Author Topic: Acartauchenius scurrilis - en myrmecophil edderkopp  (Read 2497 times)

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
Acartauchenius scurrilis - en myrmecophil edderkopp
« on: December 14, 2010, 05:55:28 PM »
Funnet av den tredje norske edderkoppen som lever sammen med maur (Diastanillus pecuarius) ga blod på tann. Jeg har sporet opp ytterligere en myrmecophil Linyphiidae - Acartauchenius scurrilis -  som burde finnes i Norge da den forekommer både i Sverige, Finnland og Danmark samt mesteparten av Europa (SpiMi). Den skal leve i kolonier av den hissige lille svarte jordmauren Tetramorium caespitum, en art jeg kjenner godt fra Tjøme. Den er vanlig under steiner på tørre, varme lokaliteter, gjerne sand- og grusbakker. Jeg føler på meg at den allerede er i boks! Trenger bare litt mildvær så skal vi ta'n.

Kanskje det er ennå flere myrmecophiler som vi ikke har tenkt på? Jeg har lagt ut en tråd om Diastanillusdet tyske edderkoppforumet og spurt om noen har oversikt over aktuelle andre arter. Så får vi se om det blir napp.

T. caespitum er mye mindre enn den vanlige Myrmica (men tilhører samme underfamilie, Myrmecinae, karakterisert ved de to "leddene" mellom bakkropp og forkropp), og har kortere torner bakpå rygge. Øynene er små og hodet har karakteristiske skarpe langsgående riller på oversiden.

Arne
« Last Edit: December 14, 2010, 06:11:24 PM by arnef »
Arne Fjellberg

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Re: Acartauchenius scurrilis - en myrmecophil edderkopp
« Reply #1 on: December 27, 2010, 04:15:22 PM »
Veldig interessant, Arne. jeg enig i at Acartauchenius scurrilis nok kommer til å dukke opp her til lands før eller senere. Den må på blålista!

Det er likevel veldig vanskelig å forutse hvilke av disse myrmekofile artene som kan dukke opp i Norge. I min blåliste har jeg valgt å være veldig konservativ og dersom jeg ikke kan sannsynliggjøre tilstedeværelsen av en edderkoppart, enten ved at den er funnet i ett eller flere av våre naboland eller ved at den kan finnes i spesielle habiater vi har her i Norge og har vist seg å tåle vårt klima, så har jeg ikke tatt med slike arter. derfor vil utrolige funn som Diastanillus pecuarious og Enplognatha serratosignata ikke være med på lista. Dette er kanskje en svakhet, men det åpner for overraskelser og jeg føler det er tryggest å ta med dem som man med en viss grad av sikkerhet kan forutsi finnes i Norge. Hver gang en art som ikke finens der dukker opp er det jo ekstra gledelig og spennende. Husker f.eks. da jeg fant Arctosa stigmosa og Caviphantes saxetorum, trodde ikke det var mulig!

Maurtuer må nå graves opp over det ganske land, for som du sier var ditt siste funn ekstremt inspirerende. Jeg lurer på hva som vil dukke opp i Nord-Norge når det gjelder slike arter?! Glenn skulle gå til anskaffelse av en kuhanske (du vet, slike man bruker når man stikker armen inn i kua!) og det gjør kanskje jeg også!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
Re: Acartauchenius scurrilis - en myrmecophil edderkopp
« Reply #2 on: December 27, 2010, 05:15:25 PM »
Kjetil:

Ja, slike arter som Diastanillus og Enoplognata'n kan man vanskelig forutse, og man kan jo ikke blåliste arter i vilden sky heller. Dine kriterier virker helt rimelige og har jo vist seg å gi uttelling.

Men når man finner slike arter som de to nevnte inne et ganske lite område, så melder jo spørsmålet seg: Hva ellers kan vi finne der? Foreløpig er lokalitetene bare helt overfladisk undersøkt med håndplukk og slaghåv (ingen sålding foretatt) og jeg er rimelig sikker på at det er mer å oppdage - kanskje tilhørende det samme sentraleuropeiske elementet (steppearter o.l.). Jeg gleder meg til å være guide for en liten spesialstyrke under kommando av Glenn til våren!

Jeg tror ikke de store skogsmaurtuene har så mye annet enn Thyreosthenius og Mastigusa. Både Diastanillus og den forventede scurrilis'en lever hos maur under stein. Men dere må gjerne bale og styre med gummihansker dere, så kan jeg pelle edderkopper i mellomtida...

Arne.
Arne Fjellberg