011, 12:22:47 AM »
Det var ikke bare denne første som var plaget, -flere edderkopper av forskjellige arter så ut til å være befengt med disse. Dette er den eneste lokalitet jeg har sett denne type snyltedyr.

Her har en blodsuger boret seg inn i buksiden på liten hoppeedderkopp. (Evarcha sp.)

-Glenn
« Last Edit: February 01, 2011, 04:20:47 AM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #2 on: February 01, 2011, 04:10:32 AM »
Kikket litt på nettet, og ser at det er noe som heter Trombidium og Erythraeidae. Kan det være noe innen disse gruppene tro?

http://www.americanarachnology.org/JoA_free/JoA_v16_n3/JoA_v16_p373.pdf
http://en.wikipedia.org/wiki/Trombidium_holosericeum

-Glenn
« Last Edit: February 01, 2011, 05:29:14 AM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: February 01, 2011, 10:43:36 AM »
Vet svært lite om midd (Roy kommer nok på banen når han har fått måket snø), men det er utvilsomt veldig interessant med midd som parasitter på edderkopper. Det tror jeg faktisk aldri at jeg har sett selv (i motsetning til snyltelarver av veps) og det er noe påfallende at det dukker opp på flere dyr på samme lokalitet. Seks bein på midd betyr etter hva jeg vet at det er en larve, ja.

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #4 on: February 01, 2011, 09:23:19 PM »
Vet svært lite om midd (Roy kommer nok på banen når han har fått måket snø), men det er utvilsomt veldig interessant med midd som parasitter på edderkopper. Det tror jeg faktisk aldri at jeg har sett selv (i motsetning til snyltelarver av veps) og det er noe påfallende at det dukker opp på flere dyr på samme lokalitet. Seks bein på midd betyr etter hva jeg vet at det er en larve, ja.

Kjetil

Ja, dette har heller ikke jeg sett tidligere, så det var oppsiktsvekkende. Ellers så står det i disse artiklene at disse middene går på omtrent alt. Anyhow, jeg tror vi hadde observert dette mye oftere om dette var vanlig. Med tusenvis av dyr sjekket, kan en ikke si at det forekommer hyppig. :)

Tenkte disse middene kunne være interessant i avsnittet om edderkoppenes fiender i boka. Hadde vi i tillegg kunnet fått banditten ned til slekt, hadde det var knallartig. :)

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
« Reply #5 on: February 09, 2011, 11:23:49 AM »
Puh, der var man ferdig med snømåkinga.... Det blir dog neppe ikke lenge til neste runde...  :D

Glenn har helt rett, dette er en typisk Erythraeidae i sitt larvestadium. De kraftige kjevene, den ovale kroppsformen og mønsteret på behåringen er gode kjennetegn. Jeg har funnet disse middene på enkelte edderkopper tidligere, spesielt på arten Pisaura mirabilis. Vanligst er de dog å finne på vevkjerringer (Opiliones). Legger ved et foto jeg tok av midden Leptus beroni (Erythraeidae) på en vevkjerring (Mitopus morio:)
"The soil is the poor man's rainforest"

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #6 on: February 09, 2011, 01:11:05 PM »
@Roy

Midd på vevkjerringer ser jeg ganske ofte.

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
« Reply #7 on: February 09, 2011, 01:21:05 PM »
@ Magne

Ah, flott foto  :) Likner på noe Leptus sp som suger livskiten ut av "storebror"  ;D Joda, vevkjerringene ser ut til å måtte lide litt gitt  ;)
"The soil is the poor man's rainforest"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #8 on: February 10, 2011, 11:05:57 AM »
Jeg ser også ganske mange Opiliones med disse røde blodsugerne. Det virker som de er mye mer hyppe på å gå på vevkjerringer enn edderkopper. lurer på hvorfor?

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)