Author Topic: Parapelecopsis nemoralis med reflektor i panna og hår i sulci.  (Read 1697 times)

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
Parapelecopsis nemoralis med reflektor i panna og hår i sulci.
« on: December 17, 2010, 08:06:41 PM »
En rikholdig samling av P.nemoralis fra mose på fjellside ga muligheten for litt inngående studier av de eiendommelige hannene. Når de ble satt på høykant under stereolupa kom det fram et avlangt lysreflekterende (?) felt framfor og nedenunder de to øynene på toppen av hodet. Feltet er markert av en skarp kant oventil. I mikroskop-preparat (lactoglycerol) virker det som at feltet har en finkornet homogen substans i bånn. Dette minner jo om en blitz eller ei skikkelig halogenlampe (tåkelys!). Noen som vet om edderkopper kan produsere lys? (kanskje jeg burde hente noen flere og ha gående i skapet...). En annen artig struktur kom også fram under mikroskopet: Sulci'ene på sidene av prosoma er poseformete invaginasjoner med en trang dråpeformet åpning ut. Innvendig er sekken hårkledd! Ta en titt på vedlagte bilder. Her er det bare å la fantasien løpe.

Arne.
« Last Edit: December 17, 2010, 08:37:09 PM by arnef »
Arne Fjellberg

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Re: Parapelecopsis nemoralis med reflektor i panna og hår i sulci.
« Reply #1 on: December 17, 2010, 08:22:48 PM »
Helt fantastiske bilder!!!

Kanskje vi kan finne noen forskjeller på nemoralis og nemoraloides ved hjelp av disse nye detaljene?
Sendte akkurat to eksemplarer til Harald herfra, funnet i Tvedestrand oppi skaukanten. Blir spennende å se om det er noen forskjeller på disse to variantene av arten.

Blir veldig nysgjerrig på hvorfor disse sulciene er hårkledde inni. De må ha en eller annen misjon ville jeg tro.

-Glenn
« Last Edit: December 17, 2010, 08:24:31 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #2 on: December 17, 2010, 10:58:23 PM »
Dette er feldig spennende bilder. Jeg har aldri hørt om edderkopper som produserer lys, men de øya kan jammen være reflekterende nok! Jeg har aldri hørt eller sett noe slikt som den blitzen i panna på denne arten! Her må det nok googles litt.

Når det gjelder de håra i sulci så ser jeg to sterke kandidater; enten står de i forbindelse med kjertlene som produserer feromonsubstansen som hunnene tenner sånn på, eller så er de der for å gjøre transporten av denne substansen lettere (gjennom kapillæreffekten). Eller så er det noe annet jeg ikke har tenkt på!  ;)

Arne, kunne du ta noe slike bilder i høy oppløsning ved et passende høve (til neste år!). Det kunne nemlig vært litt artig å ha en liten sak om disse sulciene i boka, og disse illustrasjonene ville vært mitt i blinken. Kanskje du også kunne ta noen tilsvarende av andre arter med sulci for å se om det er likheter/forskjeller?

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: December 18, 2010, 10:42:58 AM »
Kjetil: - Ok, jeg skal eksperimentere litt med fototeknikken og se hva jeg kan få til med mikroskopet. Den boka blir ganske voluminøs.......

Arne
Arne Fjellberg

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #4 on: December 18, 2010, 01:49:14 PM »
Kjetil: - Ok, jeg skal eksperimentere litt med fototeknikken og se hva jeg kan få til med mikroskopet. Den boka blir ganske voluminøs.......

Arne

@Arne

Det er derfor vi deler den opp i 3. :D
Veien blir til mens vi går den her, og dine bidrag er kjært velkomne!

-Glenn
"Sykemeldt"