Author Topic: Balteskard, Skånland kommune i Troms. 5-8-2010  (Read 6630 times)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Balteskard, Skånland kommune i Troms. 5-8-2010
« on: January 18, 2011, 09:29:45 PM »

Balteskard

Skånland kommune i Troms. 05/08-2010
Lokal UTM sone / WGS84 Sonebelte: 33W
Øst: 0581813.64 Nord: 7619110.42

Her var vi på to forskjellige lokaliteter, og i dette innlegget tar vi for oss ei kjempestor myr vi var utpå. Fangstmetodene her var, håving, solding og håndplukk.

Myra ved Balteskaret

Blant funnene vi har herfra, er en hel haug av bittesmå, og ikke minst fremmede linyphiider for min del. Iddingen av alle sammen vil nok ta litt tid. :D
Ellers dukket det opp mye annet spennende, og for første gang fikk jeg ta en "ekte" Arctosa alpigena i øyensyn. Den var betydelig mer avvikende i habitus, enn underarten A. alpigena Lamperti. Den var mer grått og gult i, samt at den hadde sterkt ringede ben, i motsetning til A. a. lamperti, som har bortimot ensfargede ben. Bilder av de karakteristiske tarsihårene kommer senere.

Arctosa alpigena fra Balteskard.

En annen flott edderkopp som dukket opp i stort antall, var Gnaphosiiden, Haplodrassus soerenseni. denne fant jeg under stein i kanten på myra hvor det var endel tørrere. I kommentarfeltet vil jeg også legge ut genitaliebilder av denne etterhvert.

Haplodrassus soerenseni fra Balteskard

En annen pussig sak, tror ikke vi har vært noe sted hvor det finnes mer Pardosa sphagnicola enn nettopp her. Det vrimlet av dem, og man måtte virkelig se seg for, for å ikke tråkke på dem.

Ps.
Bilder av spennende arter kommer etterhvert i kommentarfeltet!

Annie & Glenn

« Last Edit: January 18, 2011, 09:35:04 PM by Annie »
"Sykemeldt"

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
Re: Balteskard, Skånland kommune i Troms. 5-8-2010
« Reply #1 on: January 18, 2011, 10:07:03 PM »
@Glenn

Artig at dere fant A. alpigena - flott edderkopp. Skal tro om denne også finnes her sør. Biotopvalget ser ut til å være ganske likt.
Var ute og vasset i snøen i dag. Skrelte bark av gran og furu. Resultat: 1 stk. Philodromus emarginatus  :-\

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #2 on: January 18, 2011, 10:43:52 PM »
@Glenn

Skal tro om denne også finnes her sør. Biotopvalget ser ut til å være ganske likt.

Magne.

Ja, det var et godt spørsmål! Du vil iallefall se med en gang at det ikke er en Lamperti! Trodde disse var helt like i habitus, men heldigvis er de ikke det. :) Tiden vil vise om vi støter på den her nede i sør. Anyhow, jeg tror det er mange misidentifiseringer på denne.

Flott du fant en P. emarginatus! Det er ikke mange ganger jeg har støtt den arten. Siden du ikke fant så mange linyphiider, kan det godt hende disse rett og slett har frøse ihjel i vinter. Det har ikke akkurat vært lunkent i innlandet har jeg merket.. :D
Artig alikevel, at man kan få tatt seg slike turer, og ikke baler til livet i snø.

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #3 on: January 19, 2011, 12:50:55 PM »
Holder på med Annies håvfangst herfra, og jammen dukket ikke Hypselistes jacksoni opp! Dette er en ny art for oss her, så denne var hjertelig velkommen. Ser også av en tidligere tråd, at Kjetil etterlyste bilder av denne arten. Vel, her er de! :)

-Glenn

« Last Edit: January 19, 2011, 01:13:10 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #4 on: January 19, 2011, 12:59:47 PM »
Sideview av Baryphyma trifrons hann, samt hans edlere deler..

"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #5 on: January 19, 2011, 01:10:08 PM »
Sitticus floricola palp.

« Last Edit: January 19, 2011, 05:56:15 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #6 on: January 19, 2011, 01:51:31 PM »
Walckenaeria nudipalpis, epigyn og vulva.
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #7 on: January 19, 2011, 03:28:50 PM »
Utrolige bilder.

Den Sitticus floricolaen din er så og si garantert en S. ranieri, Glenn! Så da kan jeg legge til en lokalitet til for den i artikkelen!

Grunnen er forklart her: Kronestedt, T. & D. V. Logunov 2001. On the separation of Sitticus ranieri Peckham & Peckham and S. saxicola (C. L. Koch) (Araneae: Salticidae). Rev. suisse Zool. 108: 463-481.

Og her er tegningene fra den artikkelen: http://salticidae.org/salticid/diagnost/sitticus/ran-sax.htm

Legg spesielt merke til hvor Sitticus ranieri og S. floricola finnes på karter der, førstnevtne er en nordlig art, den andre sørlig.

Kjetil
« Last Edit: January 20, 2011, 11:44:50 AM by Kjetil Åkra »
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #8 on: January 19, 2011, 04:37:28 PM »
Utrolige bilder.

Den Sitticus floricolaen din er så og si garantert en S. ranieri, Glenn! Så da kan jeg legge til en lokalitet til for den i artikkelen!

Grunnen er forklart her: Kronestedt, T. & D. V. Logunov 2001. On the separation of Sitticus ranieri Peckham & Peckham and S. saxicola (C. L. Koch) (Araneae: Salticidae). Rev. suisse Zool. 108: 463-481.

Og her er tegningene fra den artikkelen: http://salticidae.org/salticid/diagnost/sitticus/ran-sax.htm

Legg spesielt merke til hvor Sitticus ranieri og S. floricola finnes på karter der, førstnevtne er en nordlig art, den andre sørlig.

Kjetil

Takker! :)

Wow!
Det må jeg si! Da tror jeg vi har enda flere funn av ranieiri på denne nord-norske turen, Kjetil! Syntes disse "floricolaene" vi fant her nordpå var så utrolig mørke i forhold til de vi finner her nede. Detta var moro, og ikke minst overraskende! :)
Har levendebilder av noen vi fant på Hamarøy også. Disse funnene blir presentert senere.

I artikkelen du henviser til, står det "Saxicola". Er det et synonym for floricola?
Legger også ved en art vi fant her i Balteskaret som du etterlyste bilder av, Robertus lyrifer. Denne arten fant vi endel av her i myra.

-Glenn
« Last Edit: January 19, 2011, 04:40:11 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
« Reply #9 on: January 19, 2011, 04:39:47 PM »
Heia Kjetil :)

Ahhh, ranieri ja! Vi satt og holdt på med denne i evigheter i går, og det var jeg som gikk igjennom Almquist for å finne ut av den her.
Jeg kom fram til at det måtte være en S.floricola, selv om vi begge syntes at den også lignet på S. ranieri! Likevel satset jeg mest på  floricolaen! :D

Akk, ja, det skal ikke være lett.

Glenn er den som er raceren i dette iddegamet, så jeg er sikker på at hadde ikke jeg vært så forbaska ::) sikker på min vurdering, hadde han kikket mer intensivt på denne karen og kommet frem til rett identitet!

Mvh
Annie
"One Act Of Kindness Can Change The World."

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #10 on: January 19, 2011, 05:01:30 PM »
Allverden, her er det jeg som blingser.   :P  ::)

Det er selvsagt saxicola og ranieri og ikke floricola og ranieri som har vært forvekslet før. Så glem det jeg sa, du har nok en god floricola. Beklager rotet. Det er ikke første gang jeg blander disse, heller! Har selv funnet i floricola i Målselv og da tok det lang tid før jeg forstod hva det var!

men nå vet dere at dere i hvert fall må sjekke alt som kommer ut som saxicola! Den burde finnes i Troms også!

Må nok sove mer på nettene, fikk ikke mer enn 3 timer i natt! LOL

Kjetil

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #11 on: January 20, 2011, 09:48:44 AM »
Allverden, her er det jeg som blingser.   :P  ::)

Det er selvsagt saxicola og ranieri og ikke floricola og ranieri som har vært forvekslet før. Så glem det jeg sa, du har nok en god floricola. Beklager rotet. Det er ikke første gang jeg blander disse, heller! Har selv funnet i floricola i Målselv og da tok det lang tid før jeg forstod hva det var!

men nå vet dere at dere i hvert fall må sjekke alt som kommer ut som saxicola! Den burde finnes i Troms også!

Må nok sove mer på nettene, fikk ikke mer enn 3 timer i natt! LOL

Kjetil

Hehe, godt å se at du også er menneskelig, Kjetil! :D

I dag tenkte jeg å presentere et par Meioneta her inne fra Balteskard. En lys, og en mørk. Blir spennende å se hva det er for arter, siden dette er de første i den slekten jeg har funnet her oppe i nord.

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #12 on: January 20, 2011, 11:42:07 AM »
Takk for din forståelse, Glenn!  :)

Ser frem til Meioneta-bilder!

Kjetil

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #13 on: January 20, 2011, 11:47:45 AM »
Glemte å si takk for bildene av Robertus lyrifer! Den har av en eller annen grunn unngått meg!

Kjetil

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #14 on: January 20, 2011, 01:04:51 PM »
Da kommer den første Meioneta sp. herfra. Den er veldig lys, og har et særs utstikkende epigyn. Dette tror jeg kommer frem på bildet tatt skrått fra siden. Vulvabilder til denne kommer etterhvert.

-Glenn
"Sykemeldt"