Author Topic: Hvilken Erigone? => Erigone svenssoni. Ny art for Norge!  (Read 5901 times)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Hvilken Erigone? => Erigone svenssoni. Ny art for Norge!
« on: January 25, 2011, 11:57:27 PM »
Gratangsfjellet i Troms er tydeligvis en veldig interessant biotop.

Fra denne lokaliteten dukket det opp en merkelig Erigone. Lurer på hvilken av disse artene som har de underlige karakteristiske snurrepiperiene oppi toppen på vulvaen? De på innsiden av spermatecene. Finner ingen arter jeg med sikkerhet kan si det er inne på Spimi. Vi har kanskje noen arter her oppe i nord som ikke er nevnt der inne. Kan det være en av dem?

-Glenn
« Last Edit: January 28, 2011, 11:09:59 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Re: Hvilken Erigone?
« Reply #1 on: January 26, 2011, 12:15:06 AM »
Syntes epigynet ligner litt på Erigone welchi, men finner ikke noe vulvategninger av den...
En viss likhet med Erigone psychrophila kan også sees, men det Y-formede feltet i sentrum av epigynets bakside på fotoet, avviker litt fra det trekantede hos nevnte art.

« Last Edit: January 26, 2011, 01:41:12 AM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #2 on: January 26, 2011, 10:00:48 AM »
Glenn, det nærmeste jeg kommer er faktisk Erigone svensoni. Det er noen forskjeller i vuvlaestrukturene, men dette kna bero på vinkelen. kan du sjekke dette nøye, det hadde vært veldig gøy å få denne arten som ny for Norge! Bilder av vulvae finnes på Nye SPiMi.

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #3 on: January 26, 2011, 10:16:48 AM »
Glenn, det nærmeste jeg kommer er faktisk Erigone svensoni. Det er noen forskjeller i vuvlaestrukturene, men dette kna bero på vinkelen. kan du sjekke dette nøye, det hadde vært veldig gøy å få denne arten som ny for Norge! Bilder av vulvae finnes på Nye SPiMi.

Kjetil

Ja, jeg hadde også denne i tankene, pga noen oppbrettede "klaffer" i sentrum mellom sprematecene. Slenger den i lupa igjen, og ser om jeg får vinklet den litt annerledes. :)
Det går litt seint med iddingen av disse her oppe, siden de er totalt fremmede for meg alle sammen. ;)

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #4 on: January 26, 2011, 11:15:57 AM »
Da har jeg kikket litt mer på denne, samt tatt noen flere bilder som kanskje kan avklare id på denne.

Hjalp dette, Kjetil? Er det svenssoni tro?

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #5 on: January 26, 2011, 12:36:58 PM »
Hvis vulva sees rett ovenfra og ned, stikker disse nevnte mebranstrukturene ganske langt fremover, og ut fra selve vulvaen.
Har laget en rask skisse som viser hvordan membran stikker ut, samt folder seg.

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #6 on: January 26, 2011, 01:04:01 PM »
Vet du hva, Glenn? Jeg tror dette er Erigone svensoni. Jeg finner ingen andre som ligner og vulvastrukturene ser ut til å matche Holms tegning. I så fall er den ny for landet!

Kjetil

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #7 on: January 26, 2011, 01:18:57 PM »
Vet du hva, Glenn? Jeg tror dette er Erigone svensoni. Jeg finner ingen andre som ligner og vulvastrukturene ser ut til å matche Holms tegning. I så fall er den ny for landet!

Kjetil

Jeg er helt enig med deg, Kjetil! Finner heller ikke noe annet som ligner denne enn E. svenssoni. :)
Den er vel godt utbredt i Sverige, så det er kanskje ikke så uventet at den skulle kunne dukke opp her også.
Skal vi gå for den?

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #8 on: January 26, 2011, 02:40:07 PM »

-Glenn

Da tar jeg sjansen på å gratulere deg med nok en ny art for landet, godt du holder spenningen oppe her på vinterstid, men med alle de vanskelige artene hadde du nok trengt 4-5 kalde vintrer som gikk i ett skal du komme gjennom alt materialet du har samlet.

Kjempejobb du har gjort der Nord.

-Harald

-

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #9 on: January 26, 2011, 03:15:30 PM »
Grattis! Gøy! Nå venter vi på hannen......

Arne.
Arne Fjellberg

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #10 on: January 26, 2011, 03:25:35 PM »
@ Harald & Arne

Takker for det! Dette var moro. De nye artene satt langt inne på vår nordlige tur, men når de først kom, gjorde de det med brask og bram. :)
Er forferdelig spent på hva som dukker opp av underlige arter fremover derfra. Har nok av glass igjen å bryne nasa på! Som Harald nevner, så tar det utrolig tid med så vanskelige arter, men jeg håper nå at lærdommen fra dette kan henge litt igjen i haue.

Vi samlet fra mange steder i nærheten Gratangsfjellet, så det skal bli gildt å se om hannen av svensoni dukker opp. Dette er en lokalitet som absolutt burde undersøkes nærmere. Pga lortvær fikk vi bare pirket litt i overflaten. Når jeg får sjans til det, vil jeg ta meg nye turer opp dit. Tror det ligger mer og venter der for den nysgjerrige! :)

Gledelig at vi allerede kan starte 2011 med ny norsk art! ;)
Er veldig spent på hva dere graver opp utover sesongen. Blir det 600 arter på oss dette året tro? Kjetil legger lista høyt, og vi får bare følge på så godt vi kan, hehe...

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #11 on: January 26, 2011, 03:28:02 PM »
Nå har jeg gått igjennom alle mulige Erigone-arter på SpiMi og jeg finner ingen bedre match enn med E. svensoni. Imidlertid skulle jeg gjerne ha sett et vulvaebilde av E. welchi, men det ser ut til å bli vanskelig.

Så jeg tror at dette er E. svensoni, men jeg tør ikke være helt sikker. Kan det hjelpe om jeg scanner den lange beskrivelsen til Holm og sender deg den så kan du sjekke en rekke karakterer, Glenn?

Kjetil

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #12 on: January 26, 2011, 03:28:45 PM »
Nå har jeg gått igjennom alle mulige Erigone-arter på SpiMi og jeg finner ingen bedre match enn med E. svensoni. Imidlertid skulle jeg gjerne ha sett et vulvaebilde av E. welchi, men det ser ut til å bli vanskelig.

Så jeg tror at dette er E. svensoni, men jeg tør ikke være helt sikker. Kan det hjelpe om jeg scanner den lange beskrivelsen til Holm og sender deg den så kan du sjekke en rekke karakterer, Glenn?

Kjetil

Den er grei Kjetil. Bare send i vei. :)
"Sykemeldt"

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #13 on: January 26, 2011, 03:48:43 PM »

Gledelig at vi allerede kan starte 2011 med ny norsk art! ;)
Er veldig spent på hva dere graver opp utover sesongen. Blir det 600 arter på oss dette året tro? Kjetil legger lista høyt, og vi får bare følge på så godt vi kan, hehe...

-Glenn

Glenn: Det er klart vi når 600! Spørsmålet er når - og hvem som finner nr. 600. Jeg tror jeg holde kortene tett nå framover, slik at når dere når 598, så klasker jeg til med et stikk på 2-3 nye arter!
Arne Fjellberg

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Re: Hvilken Erigone? => Erigone cf svenssoni. (I såfall ny art for Norge)
« Reply #14 on: January 26, 2011, 03:57:45 PM »
@ Arne

Ja, da blir nok 31 desember 2011 en hektisk dag for Kjetil! Det kan bli mange som registreres akkurat den dagen. :D

-Glenn
"Sykemeldt"