Author Topic: Hvilken skorpion er dette?  (Read 2925 times)

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
Hvilken skorpion er dette?
« on: March 23, 2010, 12:57:27 AM »
Hei :)

Idag da vi var ute aa soldet fant jeg en liten tass...Trodde foerst jeg hadde funnet en edderkopp som ville revolusjonert edderkoppverdenen!! Etter aa ha tatt en titt paa den eiendommeloge oppfoerselen (den gikk bakover!), saa jeg forsyne meg at den hadde kloer! Jeg hadde funnet en skorpion! Etter at Glenn hadde tatt en titt paa den under lupen og ogsaa tatt bilder av den, oppdaget vi at den hadde en midd? paa det ene beinet..en snylter maa vite! Denne sees paa det siste bildet. Kan denne ogsaa iddes mon tro?

Saa naa spoer jeg da: Hvilken skorpion er dette? Jeg fant den under furu, under doedt loev og furunaaler.

Mvh
Annie

« Last Edit: March 23, 2010, 01:04:42 AM by Annie »
"One Act Of Kindness Can Change The World."

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
Re: Hvilken skorpion er dette?
« Reply #1 on: March 23, 2010, 09:26:51 AM »
Jeg har funnet flere slike mosskorpioner i det siste. Jeg venter på svar fra en spesielist, så jeg kommer tilbake med rapport etter hvert  ;) Midden var verre, det var ikke helt enkelt å se noen detaljer... Mulig det kan være en Poecilochirus av noe slag. Men også en del skjoldmidd (Oribatida) kan rusle omkring på andre midd igjen... Jeg tar gjerne imot midd etter hvert, men det må bli når jeg er tilbake i Finnmark. Skal hyle ut  ;)
"The soil is the poor man's rainforest"

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
« Reply #2 on: March 23, 2010, 04:44:10 PM »
Heia Roy :)

Ahh..mosskorpion altsaa. tusen takk for det! Kanksje jeg kunne legge den paa sprit og sende den til deg naar du er kommet deg oppover til Finnmark igjen? Bare dersom du oensker og har tid altsaa!

Midden som satt paa denne skorpionen var noe vi saa da vi fikk den under lupa..utrolig hva man ser under den!

Mvh
Annie
"One Act Of Kindness Can Change The World."

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: March 23, 2010, 05:26:48 PM »
Jeg har mer en nok tid når jeg er back in business. Så legg den gjerne på sprit, så skal jeg ta en titt  :) Bare hyggelig det vet dere  :) Ja, det er ofte man får en overraskelse under lupa! Jeg husker ennå første gang jeg var i sjøen og plukket noen steiner får å se på alger flere år tilbake. Hadde fått ny stereolupe og greier og måtte jo mikroskopere litt. Og DA! Ah, da så jeg for første gang i mitt liv en havmidd (Halacarid). Stiligst av alt var at det var et individ av den første havmidd som i sin tid ble beskrevet i historien. Den heter Halacarellus basteri. Legger ved et foto jeg tok av den fra Finnmark  :) Havmiddene er bunnlevende (bentiske) og er funnet i alt fra brakkvann til nede i gjørme på flere tusen meters dyp (f.eks arter av Bathyhalacarus). Men nå skal jeg ikke få dere middfrelst også, får DA strekker virkelig IKKE døgnet til med nok timer  :P :P :P

Offline Roy E. Wraanes

• Artskoordinator
  • **
« Reply #4 on: April 16, 2010, 02:04:53 AM »
Nå har jeg snakket med spesialister her, og mosskorpionen din er en mørk fase av Neobisium carcinoides  :)