Author Topic: Nye danske "klimaedderkopper" - kommer måske også til Norge  (Read 3490 times)

Offline Jørgen Lissner

• Nytt forummedlem
  • *
    • Spiders of Europe and Greenland
Nye danske "klimaedderkopper" - kommer måske også til Norge
« on: December 06, 2010, 02:31:05 PM »
Hei gubber

Inden for de sidste 5 år (formodentligt!) er følgende arter fundet indvandret til Danmark. Nogle af dem vil måske dukke op i Norge også - hvis ikke allerede.

Histopona torpida
Ero aphana
Zodarion rubidum
Zodarion italicum
Steatoda triangulosa
Nigma walckenaeri
Harpactea rubicunda
Cicurina japonica
Theridion hannoniae
Philodromus albidus

Ældre "klimaarter" inkluderer Tegenaria agrestris og Argiope bruennichi. Flere af arterne er nu ret almindelige over hele landet, mens andre stadig kun findes i den varmeste (sydøstligste) del af Danmark.

Der er  i de senere år fundet flere andre nye arter i Danmark, men de har formentligt blot været overset.

Mvh Jørgen Lissner
Jørgen Lissner
Gylling, ca. midt i Danmark

Offline Kjetil Åkra

• Artskoordinator
  • **
Re: Nye danske "klimaedderkopper" - kommer måske også til Norge
« Reply #1 on: December 06, 2010, 04:02:06 PM »
Hei Jørgen og velkommen til vårt forum. Artig å ha deg her!

Dette var en interessant liste. Det skal bli spennede å se hvilke av disse som klarer turen over Skagerak. Er disse artene du nevner alle funnet utendørs eller er det noen som kun er funnet innedørs? Mener å ha lest på deres forum at Nigma walckenaeri var funnet utendørs. Og tror du at de er reproduserende i Danmark?

Det blir uanset spennede å se hva som dukker opp hos oss. Argiope har alerde vært på besøk, jeg håper på en ny Tegenaria-art snart, kanskje T. agrestis eller T. ferruginea.

Kjetil
Antall arter i Norge: 624!

Siste: Bjarte Aadland slo til med ett overraskende funn av Robertus ungulatus (Theriididae) på Rognabekken myrområde på Stord i november 2012.

Vårt mål: 650 arter! (26 to go!)

Offline Jørgen Lissner

• Nytt forummedlem
  • *
« Reply #2 on: December 06, 2010, 04:38:35 PM »
Hej Kjetil

Tak for velkomst!

Alle arterne jeg oplister er konstateret ynglende i Danmark, undtagen Ero aphana som kun er fundet i et, juvenilt eksemplar. Jeg har den i fangenskab og håber den bliver voksen efter overvintring. Nigma w. er fundet talrigt flere steder på Fyn og Sjælland i større byer. Her er den fundet på buske i haver, parker og langs stier - ofte på vedbend (efeu). Der er observeret parringer og ægspind af arten.

En del af arterne på min liste er "klippearter" som i Danmark er fundet under sten på jernbane ruderater (railway wasteland). Da der er mange mørke og om sommeren varme klipper i Norge formoder jeg, at nogle af arterne også vil kunne klare sig i Norge såfremt de finder derop.

Jeg glemte Ero tuberculata som i de senere år er fundet et par steder i Danmark. Der findes dog nogle meget gamle fund af arten i Danmark, så måske der bare er tale om en genindvandring af denne art.

Mvh Jørgen Lissner
Jørgen Lissner

Offline Jørgen Lissner

• Nytt forummedlem
  • *
« Reply #3 on: December 06, 2010, 04:44:58 PM »
Hei

Glemte at nævne at alle arter er fundet udendørs. Ero tuberculata dog både udendørs og indendørs i tilknytning til bygninger.

Mvh Jørgen Lissner
Jørgen Lissner

Offline Glenn H. Morka

• Artskoordinator
  • **
  • Gjerstad, Aust-Agder.
    • Edderkoppkroken
« Reply #4 on: December 07, 2010, 04:38:41 PM »
Hei, og velkommen til forumet, Jørgen! :)

Spennende med disse nye artene. De kan fort dukke opp her i de sørlige delene av landet hvor endel av oss holder til. Argiope bruennichi er vel observert her tidligere, men det er ikke mange funn av den. Vi har lett etter den i hele sommer, men den har hittil gjemt seg unna.

Theridion hannoniae er også en spennende art, som fort kan forveksles med disse lignende theriidene vi har fra før. Har på følelsen at den vil komme til å dukke opp før eller senere. :)

Mvh Glenn
"Sykemeldt"