Author Topic: Linyphiidae fra Gudbrandsdalen => Diastanillus pecuarius. Ny for Norden  (Read 5700 times)

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
To bleke hunner (nymoltet?) med utydelig epigyn (har spalte omtrent som Dicymbium) ble funnet i begynnelsen av juni i en frodig høystaude-oreskog langs en bekk i en sidedal rett sør for Dombås:

1,7 mm
2-2-1-1
TmI ca. 0,3
TmIV nei

Jeg får ikke klaff på denne - men det er seint på kvelden og hue henger ikke med lenger etter mange timer over mikroskopet. Jeg synes det er noe kjent, men hva?

Setter pris på en "trelinjers" fra Harald.......

Arne.
« Last Edit: December 13, 2010, 08:10:46 PM by arnef »
Arne Fjellberg

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
Re: Linyphiidae fra Gudbrandsdalen
« Reply #1 on: December 13, 2010, 01:17:51 AM »
@Arne

Mulig jeg er på viddene, men jeg synes mye stemmer med Peponocranium orbiculatum (i så fall ny art for landet). Du kan i hvert fall sjekke den. Arten ser ikke ut til å ha blitt registrert i Fennoscandia tidligere.

Magne.
« Last Edit: December 13, 2010, 01:28:09 AM by Magne Farlund »

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #2 on: December 13, 2010, 02:25:44 PM »
Nei, fanden veit!

Jeg har gått igjennom alle tenkelige kandidater blandt de norske linyphiidene samt noen som ikke er funnet i Norge, men finner ingen match. Da er det sannsynlgivis en vanlig art som jeg har oversett.

Resultatene på den interaktive nøkkelen stemmer i hvert fall ikke når dataenbe (TmI, TmIV, og torneformel) plottes inn. Ingen av de artene som da dukker opp passer. Pepopnocranium orbculatum ligner noe, men ikke nok, etter mitt skjønn.

Faktisk ligner den mest på våre to Dicymbium-arter hva vulvane angår, men det er betydelige forskjeller på spermatcehenes form og orientering. Faktisk er det svært få linyphiider som har spermatecher med en orientering som denne.

Så hva det er veit jeg ennå ikke. Tror du må sjekke de tre karakterene om igjen, de gir i hvert fall ingen match ifølge nøkkelen.

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: December 13, 2010, 02:43:07 PM »
Kjetil/Magne: Skal ta en sjekk av det andre eksemplaret. Hvis jeg ikke finner ut av det, kan jeg sende den intakte hunnen opp til deg (Kjetil).

Arne.
Arne Fjellberg

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #4 on: December 13, 2010, 02:54:29 PM »
Ja, om vi ikke finner ut av arten må vi kanksje ta en ekstra sjekk. tar gjerne imot ett eksmeplar, men la oss se hva du finner ut først. Jeg kjenner jeg ikke får helt roen før denne er i boks!

Kjetil

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #5 on: December 13, 2010, 03:01:55 PM »
Ok, da har jeg funnet den beste matchen så langt og jeg tror det kan være den, men jeg er ikke helt fornøyd med matchen mellom spermatechene på Arnes fotos og tegningene på nye SpiMI! Jeg tror nemlig det er Diplocephalus dentatus Tullgren, 1955, som er NY for Norge!

Dataene til Arne stemmer da også, så glem å sjekke dem om igjen:

Position of TMI: <in proportion to length of metatarsus>:  (median) 0.32
Metatarsus IV dorsal view: <presence of trichobothrium (TMIV)>:   without trichobothrium
Number of dorsal bristles on tibia I, II, III, IV: <Wiehle-Formula>:   2211

Jeg ser at det nok er bedre å bruke " Position of TMI in classes" enn nøyaktige tall, det var vel derfor dentatus ikke kom ut direkte med Arnes mål?!

Hva synes dere, kan dette stemme?

Kjetil
« Last Edit: December 13, 2010, 03:19:27 PM by Kjetil Åkra »

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
Re: Linyphiidae fra Gudbrandsdalen => Diplocephalus cf dentatus- Ny for Norge
« Reply #6 on: December 13, 2010, 03:52:22 PM »
@Kjetil

Du har sikkert rett. Det er uansett viktig å få bedre illustrasjoner. Tar sjansen på å legge ut sammenligningsbilder/illustrasjoner av Wiehle. Ingen gir full match, men begge har store likheter. Det ser uansett ut som om jeg kan gratulere Arne med nok en ny art :)
Er det mulig at Arnes kopp mangler en moult?

Magne.
« Last Edit: December 13, 2010, 03:56:11 PM by Magne Farlund »

Når du går tom for nye biotoptyper å lete i så start på nytt - med andre metoder.

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #7 on: December 13, 2010, 04:02:45 PM »
Interessant sammenstilling, Magne.

Jeg tror nok vi har funnet rett art, men som din sammenstilling av Arnes bilder og tegningene til Wiehle viser så er det ikke helt overensstemmelse når det gjelder spermatechene. selve epigynet ser ut til å ligne bra.

Det er jo en annen mulighet, selv om den er usannsynlig. Det kan jo være en ny Diplocehalus-art Arne har funnet her! men først bør vi kanskje undersøke litt av disse russiske Diplocephalus-artene for å se om vi får en bedre match der.

Kjetil

Offline H. Løvbrekke

• Artskoordinator
  • **
« Reply #8 on: December 13, 2010, 04:37:49 PM »

Utrolig hva dere  finner. var inne å kikket litt på spimi, skulle det være en helt ny art er dessverre Diplocephalus arnoi allerede brukt, så i tilfelle får du finne på et annet navn.
Har en tegning her av epigyn og vulva som ikke står på spimi, tegnet av Tullgren, her er det også en nokså lang beskrivelse.

Har dessverre ikke scanner så jeg får ikke lagt ut tegningene, teksten er på tysk så jeg kunne nok skrevet av noe hvis det er av interesse.

Disse to vulvategningene er tydelig forskjellige Tullgren og Wiehle så her er det nok ulik tolking av samme art, men på begge tegningene er spermatechene bredest øverst, på Arne sitt bilde er det morsatt.

-Harald

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #9 on: December 13, 2010, 04:58:40 PM »
Av de to kanidatene vi har hatt så angt synes jeg som sagt Diplocephalus dentatus er nærmest.

Jeg har også sett og lest Tullgrens tegning/beskrivelse og han nevner bl.a. at det skal være en tann på hver side av denne tydelige spalten i midten. Denne tannen har jeg litt vanskelig å se på Arnes bilder, men kanskje han kan ta flere bilder når han får tid?

Jeg ser imidlertid tydelige og klare forskjeller på Arnes eksemplar og Tullgrens tegninger når det gjelder spermatechene, men på selve epigynet er det god overensstemmelse med D. dentatus. Kanskje dette kan bli "Diplocephalus edentatus"!!!?  ;)

Kjetil
« Last Edit: December 13, 2010, 05:00:26 PM by Kjetil Åkra »

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #10 on: December 13, 2010, 05:41:37 PM »
@Kjetil

Skulle det vise seg at vi har å gjøre med en ny art er det vel viktig å sørge for at man får genkart på arten?

Magne.

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #11 on: December 13, 2010, 06:34:30 PM »
Dette ser unektelig ganske spennende ut, men jeg føler vel at vi ikke er helt i mål ennå. Har sjekket karakterene en gang til, og måler nå TmI til 0,35. Den intakte hunnen er 1,7 mm. TmIV er ikke tilstede (altså ikke Dicymbium). Jeg legger ved noen ekstra bilder som viser formen på receptaklene.

Nå tror dere vel snart at det bli gull av alt jeg pirker borti, men slik er det ikke. I går måtte jeg til med askeskuffe og sagflis for å fjerne et par blaute kattekladder fra teppet bakom TV'n. Og det var ikke gull nei! (men blir bra i komposten....). Forøvrig synes jeg arbeidsdelingen i det siste fungere bra: Jeg finner, og dere bestemmer!! Om dere har noen spesielle juleønsker, så bare si fra....... ;D

I alle fall må vi nok ha oss en tur til Gudbrandsdalen til våren. Hjellå-lokaliteten ligger bare et par lange steinkast fra stedet der Enoplognata serratosignata herjer i tørrenga. Og to steinkast nedforbakke finner vi collembolen Martynovella nana. Neste stopp for den arten er steppene i Kirghizia og Tadsjikistan. Og bare tenk på alt det vi ennå ikke har finni! Så Roy, bare ta med deg de 1000 fellene dine og de 50 håvende polakkene...........

Kjetil: Den ene komplette hunnen går i posten til deg i morgen. Spent på hva du finner ut.

Arne.
Arne Fjellberg

Offline Magne Farlund

• Artskoordinator
  • **
    • Mine edderkopper
« Reply #12 on: December 13, 2010, 06:51:10 PM »
Der kom de tennene på sidene av scapus som Kjetil etterlyste frem (epigynbilde bakfra). Så spørs det om han ikke har rett med Diplocephalus dentatus.

Magne.

Offline Pierre 55.

• Artskoordinator
  • **
« Reply #13 on: December 13, 2010, 06:56:19 PM »
Just my two cents...

I don't know D. dentatus but reading the description made by the Intkey system, I note there are some differences.
D. dentatus is mentioned
- to be mostly dark
- the length of the prosoma is 0.55m. Measuring on my screen, it's about 0.66-0.70mm
- the posterior eye row should be straight : seems it is here procurved
- the distance between the 2 median posterior eyes should be distinctly smaller than the diameter of a median eye : not the case here...
and personally I think the epigyne does not fit so well with Wiehle's schema.

You are perhaps right and sorry if I'm putting some trouble here :)

Just one question : is Diastanillus pecuarius known in your region ? Asking that because all is corresponding but that's only a supposition.
BTW, Arne, could it be possible to have a ventral view of the sternum ? Also is the sternum smooth or rugged ?

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #14 on: December 13, 2010, 07:15:57 PM »
Pierre:

Prosoma measures 0,7 mm
Posterior eye row is procurved
Distance between posterior eyes > diam.
Sternum is smooth and shiny.

See attached figures. The epigynes are at increasing focal depth.

Arne.
Arne Fjellberg