Author Topic: Tennesvatnet, Balsfjord kommune, Troms fylke 30.7.2010  (Read 2598 times)

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
Tennesvatnet, Balsfjord kommune, Troms fylke 30.7.2010
« on: January 29, 2011, 03:54:25 PM »
Tennesvatnet, Balsfjord kommune, Troms fylke 30.7.2010
UTM sone33 / WGS84 Øst: 0670075.70  Nord: 7694970.31

Vi hadde planlagt en helgetur opp til Kjetil på Storsteinnes da vi dro nordover, og dette var den første lokaliteten vi besøkte da vi kom opp dit.

Det var blitt ganske sent på ettermiddagen, men her er det jo lyst hele døgnet på denne tiden av året, så tidspunktet på dagen spilte ingen rolle..vi kunne ha gått på nattjakt..uten lys dersom vi hadde villet! ;D

Været var nydelig denne dagen selv om det hadde regnet en god del i forveien slik at denne myra var temmelig mettet av vann..det så ut som ei myr med små innsjøer overalt. Dette hindret ikke oss iallefall, her var det mye godt humør og mye latter, som det alltid er når vi er på tur ;D Man har da støvler må vite..selv om Glenns så ut som en sil  :o

Habitatet vi lette i denne gangen var ei myr med bjørk og undervekster. Kjetil og jeg håvet og Glenn soldet...jeg kunne høre Kjetils plask inni skauen der han håvet seg vei! Jeg hørtes nok selv ut som ei elgku som brøyter seg vei gjennom tung, våt myr (jeg sprang fra myggen)..det eneste som manglet var rautinga..eller det kom noen Pauli ord da jeg tråkket opp til knærne i gjørme! ;D Har hørt at gjørmebad skal være så bra for huden, og jeg fikk det jo gratis, så da så!

Denne plassen vil bli husket for sine mange Tibelusser, håvene våre var fulle, jeg har aldri sett maken. Likevel er de jo noen vakre edderkopper :)

Til slutt satte Kjetil seg ned sammen med Glenn der ute i myra og jeg gikk over til å fotografere..dette er noe jeg elsker! Der står jeg da og knipser og lite vet de to om at jeg får foreviget dem i alle mulige vinkler og øyeblikk..slikt er utrolig morsomt! Jeg har humret mye for meg selv der jeg har stått og knipset og visst at dette blir det knallbilder av! ;D

Funnliste og bilder av funn kommer senere :)

Mvh
Annie

Tennesvatnet...en vakker plett her på jorden.

Blomstergutane i enga!

"E ser den har tornar på Tibia!"
« Last Edit: January 29, 2011, 05:01:24 PM by Annie »
"One Act Of Kindness Can Change The World."

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Re: Tennesvatnet, Balsfjord kommune, Troms fylke 30.7.2010
« Reply #1 on: January 29, 2011, 11:49:25 PM »
Da er funnlistene til Kjetil og Annie klare herfra.

Kjetils funn i myr og veg
Solding & Håndplukk

Pardosa sphagnicola ♀
Tibellus sp. (Juv) ♂♀
Microlinyphia pusilla ♀
Baryphyma trifrons ♂
Araneus cf. quadratus (Juv)
Tetragnatha extensa♀

..................

Kjetils funn i skog
Håving

Xysticus sp. (Juv)
Tibellus sp. (Juv) ♀
Evarcha falcata ♂
Linyphiidae sp. (Juv)

...................

Annies funn
Håving i myr/småskog

Bathyphantes setiger ♀
Alopecosa pulverulenta ♀
Tibellus sp. (Juv/subadult)♂♀
Tetragnatha extensa ♀
Pardosa sphagnicola ♀
Microlinyphia pusilla ♀
Ohlertidion ohlerti (subadulte)♂

-og noen bilder.

« Last Edit: January 30, 2011, 09:15:23 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #2 on: January 30, 2011, 12:18:21 AM »
Og litt flere bilder. Her fikk jeg se Bathyphantes setiger for første gang. Den er enkel å kjenne igjen på epigynet.
Legger også ved et bilde jeg tok av vulvaen til Tetragnatha extensa. Hadde ingen gode bilder av dette tidligere.

Må også legge til at på denne myra ble det ny rekord i juvenile dyr. Mange var umulige å idde pga dette.

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #3 on: January 30, 2011, 10:45:09 PM »

-DER!! skrek jeg, og pekte i krattet, mens Kjetil skvatt som ei støkt katte...
(En liten omskrivning av Øystein Sundes «jaktprat».)

-Endelig en Xysticus bifasciatus, sa jeg selvsikkert! Mr. Åkra rynket litt skeptisk på nesa, og var langt fra like sikker som meg på denne krabbeedderkoppen...
I ettertid er jeg blitt like skeptisk som Kjetil når det gjelder idding av disse Xysticusene ut fra habitus alene. Gang på gang har jeg blitt lurt og overrasket når de kommer under lupa. Denne krabaten her fra Tennesvatnet var heller ikke noe unntak. Noen X. bifasciatus ble det ikke på meg, men noe like spennende, -Xysticus obscurus. :)

En annen interessant art var også under lupen en stund. En svær Gnaphosa-hunn. Dessverre viste det seg at denne var subadult, og dermed ikke kunne iddes sikkert. Kanskje det var en G. orites? Det får vi nok aldri vite, men spennende var det okkesom da det sto på. :)

Her er artslista mi fra Tennesvatn. (Glenn)

Centromerus arcanus ♀
Cnephalocotes obscurus ♂♀
Gnaphosa sp. (Subadult) ♀
Microlinyphia pusilla ♀
Sitticus sp. (Juv) ♂
Xysticus obscurus ♀

Tennesvatnet, Balsfjord kommune, Troms.
UTM sone33 / WGS84 Øst: 0670075.70  Nord: 7694970.31
Solding. 30.7.2010

Måtte bare legge ut et levendebilde av den vakre X. obscurus. Er den ikke flott?

:)
« Last Edit: January 30, 2011, 10:49:34 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"