Author Topic: Sort Enke => Latrodectus mactans  (Read 20121 times)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Sort Enke => Latrodectus mactans
« on: December 24, 2010, 02:43:21 AM »

Sort Enke
Latrodectus mactans

Skulle jeg ha beskrevet utseende og størrelse på en Sort Enke kun med ord, ville jeg nok ha måtte bruke to websider med tettskrevne bokstaver. Og så tålmodig er jeg ikke... :D

Jeg gjør det heller med visuelle bilder. Her kan dere studere hvordan den beryktede Sorte Enke ser ut.
Min egen personlige mening om denne edderkoppen, er at den er ufattelig vakker! Måten den røde fargen er satt opp i kontrast mot det kullsorte, er så perfekt balansert, at det er ren skjær kunst. Naturens kunst!. Hverken for lite eller for mye.

Jeg kan ikke se meg mett på denne mektige representanten for edderkoppslekten det knytter seg så uendelig mange myter til.
Det sies giften dens er 15 ganger så kraftig som klapperslangens, men det uhyre sjeldent at noen dør av det lille bittet. Dog må det vel nevnes at det skal være en smule ubehagelig, hehe...

Selve dyret er ikke noe hoppende monster som kaster seg over deg ved første sjanse. Den er rolig, bedagelig, fredelig og ikke minst elegant! :)

Undertegnede med en Latrodectus mactans. (Hunn)

En liten studie av den Sorte enke.

Her sees det karakteristiske røde "timeglasset" under buken på den Sorte Enka.

Mvh Glenn
« Last Edit: December 24, 2010, 04:54:08 AM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Re: Sort Enke => Latrodectus mactans
« Reply #1 on: December 24, 2010, 02:52:48 AM »
oi, oi, oi, Glenn! Aner jeg Steve Irwin-tendenser her!?  :D

Nei, det er alvorlig talt godt å se noen betrakte enka slik den er, et av naturens mange udnerverk. Den er virkelig vakker og en skapning blottet for ondskap!

Disse bildene kunne forrresten passe godt inn i kapitrlet om edderkopper og mennesket!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #2 on: December 24, 2010, 02:55:53 AM »
oi, oi, oi, Glenn! Aner jeg Steve Irwin-tendenser her!?  :D

Nei, det er alvorlig talt godt å se noen betrakte enka slik den er, et av naturens mange udnerverk. Den er virkelig vakker og en skapning blottet for ondskap!

Disse bildene kunne forrresten passe godt inn i kapitrlet om edderkopper og mennesket!

Kjetil

Hehe, er jo så nysgjerrig på alt som kryper og går vettu. :)
Er helt enig med deg at den er utrolig vakker.
Vi tenkte på boka med en gang vi hadde tatt bildene, og selv om jeg ikke akkurat liker å se meg sjøl avbildet så veldig, tror dette ville bli ypperlige illustrasjoner til nettopp den bolken du nevner her! Kjør på! :)

-Glenn
« Last Edit: December 24, 2010, 04:01:35 AM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder
« Reply #3 on: December 24, 2010, 03:10:02 AM »
Glenn :)

Ahhhh, sier jeg bare! For et adrenalinkikk! Her var det jeg som var mest nervøs!! Mens jeg stod der og fotograferte var det tusen tanker som flaug gjenoom hodet mitt som: "Ring 113, hva om? Hjeeeeeeelp, dette er dritkult, ja jeg vil også prøve...osv, osv!" ;D

Synes iallefall dette er en kjempefin serie som viser at edderkopper er fascinerende og utrolig vakre :)

"My love for you is like the spider you found in your room, when you loose sight of it, don't worry it's still there."

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #4 on: December 24, 2010, 04:27:35 AM »
Glenn :)

Ahhhh, sier jeg bare! For et adrenalinkikk! Her var det jeg som var mest nervøs!! Mens jeg stod der og fotograferte var det tusen tanker som flaug gjenoom hodet mitt som: "Ring 113, hva om? Hjeeeeeeelp, dette er dritkult, ja jeg vil også prøve...osv, osv!" ;D

Hehe, jeg så det. Fornøyelig reaksjon! :D

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #5 on: December 24, 2010, 10:33:16 AM »
Great shots Annie!

Arne.
Arne Fjellberg

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder
« Reply #6 on: December 24, 2010, 06:48:33 PM »
Tusen takk for det Arne :)

Ha en flott julaften :)

"My love for you is like the spider you found in your room, when you loose sight of it, don't worry it's still there."

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #7 on: December 25, 2010, 12:04:23 AM »
Høh... Høh...
Vet ikke helt hva jeg skal si. Supre bilder, Annie. Gode nerver, Glenn. Vakker edderkopp. Dristig opptreden. Edderkoppen er svært giftig, og den befinner seg i uvante omgivelser. Selv om den virker rolig kan miljøet den befinner seg i påvirke atferden, tenker jeg. Vær forsiktig!

Magne.

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #8 on: December 25, 2010, 05:02:07 PM »
Høh... Høh...
Selv om den virker rolig kan miljøet den befinner seg i påvirke atferden, tenker jeg. Vær forsiktig!

Magne.

Hehe, intet å være redd for. Det hender jeg er forsiktig av meg, og dyret er studert godt på forhånd. :D
Artig krabat dette her. Den har det sterkeste spinnet jeg noensinne har kjent på. Ingen over, ingen ved siden. Man kjenner skikkelig motstand når man drar av spinnetråden med hendene. Det høres en skikkelig lyd når spinnet snapper av.
Tror ikke det trengs så mange sammenspunnede tråder før man ikke greier å slite dem av.

De har en utrolig slitestyrke, og måtte vært ideelt som multifilament Mormyshka-sene! :)

-Glenn
« Last Edit: December 25, 2010, 05:04:55 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Kevin Pfeiffer

• Aktivt medlem
    • Spiders of South Dakota
« Reply #9 on: December 25, 2010, 09:32:24 PM »
Edderkoppen er svært giftig, og den befinner seg i uvante omgivelser. Selv om den virker rolig kan miljøet den befinner seg i påvirke atferden, tenker jeg. Vær forsiktig!

Well, yes, but not to forget: they are theridiids -- shy (if a spider can be so described), rather slow moving spiders; if threatened, they played dead.

(I must have missed this -- where did she/it come from?)
Jeg bruker Googles språkoversettelsesverktøy, fra norsk til engelsk.
Takker for forståelse. Med beste ønsker, Kevin (Berlin, Tyskland).

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #10 on: December 25, 2010, 09:48:04 PM »
Edderkoppen er svært giftig, og den befinner seg i uvante omgivelser. Selv om den virker rolig kan miljøet den befinner seg i påvirke atferden, tenker jeg. Vær forsiktig!

Well, yes, but not to forget: they are theridiids -- shy (if a spider can be so described), rather slow moving spiders; if threatened, they played dead.

When kept in their natural wintertemperature, like other theriids, they move very slowly when their metabolism are nearly turned off.
It is no danger. :)

Spiders are given/lent/sent to me for dokumentation, and photographing. These pictures will be used as information in our books, magazines and so forth.

She is a beauty! :)

-Glenn
"Sykemeldt"

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #11 on: December 26, 2010, 12:06:28 PM »

::) Guess!  ::)

arne.
Arne Fjellberg

Offline Kevin Pfeiffer

• Aktivt medlem
    • Spiders of South Dakota
« Reply #12 on: December 26, 2010, 01:59:08 PM »
Ha, okay, as the Germans say: "alles klar".

-K
Jeg bruker Googles språkoversettelsesverktøy, fra norsk til engelsk.
Takker for forståelse. Med beste ønsker, Kevin (Berlin, Tyskland).

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #13 on: December 31, 2010, 07:46:10 AM »
Som jeg nevnte tidligere i kommentarfeltet ovenfor, har jeg lagt merke til at spinnetråden til Latrodectus er utrolig sterk. Har aldri kjent lignende styrke på noe så tynt, -ikke engang kommersiell silketråd er i nærheten av dette.

Dette har pirret nysgjerrigheten litt, og da jeg søkte på nettet etter artikler om dette, -uteble ikke søkeresultatene!
Det er mange flere som har lagt merke til dette, og forskere har undersøkt spinnesilke og dyr ned til henholdsvis molekylær og kromosomnivå, for å avsløre dens hemmeligheter.
Mange av artiklene er svært interessante!

Her er en av dem, du kan velge mellom Pdf-format, eller vanlig websideformat.

Legg merke til linkene i bunnen på websiden det er linket til. Der er også noe svært interessant lesestoff. :)

-Glenn
« Last Edit: December 31, 2010, 07:54:32 AM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Gulli 80.

• Nytt forummedlem
  • *
« Reply #14 on: September 19, 2011, 07:19:17 PM »
Heisann :)
For en nydelig edderkopp ..fantastisk
skapning !
Kanskje det vokser ut palper på deg også