Author Topic: Sulci og frontalkjertler hos Troxochrus  (Read 1690 times)

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
Sulci og frontalkjertler hos Troxochrus
« on: December 29, 2010, 04:07:50 PM »
Det hevdes at Troxochrus scabriculus og T. cirrifrons er to former av samme art. Det er en sak jeg ikke har grunnlag for å ta stilling til - jeg er bare ute etter å finne morfologiske forskjeller som kan knyttes til de to taxa. Hanner av begge formene har sulci med en liten rund åpning på hver side av prosoma. Den fingeraktige invaginasjonen innenfor åpningen har mange lange hår som delvis stikker ut av hullet. Hos cirrifrons er "fingeren" betydelig større enn hos scabriculus, og møtes nesten på midten. T. cirrifrons har en gruppe lange hår - "øyevipper" - som mangler hos scabriculus. En karakter som kanskje ikke er registrert tidligere er en rad med kjertler som åpner i små hull på begge sider av det frontale hårfeltet hos scabriculus, mens de mangler hos cirrifrons. Sett fra innsiden består kjertlene av små ballformete ansamlinger av antagelig ekskretoriske celler.
« Last Edit: December 29, 2010, 06:51:27 PM by arnef »
Arne Fjellberg

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
Re: Sulci og frontalkjertler hos Troxochrus
« Reply #1 on: December 29, 2010, 04:09:40 PM »
flere bilder:
Arne Fjellberg

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #2 on: December 29, 2010, 05:07:43 PM »
WOW!

Dette var svært oppsiktsvekkende!
Personlig tenker jeg at disse enorme forskjellene er sterke indisier på at vi har med to forskjellige arter å gjøre, uten at jeg har kunnskap nok til til en konsekvent påstand. Syntes imidlertid dybde og formavvikene mellom sulciene er så abnormt betydelige, samt luggens kjertelsystem, at det kan skape en interessant debatt angående disse to/en artene!

Utrolig arbeider du legger frem her, og har en følelse av at disse nye opplysningene kommer til å bli viktige i fremtiden. :)

-Glenn
« Last Edit: December 29, 2010, 05:15:47 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #3 on: December 30, 2010, 01:20:38 AM »
@Arne

Fantastiske bilder. Skal si du går grundig til verks. Håper dokumentasjonen gir oss nok et id-verktøy. Løfter på hatten for arbeidet du gjør her inne.

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.