Author Topic: Denne var vrang... => Wabasso replicatus  (Read 4824 times)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Denne var vrang... => Wabasso replicatus
« on: January 25, 2011, 02:30:45 AM »
Soldet ut to hunner av denne arten i myra på Gratangsfjellet. Strever med å finne noe som ligner på denne. Har testet ut linyphiidetabellen, uten å få noe bullseye. Tenker også i retning av Theridiidae, kanskje noe Robertus, men finner heller ikke tegninger som matcher med vulva.
Noen som har vært borti denne krabaten, og kjenner den igjen?

Kroppslengde: 1,3 mm.
TmI: 0,25
TmIV: Nei.
Ingen torner på femur, hverken oppå eller lateralt.
Torneformel kan se ut som 2-2-2-2 eller 2-2-2-1. Beina, som er "sotet", har også en masse stive hår.
Bakkroppen er også ganske hårete.

Epigynet er svært lite, mørkt og lite strukturer i.

-Glenn
« Last Edit: January 26, 2011, 11:35:01 AM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Re: Denne var vrang...
« Reply #1 on: January 25, 2011, 04:06:14 AM »
Her, enda et vulvabilde med grunnere fokus.
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #2 on: January 25, 2011, 07:25:25 AM »
Glenn, sjekk Diplocentria bidentata.

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #3 on: January 25, 2011, 08:19:50 AM »
@Glenn

Eneste Robertus som ligner litt er R. truncorum, men den er dobbelt så lang og passer dårlig inn rent geografisk. Tror Kjetil har funnet rett svar selv om man ikke finner full epigyn/vulva-klaff på SpiMi.

Magne.
« Last Edit: January 25, 2011, 08:22:32 AM by Magne Farlund »

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #4 on: January 25, 2011, 09:16:38 AM »
Hm, her var jeg kanskje for kjapp på morrakvisten (jeg visste at det ikke lønner seg å stå så tidlig opp!).

Jeg tror dette er en Wabasso-art, sannsynligvis W. quaestio. Sjekk vulvaen opp mot illustrasjonene på SpiMi, jeg får en god match på denne arten. Hva synes dere?

http://www.araneae.unibe.ch/datasheet.php?fam=25&gen=496&spec=4042

Kjetil

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #5 on: January 25, 2011, 09:26:10 AM »
@Kjetil

Det kaller jeg god match  :)

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #6 on: January 25, 2011, 09:38:39 AM »
Vet ikke hvorfor jeg la ut linken til W. replicatus, jeg tror nemlig ikke det er den!  :P

Dette er W. quaestio!: http://www.araneae.unibe.ch/datasheet.php?fam=25&gen=496&spec=3773

Et interesant spørsmål her er det faktum at W. quaestio ser ut til å være kun funnet på Grønland i henhold til den siste revisjonen til Merret & Dawson, men jeg synes Glenns bilder har en bedre match med denne arten og altså ikke W. replicatus! Hva skal vi gjøre med dette? Jeg må nok prøve å få tak i den artikkelen!

Kjetil
« Last Edit: January 25, 2011, 09:45:05 AM by Kjetil Åkra »

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #7 on: January 25, 2011, 10:10:04 AM »
Kjetil,

I EXCEL-databasen din er det noen funn av quaestio fra fjellet i S.Norge. I kommentarfeltet har du skrevet "Sub Diplocentria replicata". Hva er dette for slags "sub"?

Arne
Arne Fjellberg

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #8 on: January 25, 2011, 10:32:15 AM »
Det er nok en intern referanse jeg har brukt til "substitute", tenker jeg. Med andre ord var det nok litt tvil om identiteten uten at jeg kunne avgjøre det på det tidspunktet. Nå har jeg kontaktet en av forfatterne av nevnte artikel om Wabasso og håper å få den snart slik at jeg kan lese meg opp på disse to artene.

Kjetil

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #9 on: January 25, 2011, 10:45:03 AM »
Jeg skrev "OII" i innloggingsruta av ren skjær begeistring her! :D
Her har det skjedd mye mens jeg var borte. Ikke rart jeg ikke dro kjensel på denne/disse!
Ifølge Linynøkkelen havnet jeg også borti noe wabassogreier.., -men jeg trodde den ville være uaktuell..

Kjetil, du gjøre en formidabel jobb her med å sette navn på denne! Helt utrolig...
Ja, -hva gjør vi nå? Er vi heldig, har vi kanskje en hann i samlingen også herfra.

Epigyn, og dens stilling, samt vulva, er en perfekt match på W. quaestio som du sier!
Troms har fått en severdighet. :D

-Glenn
« Last Edit: January 25, 2011, 10:48:01 AM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #10 on: January 25, 2011, 11:09:51 AM »
Da har jeg "finbladd" i alle hårene og tricolignende hårstrukturer på metatarsi 1.
Det ser ut som tricobothria er mer korrekt plassert på ca 0,35 - 0,39
Epigynet er beksvart på den mørkeste av eksemplaret, selv om det er veldig mørkt dette også.

Disse to piggene/torner som W. replicatus skal ha på metatarsi, finnes ikke på dette eksemplaret det jeg kan se.
Det er nok veldig sannsynlig en W. quaestio som du sier Kjetil.

-Glenn
« Last Edit: January 25, 2011, 11:11:37 AM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #11 on: January 25, 2011, 11:27:47 AM »
Her er et bilde av det frilagte epigynet.
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #12 on: January 25, 2011, 11:48:38 AM »
Ja, det blir spennende å se hva dette egentlig er. Har som nevnt bestilt den artikkelen fra Merrett & Dawson og håper svaret skal ligge der.

Men jeg tror vi havner på W. quaestio og i så fall må vi nok skrive litt om det i artikkelen for om jeg forstår Nye SPiMI rett så skal quaestio egentlig abre finnes på Grønland!

Det hadde vært storveis å fått se en hann også!

Kjetil

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
« Reply #13 on: January 25, 2011, 12:13:19 PM »
Jøsses! Her foregår det mye som jeg går glipp av når jeg pusler rundt med mine huslige sysler.. :o

Men jeg satt her og tenkte og ser jo for meg Gratangsfjellet..er jo vokst opp bare noen mil derfra og dette stedet er bare kaldt, sommer som vinter. Veldig tundra liknende og mil på mil med våte myrer. Om sommeren er det veldig ofte mye tåke, dis og en evig vind. Det blir liksom aldri helt varmt der oppe, selv ikke på dager hvor vi nede ved sjøen har over 20 grader!  Vi pleide alltid å dra opp dit for å "kjøle" oss ned dersom det ble for varmt..vel, det var i min ungdoms tid, sukk! ;D

Om vinteren er det bare kaldt, mye snø..og vind som blåser tvers igjennom!

Da vi var der oppe i Juli og August ifjor, var det fryktelig vått på alle myrene. Myra som denne "koppen" kommer fra var så blaut at da jeg forsøkte å håve var det kun vann jeg "fanget"!  Jeg vrei håven som ei utvaska fille! Jeg fant ikke en eneste edderkopp, og det kan Glenn bekrefte!

Så det endte opp med at jeg satte meg ned (ja, jeg fant en flekk opp mot skogkanten som var sånn passe tørr, og der satt jeg da og pleide mine frosne fingre og min ikke så lite sårede stolthet! ;D

Anyway, Gratangsfjellet er spesielt, både sommer som vinter.

Mvh
Annie
« Last Edit: January 25, 2011, 12:16:19 PM by Annie »
"One Act Of Kindness Can Change The World."

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #14 on: January 25, 2011, 01:10:59 PM »
Her er et par vulvabilder til..