Author Topic: Signaldalen sommeren 2010  (Read 3672 times)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
Signaldalen sommeren 2010
« on: December 08, 2010, 10:57:01 AM »

Edderkoppinnsamling i Signaldalen

I dag setter jeg igang for fullt med identifiseringen av våre funn fra sommerens tur til Nord-Norge.
Tenkte jeg skulle begynne helt øverst i Signaldalen, og se hva vi har i glassene våre derfra.
Signaldalen* var et sted Kjetil hadde lyst å besøke, og vi var ikke sene om å takke ja til den invitasjonen! :)

Etter å ha inntatt en solid cheeseburger-frokost, bar det innover og oppover mot denne idylliske lokaliteten. Veiene var smale, men det sto heldigvis et og annet tre mellom Suzukien og avgrunnen i elvedalen vi kunne stoppe i, -om veiskulderen skulle finne på å gi etter... ;)

Helt inne i enden av denne smale vegen, var det en snuplass hvor vi parkerte. Her gikk det en vei videre oppover dalen, men den passet best for ryggsekkturister, og ikke bil.
Lokaliteten var frodig, og det ble soldet, håndplukket og håvet på stedet. Etterhvert samlet det seg endel skuelystne, og særlig barna syntes det var spennende å følge med oppi solderene våre, og hva som dukket opp i dem.

På denne øverste lokaliteten vi lette, var det stort sett krokbjørk og rogn, med skogbunnen dekket av et tjukt lag med mose.
Jeg kommer til å ta for meg Kjetils funn herfra først, og legger ut bilder etterhvert utover.

-Glenn

* Navnet Signaldalen, kommer trolig av samisk Čiednjal-vaggi. (Djupdalen)

« Last Edit: December 08, 2010, 04:18:43 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Re: Signaldalen sommeren 2010
« Reply #1 on: December 08, 2010, 12:47:02 PM »
Oi, oi, oi. Kan ikke vente med å se hva jeg fant!!!  :D

Dete blir spennende!

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #2 on: December 08, 2010, 12:51:27 PM »
Her er noen flere situasjonsbilder.

Første foto viser de høye fossefallene før vi kjører inn i selve dalen. Det er et slående syn!

Bilde nummer to, viser Annie og Kjetil under "papirarbeidet" i etterkant av et søk. Her blir koordinater, biotopsubstrat og og fangsmetode notert ned for senere dokumentering. Dette er svært viktig å få gjort med en gang fant vi ut, siden det ble mange lokaliteter som skulle holdes orden på. Undertegnede hadde denne gangen jobben med å fotografere bla Arctobius agelenoides, noe fotostativet i forgrunnen viser.

Det siste bildet i rekken, viser funnstedet for A. agelenoides. Som vi ser, er det like oppunder tregrensa, og snødekte områder kan sees i fjellskortene i bakgrunnen.

"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #3 on: December 08, 2010, 02:01:02 PM »
Åh, det virker så lenge siden nå, men skjønt å få se disse bildene. Husker denne turen veldig godt og med stor, stor glede!

Kjetil

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Offline Annie

• Artskoordinator
  • **
« Reply #4 on: December 08, 2010, 03:17:42 PM »
Nydelig referat fra en fantastisk flott tur!

Denne turen var av en slik art at man aldri, aldri glemmer den! Husker alt fra vakker, storslående natur, til en mygg og knottsverm som formerlig elsket Kjetil og meg! ;D Vi satt nå der med håvene våre og jeg må innrømme at det kom noen gloser av "hett" format fra både meg selv og Kjetil! Da vi åpnet håvene var det en kjempesverm av mygg og knott som måtte slippes ut først! Disse svermene brydde seg ikke om Glenn i det hele tatt, så lenge Kjetil og jeg var i nærheten, ble vi en slags "avledningsmanøver" for disse blodsugerne, noe Glenn ikke hadde noe imot i det hele tatt ;D

Selve turen var bare helt fantastisk, med så urørt og vakker natur at man kjenner seg ydmyk over å få lov til å oppleve noe slikt.
Husker da vi kjørte ned til den første lokaliteten og jeg tok meg en titt ut av vinduet...iiiiiiiiiiiiiikkkk! Jeg så ingen veikant, bare et stup rett ned og fikk jo fullstenidg hetta der jeg satt! Men som den viking jeg er (ehhh, vel det kan nok diskuteres), gikk det veldig bra! :D

Så må jeg heller ikke glemme å fortelle om alle de fantastiske menneskene vi møtte på vår ferd nordover. Folk var faktisk veldig interessert i hva vi drev på med, og på denne turen som er beskrevet her, møtte vi jo også barn som syntes det var utrolig moro å få være med å håve litt, slikt er kjempegildt! :)

Denne turen er en av mange som jeg aldri glemmer og håpet er å få dra dit en annen gang.

Mvh
Annie
« Last Edit: December 08, 2010, 03:20:59 PM by Annie »
"One Act Of Kindness Can Change The World."

Offline Arne Fjellberg

• Artskoordinator
  • **
« Reply #5 on: December 08, 2010, 03:21:16 PM »
Sukk, sukk.......

Jeg var tilknytta Tromsø Museum i årene 1982-1992, så dette var mine "nærområder". Når jeg ser bildene blir lengselen tilbake nesten ulidelig sterk! Og snøkladdene i skarene opp mot fjellkammen MÅ jeg bare sjekke. Det er der alle mine fine arktisk/alpine collemboler holder til. Og for mitt indre ser jeg hvordan linyphiidene auler under alle steiner. Og i lavdekket på gjødsla "fuglesteiner" helt oppe på kammen lever den kritthvite collembolen Uralaphorura schilovi. Før jeg fant den på Tromsdalstind - og senere på mange andre fjelltopper - var den bare kjent fra Uralfjellene.

Ja, ja. Det ligger et helt liv mellom da og nå. Jeg klager ikke. Men drømmer er det lov å ha.

Kjør på Glenn! Mere bilder - og artslister!

Arne.
Arne Fjellberg

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #6 on: December 08, 2010, 04:08:41 PM »
I bakken, på vei nedover Signaldalen stoppet vi et øyeblikk for å kikke etter gnaphosiider(?) ved en steinrøyslokalitet.
Ingen gnapser ble det på oss, men derimot andre og mer spennende ting! :)

UTM sone33 / WGS84
Øst: 0703992.19
Nord: 7676280.77

Her er Kjetils funn fra denne lokaliteten:

Araneus marmoreus
Arctobius agelenoides
Cryphoeca silvicola
Macrargus rufus
Pardosa hyperborea
Tenuiphantes alacris

Det må nevnes at en svær hjulspinner sperret veien for Kjetil her, da han skulle gå litt nedover. Den hadde greid det kunststykket å spinne en barduneringstråd tvers over veien, som den holdt på å ta seg frem etter.
Det var en vakker hann av Araneus marmoreus.

Legger også ved noen bilder av Macrargus rufus. Her i nord er det flere lignende arter, så det gjør ikke noe å legge ut flere fotos av epigynet til rufusen i forskjellige vinkler. Da har man noe å sammenligne med om en skulle bli i tvil. M. rufus kan ha et litt variabelt epigyn har jeg observert, men når man ser det fra siden, samt i dorsalt perspektiv, blir det enklere å kjenne igjen.

« Last Edit: February 09, 2011, 04:04:04 PM by Annie »
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #7 on: December 08, 2010, 04:10:37 PM »
Macrargus rufus. Epigyner i forskjellige vinkler.
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #8 on: December 08, 2010, 07:32:14 PM »
Og her kan vi tilby noen eksklusive fotos av en enda mer eksklusiv edderkopp! :)
Arctobius agelenoides er en svært sjelden art, som vi var heldige å finne på denne lokaliteten.

Det var tidligere kun funnet et eneste eksemplar i Norge, (hann) før vi fant våre. (Hunner)
Hverken Kjetil eller undertegnede har funnet fotos av genitaliene til denne arten på nett tidligere, så nå er dette gjort noe med. ;)
Hunnen er fra vårt funn i Signaldalen, og Norges eneste kjente hann har jeg fått låne fra Midt-Troms museum for fotografering.

Så versågo folkens, her bildene! :)

« Last Edit: December 08, 2010, 10:46:44 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #9 on: December 08, 2010, 07:33:28 PM »
Og her er vulva og palp hos Arctobius agelenoides.
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #10 on: December 09, 2010, 11:54:11 AM »
Ja, Annie. Dette var en veldig flott tur av mange grunner, og godt at myggen ikke klarte å ødelegge det! Vi skal nok komme oss tilbake dit en gang skal du se. kanskje vi kan ta en snartur opp til Arctobius-røysa og kikke på veien opp til Finnmark til neste år?

Flotte bilder som alltid, Glenn, av en ganske ekslusiv art. Artig å vite at dette sannsyligvis er de første bilder av artens habitus, palp og epigyn på nettet!

Keep 'em coming!

Kjetil

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #11 on: December 09, 2010, 12:05:31 PM »
Ja, Signaldalen har jeg lyst å sjekke flere ganger! Tror denne perlen av et idyllisk sted kan skjule mange hemmeligheter! :)
Det kommer flere bilder av spennende edderkopper fra dette stedet. Sitter her med mange samlingsglass fra forskjellige steder langs denne dalveien.

-Glenn
« Last Edit: December 09, 2010, 12:07:33 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
« Reply #12 on: December 09, 2010, 02:49:47 PM »
Du har vel også den Zelotesen jeg fant litt lengre nede!? Det er ikke så mange funn av den slekten her nordpå!

Kjetil

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #13 on: December 09, 2010, 03:04:42 PM »
Du har vel også den Zelotesen jeg fant litt lengre nede!? Det er ikke så mange funn av den slekten her nordpå!

Kjetil

Har ikke kikket igjennom alle glassene enda, men den er der helt sikkert, hvis ikke den er i et av dem som ble igjen på museet.
Lokalitetsfunnene kommer i tur og orden her inne. :)
Neste funnsted jeg jobber med nå, er helt inni enden av veien, nær Dalheim.

-Glenn
« Last Edit: December 09, 2010, 03:42:36 PM by Glenn H. Morka »
"Sykemeldt"

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #14 on: December 09, 2010, 11:13:57 PM »
Hvis vi nå beveger oss inn i enden av denne skogsveien i Signaldalen hvor snuplassen ligger, befinner vi oss nær Dalheim.
Her tok vi oss en god stopp, og håvet, håndplukket samt soldet.
Mens jeg satt og kikket oppi plastkassen etter en solding, skimtet jeg en mørk skygge i øyekroken. Da jeg flyttet blikket dithen, fikk jeg se en svart gnaphosiid komme tuslende mot beina mine på vegen.

Da denne senere ble undersøkt, viste det seg at det var en flott Gnaphosa microps ! Snakker om å ha flaks!
Ettersom Kjetil forteller at denne arten også kun er funnet en eneste gang her i Norge tidligere, i likhet med Arctobius agelenoides,
-må vel dette betegnes som å vinne en toppremie i Lotto... ;)

Det gleder meg å legge ut bilder av denne flotte Gnaphosaarten.

"Sykemeldt"