Author Topic: Arter vi bør være på jakt etter - Del 7 - Xysticus albidus  (Read 1966 times)

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Arter vi bør være på jakt etter - Del 7 - Xysticus albidus
« on: December 08, 2010, 04:07:14 PM »
Dette er en art jeg har hatt lyst til å finne lenge, men til tross for søk etter Xysticus-arter her oppe i nord de siste tre årene har den ikke dukket opp. Den virker ganske sjelden. Så langt har vi bare ett kjent funn i Norge, fra Holmvatnet i Sør-Varanger hvor den ble rapportert som første (og eneste) funn i norge i 1979 (av noen engelskmenn attpåtil!).

Den er også kun kjent fra det nordligste fylket (länet) i Sverige, så den er ikke tallrik, ser det ut til.

Palper og epigyn er meget karakteristiske, spesielt førsnevnte (se Almquist, vol. 2, s. 498) og øynene ser ut til å sitte på et fremskutt hodeparti, spesielt hos hannen. Denne arten burde altså være lett å kjenne igjen. Jeg har forsøkt å lage en liten tegning av hannen basert på illustrasjoner i Almquist. Jeg er usikker på fargene til tross for en god beskrivelse av Almquist, så jeg legger ved en gråtone-tegning også.

Dette er en av de artene vi SKAL finne i Finnmark til neste år og ingen får dra hjem før minst ett eksemplar av hvert kjønn er funnet og identifisert, bare så det er sagt!!!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Re: Arter vi bør være på jakt etter - Del 7 - Xysticus albidus
« Reply #1 on: December 08, 2010, 04:32:39 PM »
Wow, for en tegning!! :)
Knallbra!

Håper vi soper denne med oss på kommende sommers tur!

-Glenn
"Sykemeldt"