Author Topic: Fargeforandring hos Alopecosa inquilina.  (Read 1880 times)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Fargeforandring hos Alopecosa inquilina.
« on: January 23, 2011, 01:44:55 PM »

Fargeforandringer hos Alopecosa inquilina

-Fra juvenil til adult.

Den 12 september 2010 kom det ruslende en liten juvenil Alopecosa på trammen her hjemme. Den var veldig spesiell i fargetegningene, og jeg kjente den ikke umiddelbart igjen. Såpass usikker var jeg på hvilken art dette var, at jeg la den ut i egne tråder, både her inne og på det midteuropeiske Spinnenforumet for å få den identifisert. Arno brukte ikke lange tiden på å ta arten på habitus, selv om den var juvenil. Imponerende!

Mange Alopecosa-arter er svært like av utseende, og det er ofte vanskelig, om enn ikke umulig, å identifisere dem bare ut fra fargetegningene. Ofte må man ty til bilder av genitalier for å være på den sikre siden.
Okkesom, Alopecosa inquilina er enkel å ta på habitus når den er voksen. De to mørke flekkene på bakkroppen avslører dens identitet. I tillegg får den en formidabel størrelse, og den ruver godt i terrenget.

Selv med dens imponerende størrelse, er den ikke vanlig å støte på i skogene våre, så her hadde jeg nok veldig flaks ved at den oppsøkte meg, istedet for omvendt.

Da jeg fant denne krabaten på trammen, var det ikke rare knøttet å se på. Fargetegningene dens lignet på de fleste andre juvenile ulveedderkoppene vi har, og ved første øyekast så den helt "vanlig" ut.
Etter at den var identifisert på forumet, tenkte jeg at det kunne bli artig å følge utviklingen på denne ved å fostre den opp i terrarium.
Som sagt, så gjort. Jeg foret den med fluer og maur, og etterhvert kaniner... ;D

Den skiftet skall 3-4 ganger, før den rundt nyttårstider endelig fikk den siste "sjekkedressen".

For å vise hvilken forvandling den har gjort fra juvenil til adult, legger jeg ut det første bildet jeg tok av den i fjor høst. Her kan man se hvor "anonym" den var i sine fargetegninger.

Juvenil Alopecosa inquilina.

Dette siste bildet viser hvordan det samme individet ser ut nå i dag, med sin endelige fargedrakt.
Av alle Alopecosaarter, er dette utvilsomt en av de aller flotteste! :)

Adult Alopecosa inquilina

-Glenn
« Last Edit: January 23, 2011, 01:54:27 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
Re: Fargeforandring hos Alopecosa inquilina.
« Reply #1 on: January 23, 2011, 08:38:55 PM »
Ja, jeg husker jeg hilste på tenåringen da jeg besøkte dere før jul. Gratulerer med vellykket oppdrett! Det er noe jeg ennå ikke har gitt meg i kast med.

Hvordan går det med "enka"? Har hun begynt å ete småkaniner?

Arne.
Arne Fjellberg

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #2 on: January 23, 2011, 11:25:06 PM »
Ja, jeg husker jeg hilste på tenåringen da jeg besøkte dere før jul. Gratulerer med vellykket oppdrett! Det er noe jeg ennå ikke har gitt meg i kast med.

Hvordan går det med "enka"? Har hun begynt å ete småkaniner?

Arne.

Takk for det! Forteller litt om "oppdrettsmetoder" i en annen tråd. Håper det kan gi noen tips. :)

Enka har det godt vettu. Kikker til henne hver dag, og kommer til å ta mange nye bilder av henne så fort jeg får handlet til meg noe tid på Kiwi... ;)
Hun er bare helt utrolig! :)

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: January 31, 2011, 11:01:45 AM »
Utrolige flotte bilder, Glenn. Må si den fargeforandringen var ganske dramatisk. Sjelden man får observert en slik forvandling på ett og samme individ.

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)