Ved Kirstenvatnet i VassbotnGrovfjord, Skånland kommune. Troms.
Lokal UTM sone / WGS84 Sonebelte: 33W
Øst: 0590873.80 Nord: 7607051.36
07/08/2010
Av og til når man har kjørt langt i bil, melder behovet seg for "letting av trykket". I dette tilfellet var det heller ikke noe unntak. Vi stoppet ved en liten avkjørsel nær Kirstenvatnet i Vassbotn. Etter endt drenering av avløpssystemet, ble jeg vàr en jord og steinblandet skråning like i nærheten. Her lå det mange små flate heller og småstein.
-Gnaphosiideplass! nærmest ropte jeg ut da jeg så den flotte biotopen. Under disse soleksponerte steinflisene finner man ofte edderkopper er min erfaring hittil. Men at det skulle bli i slike mengder som dette, ante jeg ikke!

Annie studerer biotopen
Vi snudde flere stein, og under hver og en av dem var det gravd ut ganske store hulrom av
Alopecosa pinetorum! Hvilken flott og formidabel edderkopp dette er! Den mer vanlige
A. pulverulenta blir bare en liten tass i forhold.
De fleste av
A. pinetorum-hunnene lå og beskyttet sine gråblå eggkokonger nedi bolene. Det var en hel koloni av dem!

Alopecosa pinetorum i sitt ynglehull.
I enkelte av hulene bodde det også noen
Haplodrassus signifer sammen med dem, og det så ut til at disse godtok nærværet til hverandre. De hadde bare delt av "rommet" med en tynn nettvegg, og det så ut til å funke utmerket. Ville tro det var ganske "lytt" mellom naborommene, men de synger antagelig ikke så høyt på badet disse her...

Det ble bare disse to artene vi fant her på vår korte stopp, men det var moro lell å få fotografert disse to artene skikkelig. Gildt var det også å se de forskjellige fargetegningene på så mange eksemplarer av
A. pinetorum. Noen var nærmest helt mørke, men alle hadde de den hvite kanten rundt hjertemerket fremst på bakkroppen.
Her følger noen bilder av disse vakre edderkoppartene.

Alopecosa pinetorum med eggsekk. Legg merke til at eggkokongen er blågrå.

Alopecosa pinetorum. (Hunn) Et litt lysere eksemplar.

Alopecosa pinetorum epigyn.

Alopecosa pinetorum vulva.

En flott hunn av arten, Haplodrassus signifer!

Haplodrassus signifers karakteristiske epigyn.
Annie & Glenn.