Author Topic: Ligner på Agyneta cauta, men... => Agyneta decora  (Read 2000 times)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Ligner på Agyneta cauta, men... => Agyneta decora
« on: January 26, 2011, 11:02:29 PM »
-Får ikke epigyn og vulva til å stemme helt. Dråpen nederst mangler også.

Metatarsi I har tricobothria plassert på ca 0,90.
Da står jeg igjen med A. subtilis som alternativ. Dessverre har ikke den fremskutt overleppe, og da er jeg like langt.

Palpen er sterkt oppsvulmet. Beina er/var sotet de ytterste leddene.

Noen som har idèer om hva det da kan være?

-Glenn
« Last Edit: January 27, 2011, 12:30:48 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Re: Ligner på Agyneta cauta, men...
« Reply #1 on: January 26, 2011, 11:03:42 PM »
Flere bilder...
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #2 on: January 26, 2011, 11:05:32 PM »
-og bilder av vulva sett bakfra med forskjellig dybdefokus.
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #3 on: January 26, 2011, 11:50:31 PM »
Finner ikke noe andre tegninger av Agyneta suecica enn i ei Palmgrenbok her. Illustrasjonen av epigynet er så lite at jeg ser ikke detaljene. Det er heller ikke vulvaillustrasjoner i den.

Tror jeg står fast her.., foreløpig.

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #4 on: January 27, 2011, 01:03:34 AM »

-Glenn

Ja den var vrien.

Epigynet ligner mest på A.conigera men den er det ikke.
Det var en detalj jeg har glemt å ta med når det gjelder Agynetaene med sterkt oppsvulmet palp.
A.subtilis har høy port (porten buen som går over spermatechaene som på vulvabildet ditt) A, cauta og decora har lavere. Så A. cauta og decora kan det ikke være.

Da står en igjen med et alternativ,A. subtilis, fronten stemmer ikke med de jeg har sett eller tegnet (Hvis den ikke kan variere da) får heller ikke epigynet til å stemme med denne. Se dine egne bilder både av front epigyn og vulva som ligger ute på en tråd om A. subtilis.

A.suecci har jeg noen tegninger av (Det har nok du også i kopiene vi fikk av Kjetil) Men får heller ikke denne til å stemme. Så finnes det andre nordlige arter som ikke er sett her i landet , disse har du også kopier av, Saaristo

Nå er det seint  så jeg er ikke så klar i hodet, vi får se nærmere på den i morgen og kanskje Kjetil kommer oss til hjelp.

-Harald

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #5 on: January 27, 2011, 07:20:23 AM »

-Glenn

Et raskt blikk på denne før jeg går til jobb, om jeg er klarere i hodet nå kan diskuteres.
Kanskje har jeg forvirret deg med mine tegninger, men etter å ha tenkt meg om vil jeg bestemme denne til Agyneta decora.
Skal prøve å forklare hvorfor:
Det finnes to Agyneta arter med bredt scapus. Agyneta decora med stor palp og som jeg skrev A. conigera med liten palp.
Skrev i går at A.decora hadde lav port, bue og jeg mente at den avbildede hadde høy port(går over spermatechae) Når jeg er litt mer våken ser jeg at denne har lav bue i toppen av epigynet og stemmer dermed med A. decora. ( Mitt eksemplar er litt frynsete i toppen, men slik jeg ser har den lav bue)

Når det gjelder frontpartiet er dette framskutt men du har fotografert den litt forfra derfor er dette mindre synlig, på bildet hvor edderkoppen er sett ovenfra viser også at den har framskutt front,
Avstand, parti foran øynene.

Når det gjelder dråpen har jeg kansje forvirret deg. Kom til å huske at det eigynet jeg har liggene så jeg ikke dette før om noen dager på grunn av at epigynet ennå ikke var skikkelig utfollet, tror også det er til felle med ditt eksemplar, det vil nok vise seg.

En annen grunn til at det er A.decora er formen på spermatechaene. De vender innover og yttersiden på "skosålen" er nokså rett. Hos A. subtilis vender den mer utover og har en forholdsvis stor innbuktning på linjen som vender utover, mens hos A.cauta er det en mellomting, se tegnigene jeg har gjort av disse.

Av andre arter som ikke er sett her i landet er det vel bare A.suecci som har oppsvulmet palp, men denne mener jegdet ikke  er, men Kjetil kjenner nok til om det er flere.

Men jeg skal være ydmyk ved bestemmelsene av disse artene, har tatt feil før, men dette er min konklusjon så skal jeg bøye meg for et annet syn av vår spesialist, Kjetil

-Harald

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #6 on: January 27, 2011, 11:14:45 AM »
Når det gjelder Agyneta så er nok du like stor ekspert som meg, Harald, minst. Jeg synes hannene er lette på grunn av lamella characteristica, men hunner kan som kjent være en utfordirng av og til. Imidlertid er jeg enig i at dette ser ut til å være en A. decora. Det stmemr med de tegninger jeg finner av arten.

Vi bør nok finne A. suecica snart, for den trenger de illustrasjoner av på Nye SPiMI! Jeg har vært litt i kontakt med dem og lovet at jeg skal prøve å tegne illustrasjoner av nordiske arter som de mangler gode tegninger av. Vi får håpe den dukker opp til sommeren.

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #7 on: January 27, 2011, 12:30:24 PM »
Takker for hjelp til denne, Harald og Kjetil! :)

Denne er ny for meg, så det var nok derfor jeg strevde litt med den. Når det gjelder dråpen så fant jeg ikke den, hverken på bakside eller forside, men det er vel kanskje noe i det du sier at de kan folde seg ut etterhvert. Spermatecene kunne ligne en god del på denne ja. Ellers er edderkoppen veldig pen og se på, med flotte nyanser fra gult til brunt. Beina blir også mørkere desto lengre man kommer ut på dem. Kanskje det er derfor den har fått navnet "decora"?

Da lagrer jeg den som Agyneta decora, og håper vi finner A. suecica snart! :)

Mvh Glenn
"Sykemeldt"

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
Re: Ligner på Agyneta cauta, men... => Agyneta decora
« Reply #8 on: January 27, 2011, 02:50:53 PM »

-Kjetil og Glenn

Når det gjelder A. suecica har jeg noen tegninger og beskrivelse på tysk, tror det må være i noe av det materialet jeg kopierte av deg Kjetil, disse viser forkropp sett ovenfra, fra siden, epigyn sett forfra og bakfra.
Scapus på denne ser ut som en V.

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Re: Ligner på Agyneta cauta, men... => Agyneta decora
« Reply #9 on: January 27, 2011, 05:37:29 PM »
Ja, jeg "savner" noen av de artiklene jeg pleier bruke for vanskelige linyphiider så jeg håper dere har fått dem for kopiering (ikke tolk denne setningen dithen at jeg må ha dem tilbake nå! Sørg for at dere får kopiert alt dere vil ha!). Noen av dem er viktige i og med at det ikke finnes så mange andre illustrasjoner av disse artene, tror det bl.a. gjelder A. suecica. Så det er godt om dere har fått kopiert dem.

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)